پویا محمودیان در حاشیه آئین افتتاحیه نهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی تبریز در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: توجه ویژهای به بحث کاربردی سازی و تجاری سازی صنایع دستی داریم و امیدواریم در سال رونق تولید از صنایع دستی به عنوان ایرانیترین کالا، بتوانیم حمایتهای لازم را از صنعتگران و جایگاه صنایع دستی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه مدلهای مختلفی برای عمومی کردن فرهنگ استفاده از صنایع دستی در دستور کار داریم، خاطرنشان کرد: صنایع دستی کشور میتواند در یک خانه ایرانی، غیر از تأمین لوازم الکترونیکی، لوازم دکوری تا لوازم کاربردی را نیز از صفر تا صد تأمین کند.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور در این رابطه افزود: تمام این مدلها ارائه شده و با فرهنگ سازی و گفتمان سازی، مردم را به استفاده از کالاهای زیبای صنایع دستی ترغیب میکند.
وی افزود: در نمایشگاه صنایع دستی تبریز نیز تعداد بسیاری از کالاهای کاربردی در حوزه صنایع دستی به نمایش گذاشته شده و ما نیز با گفتمان سازی و آگاهیدهی عمومی در خصوص استفاده از ظرفیتهای حوزهی صنایع دستی در این رابطه فعالیت میکنیم.
وی با بیان اینکه این نمایشگاه نیز با ساماندهی صحیح مسئولان کشوری و استانی برپا شده است، اظهار کرد: برگزاری چنین نمایشگاهی فرصتی مناسب برای معرفی ظرفیتهای هنری آذربایجان شرقی و سایر استانهای کشور است.
محمودیان با اشاره به اهمیت صنایع دستی در سال رونق تولید، گفت: صنایع دستی به عنوان ایرانیترین کالا میتواند گوشهای از گنجینههای هنری کشور را معرفی کرده و تأثیر مثبتی در حوزههای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی داشته باشد و همچنین جایگاه هنرهای سنتی را نیز ارتقا بخشد.
وی در بخش دیگر سخنان خود، در خصوص برند سازی محصولات صنایع دستی، بیان کرد: طی سالهای گذشته حرکت کندی در زمینه برندسازی داشتیم، اما بعد از تلاش برای گفتمان سازی، فرهنگ سازی و مشخص کردن اهمیت حوزه برند در زمینه محصولات هنری و صنایع دستی، بحث برند سازی شتاب خوبی به خود گرفته است.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور ادامه داد: بخش خصوصی به عنوان بازیگر اصلی حوزه صنایع دستی سعی کرده در حیطه خود فعالیتهای خوبی را آغاز کند و ما نیز سعی کردهایم همواره از هنرمندان و همچنین برندسازی حمایت کنیم.
وی با تاکید بر اینکه بحث کاربردی کردن صنایع دستی هدفی است که در بحث تجاری سازی به دنبال تحقق آن هستیم، گفت: با کاربردی شدن صنایع دستی در زندگی مردم، قطعاً این صنعت میتواند در تمامی ارکان زندگی کاری و شخصی مردم جاری و ماندگار شود.
استاندار آذربایجان شرقی نیز در این خصوص با بیان اینکه فعالیتهای حوزه گردشگری و صنایع دستی در فرآیند توسعه اقتصادی کشور نقش مؤثری دارد، گفت: برپایی نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری در معرفی توانمندیهای حوزه گردشگری و صنایع دستی استان مؤثر است.
محمدرضا پورمحمدی اظهار کرد: در اولین روز این نمایشگاه شاهد استقبال گستردهی مردم از محصولات فرهنگی و هنری در حوزه صنایع دستی هستیم.
وی با بیان اینکه در این نمایشگاه، هنرمندان فعال در حوزه صنایع دستی و گردشگری از ۳۱ استان کشور در ۲۷۰ غرفه توانمندیهای خود را معرفی میکنند، گفت: هدف از برگزاری این نمایشگاه معرفی آثار هنری و توانمندی هنرمندان و همچنین فراهم کردن بستری برای اشتغال زایی در بخش صنایع دستی است.
وی در خاتمه بیان کرد: در حال حاضر ۱۳ هزار نفر در حوزهی صنایع دستی استان مشغول فعالیت هستند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز در حاشیه افتتاح این نمایشگاه در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه صنایع دستی میتواند نقش بسیار مؤثری در رونق اقتصاد بدون نفت و تولیدات داخلی داشته باشد، اظهار کرد: فعالیت در حوزهی صنایع دستی، زمینهی اشتغال زایی را نیز فراهم کرده و همچنین هنرمندان فرهنگ و سنت خود را در قالب هنر، اشاعه میدهند.
مرتضی آبدار با بیان اینکه هنرمندانی از ۳۱ استان در این نمایشگاه شرکت کردهاند، گفت: فرهنگ سازی در این رابطه بسیار اهمیت داشته و تا زمانی که عموم مردم اهمیت استفاده از جنس ایرانی و صنایع دستی را باور نکنند، حمایتی از این حوزه نخواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: صنایع دستی نقش مؤثری در رونق تولید و اشتغال در تمامی شهرها و روستاها دارد و برای حمایت و رونق آن نیازمند مشارکت مردم در این حوزه هستیم.
وی تاکید کرد: معتقدم هر ایرانی باید در سبد خرید خود جایگاهی برای خرید صنایع دستی هنرمندان کشور داشته باشد.
گفتنی است، «نهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی و نخستین نمایشگاه گردشگری تبریز» از ۱۱ تا ۱۵ تیر ماه از ساعت ۱۶ الی ۲۲ در نمایشگاه بین المللی تبریز میزبان علاقهمندان است.
انتهای پیام