به گزارش ایسنا، با وجود آنکه افزایش نرخ ارز از سال گذشته باعث بالارفتن قیمت بسیاری از کالاها در بازار داخل ایران شده و همین مساله دولت را بر آن داشته تا با مدیریت این بازار لااقل بخشی از مشکلات مردم را مدیریت کند، اما در عین حال افزایش نرخ ارز یک بازار و ظرفیت کوتاه مدت را برای کالاهای صادراتی ایران به وجود آورده است.
وقتی ارزش پول ملی در یک کشور کاهش پیدا میکند، صادرات برای آن از جذابیتهای بالایی برخوردار میشود.
گزارش جدیدی که اتاق بازرگانی تهران منتشر کرده نشان میدهد پایین بودن قیمت کالاهایی مانند سیمان یا میلگرد ایرانی در بازار گرجستان به حدی بوده که تولیدکنندگان این کشور حتی در تأمین مواد اولیه خود با این قیمت نیز موفق نبودهاند. این شرایط باعث شده گرجستان به وضع قانون ضد دامپینگ اقدام کند.
دامپینگ که در فارسی به معنای رقابت مکارانه ترجمه میشود، به معنای آن است که یک تولیدکننده بنا به شرایط خاص خود و به منظور از بازی حذف کردن رقبایش قیمت کالای خود را به شکل قابل توجهی پایین نگه دارد و همین مساله نظم بازار را برهم بزند. با اجرایی شدن این قانون احتمالاً کالاهای ایرانی برای حضور در گرجستان با مشکلات جدی مواجه میشود.
این ماجرا اما یک استثنای بزرگ و مهم دارد. دامپینگ قاعدهای است که از سوی دولتها اجرایی میشود و هدفش حمایت دولت از صادرکنندگان برای حضور در بازارهای بینالمللی است. با این تعریف آنچه درباره کالاهای ایرانی رخ داده مصداق دامپینگ نیست و به نظر میرسد تعبیر گرجستان در این مورد درست نیست؛ موضوعی که رئیس کنفدراسیون صادرات ایران نیز بر آن تاکید دارد.
دولت ایران در ماههای گذشته هیچ برنامهای برای دامپینگ نداشته است
محمد لاهوتی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: دامپینگ یکی از موضوعاتی است که بسیاری از دولتهای جهان با آن مقابله و در مسیرش تعرفه وضع میکنند. آنچه در این رابطه مهم است، میزان درستی این تفسیر درباره کالاهای ایرانی است. دولت ما در ماههای گذشته هیچ برنامهای برای دامپینگ یا حمایتهای خاص از صادرکنندگان نداشته و در آینده نیز بعید به نظر میرسد چنین رویکردی داشته باشد.
وی ادامه داد: آنچه که درباره کالاهای صادراتی ایران رخ داده افزایش سه برابری نرخ ارز در داخل کشور بوده و همین مسئله باعث شده کالاهای ما در سطح منطقه قیمتی پایینتر از سایر محصولات داشته باشند. یعنی در شرایط خاص اقتصادی که ما با آن رو به رو بودهایم، این ظرفیت شکل گرفته و حضور ما در بازارهای بین المللی افزایش یافته است.
ضرورت مذاکره با گرجستان
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه اگر تفسیر گرجستان از آنچه رخ داده، دامپینگ بوده است، باید این نگاه درست شود، تاکید کرد: وزارتخانههای اقتصادی ما، وزارت امور خارجه و رایزنهایی که در گرجستان حضور دارند، باید با آغاز مذاکراتی جدی به گرجستان ثابت کنند که دامپینگی در کار نبوده و دولت در این اتفاق نقشی ندارد؛ زیرا در غیر این صورت با به راحتی یکی از بازارهای مهم منطقهای خود را از دست خواهیم داد و در شرایطی که کشور به صادرات غیر نفتی نیاز جدی دارد، این اتفاق قطعاً اثرات منفی مهمی خواهد داشت.
با توجه به اینکه بسیاری از کالاهایی که صادرکنندگان ایرانی به گرجستان میفرستند کالای مواد اولیه یا واسطهای بهشمار میرود، این خطر وجود دارد که با اولین قانون محدود کننده، کار برای مدیریت این بازارها دشوار شود.
محمدرضا مودودی، سرپرست سازمان توسعه تجارت نیز پیش از این به ایسنا گفته بود که پایین بودن فناوری کالاهای صادراتی ایران میتواند در آینده نزدیک برای ما مشکلساز شود، زیرا در اولین اقدام متقابلی که کشور مقصد انجام میدهد، امکان آن وجود دارد که بازار بسیاری از این کالاها عملاً از بین برود.
ایران در سال گذشته حدوداً ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشت که بخش قابل توجهی از آن به حوزه پتروشیمی، فولاد و کالاهای کشاورزی مرتبط میشود.
انتهای پیام