نکات مهمی که درباره ویزای عراق باید بدانید

کشور عراق به دلیل وجود زیارتگاه‌های ائمه معصومین (ع) در این کشور مورد توجه ایرانیان است و سالانه میلیون‌ها نفر از هموطنان ما به این کشور سفر می‌کنند.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام یلداسیر، سفر به عراق و زیارت مراقد مطهر حضرت علی (ع)، حضرت امام حسین (ع)، امامین جوادین علیهم‌السلام و حضرت ابوالفضل (ع) آرزوی شیعیان و دوستداران اهل‌بیت عصمت و طهارت در ایران اسلامی است و این سفر به دلیل روابط سیاسی نزدیک دو کشور و قرابت‌های فرهنگی بین دو ملت شیعه ایران و عراق به سهولت انجام می‌شود، به‌طوری که ویزا عراق در ایام اربعین با توافق مقامات دو کشور از ابتدای سال ۹۸ رایگان شده، البته دریافت ویزا عراق همچنان الزامی است. در مورد دریافت ویزا عراق که گام مهم پیش از سفر به این کشور است نکات مهمی وجود دارد که در ادامه می‌خوانید.

انواع ویزا عراق

ویزا عراق به‌طورکلی به دو دسته تقسیم می‌شود؛ ویزا انفرادی عراق، ویزا گروهی عراق. ویزای انفرادی از تاریخ صدور حداکثر ۶۰ روز و ویزای گروهی از تاریخ صدور حداکثر ۹۰ روز اعتبار دارد و در صورت استفاده نکردن از این مهلت، ویزا باطل می‌شود. طی این مدت زائر چه به‌صورت انفرادی و چه به‌صورت گروهی می‌تواند یک ماه در عراق اقامت داشته باشد. این ویزا با یک‌بار تردد از مبادی مرزی صادرشده و بعد از یک‌بار ورود و خروج حتی اگر از مهلت آن مدتی باقی‌مانده باشد، دیگر اعتبار ندارد. ویزا سماح، نوع دیگری از ویزا عراق است که مختص ایام اربعین صادر می‌شود و همان‌طور که پیشتر ذکر شد دریافت این ویزا الزامی است اما هزینه‌ای ندارد.

مدت‌زمان اخذ ویزا عراق

صدور ویزا عراق چه به‌صورت انفرادی و چه به‌صورت گروهی از تاریخ درخواست طی مدت ۳ روز کاری انجام می‌شود. هزینه اخذ این ویزا به ازای هر نفر ۵۰ هزار تومان است. البته ویزای فوری عراق را می‌توان یک‌روزه نیز دریافت کرد که هزینه آن اندکی بیشتر است. ضمناً اخذ ویزای طرح سماح یا همان ویزا عراق در ایام اربعین ۶ روز کاری زمان می‌برد. فراموش نکنید که برای دریافت ویزا عراق، پاسپورت شما باید ۶ ماه اعتبار داشته باشد و باید دو قطعه عکس رنگی تمام‌رخ با زمینه روشن نیز به متصدیان صدور ویزا، ارائه کنید.

امکان دریافت ویزا عراق بدون مراجعه به سفارت

اخذ ویزا عراق نیازی به حضور در سفارت این کشور ندارد و تنها کافی است به آژانس‌های معتبر یا دفاتر کارگزاری مجاز امور زیارتی مراجعه کرده و مدارک مورد نیاز را ارائه دهید و هزینه‌های انجام این کار را به آن‌ها پرداخت کنید. آژانس مسافرتی یلدا سیر از کارگزار رسمی سازمان حج و زیارت با سال‌ها تجربه در اخذ ویزا و اعزام زائران به شهرهای زیارتی عراق برای اخذ ویزا عراق در خدمت زائران محترم است. برای انجام مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۸۸۸۳۰۰۳۵ – ۰۲۱ و در ساعات غیر اداری با شماره همراه ۰۹۳۹۲۰۲۴۱۹۹ تماس بگیرید.

بدون ویزای معتبر به عراق سفر نکنید

کشور عراق طی دو دهه اخیر درگیر جنگ‌های متعدد بوده و ساختار اداری این کشور دچار مشکلات فراوانی شده است به همین دلیل در سال‌های گذشته نظارت مؤثر بر مبادی مرزی و مسافرانی که به این کشور سفر می‌کردند، وجود نداشت. این وضعیت موجب شده بود که برخی مسافران عراق بدون ویزا به این کشور سفر کنند و برخورد قانونی هم با آن‌ها انجام نشود. باید دانست که شرایط عراق اکنون متفاوت است و ساختار اداری این کشور در حال حاضر وضعیت به‌مراتب بهتری نسبت به سال‌های گذشته دارد؛ بنابراین سفر به عراق بدون اخذ ویزای معتبر اقدام غیرقانونی محسوب شده و در صورت بازداشت امکان محکومیت به حبس تا ۲ سال و نیم وجود دارد. ضمناً فریب افرادی که بدون دارا بودن مجوز از سازمان حج و زیارت و تشکل‌های حرفه‌ای گردشگری مدعی صدور ویزا برای شما می‌شوند را نخورید چرا که ویزایی که آن‌ها به شما ارائه می‌کنند جعلی است و استفاده از ویزای جعلی نیز پیامدهای قانونی سنگینی برای شما خواهد داشت.

انتهای رپرتاژ خبری

  • یکشنبه/ ۹ تیر ۱۳۹۸ / ۱۵:۲۰
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 98040904543
  • خبرنگار : 30054