به گزارش ایسنا، دکتر منصور غلامی در اولین روز کارگاه بینالمللی سیاستگذاری ترویج علم، فناوری و نوآوری که امروز در وزارت علوم برگزار شد، اظهار کرد: ترویج علم و فناوری در دنیای امروز تبدیل به یک نظام از مشارکت نهادهای مختلف در این امر شده، به طوری که نهادهای آموزشی، دولتها، سازمانهای غیر دولتی و… برای انتشار و عمومیت دادن نتایج علم و فناوری در سطح جامعه تلاش میکنند. در واقع هدف این تلاشها جلب نظر سطوح مختلف جامعه در هر کشوری به بخشهای عمومی علم و فناوری است تا بتوانند با یک رویکرد عاقلانه و خردورزانه آثار مفید و تاثیرگذار دستاوردیهای علمی را در جهت رشد و تعالی جامعه به کار ببندند.
وی در ادامه تصریح کرد: تجربه نشان داده اگر عموم یک جامعه خودشان را در مسیر حمایت از دستاوردهای علمی و فناوری قرار دهند، میتوانند شاهد پیشرفتهای فناوری و علمی در آن جامعه باشند.
وزیر علوم گفت: ایران هم مانند سایر کشورها تجربه خوبی در حوزه علم و فناوری دارد، بخصوص در دهه گذشته تجربیاتی اندوخته که میتواند آن را با کشورهای دیگر به اشتراک بگذارد. به عنوان مثال ما بیش از ۵۹ سال سابقه در جامعه کشاورزی داریم. همچنین در سالهای اخیر اقداماتی برای متمرکزسازی علم در سطح جامعه توسط وزارت علوم صورت گرفته، مثل درهای باز دانشگاه، عمومیسازی پایاننامههای تحصیلات تکمیلی دانشجویان که میتواند مورد استفاده قرار بگیرد.
دکتر غلامی افزود: ترویج علم و فناوری در کشورهای در حال توسعه با توجه به ویژگیها و شرایط حاکم بر این کشورها اهمیتی دوچندان دارد. کشورهای در حال توسعه دارای چند ویژگی مشترک هستند که سیاستهای ترویج علم و فناوری، آنها را نزدیک به یکدیگر میکند. عامه مردم و جامعه معمولاً درک کمتری نسبت به اهمیت علم و فناوری در توسعه و رفاه در کشور دارند. مطالبهگری جامعه نسبت به توسعه علمی و فناوری کم است؛ بنابراین سرعت رشد آن هم کم خواهد شد. ضمن اینکه بخش عمدهای از علوم و فناوریهای در اختیار کشورهای در حال توسعه به علت نبود سازوکارهای انتشار و ترویج مناسب در چارچوبهای مکانی و زمانی محدود شدند و از کاربردی شدن در سطح گسترده دور ماندهاند.
به گفته وی، ناگفته نماند این ویژگیها در بیشتر کشورهای در حال توسعه مشترک است و به همین دلیل نیازمندیها و الگوهای ترویج علم و فناوری در این کشورها نیز شباهت زیادی به هم دارند.
وزیر علوم با اشاره به هدف برگزاری این نشست گفت: این نشست با هدف بررسی سیاستها و الگوهای ترویج علم و فناوری در کشورهای عضو جنبش عدم تعهد برگزار شده و همکاری منحصر به فردی را در اختیار کشورهای عضو و شرکت کنندگان قرار میدهد. این فرصتهای همکاری از دو منظر قابل توجه است؛ اول اینکه موجب انتقال تجربیات ترویج علم و فناوری در سطح ملی شده و دوم اینکه سیاستگذاری جهت ترویج علم و فناوری در کشورهای عضو را به همراه خواهد داشت. تقریباً تمام کشورهای عضو جنبش عدم تعهد و شرکت کنندگان در این نشست بینالمللی، تجربیات متعددی در ترویج علم و فناوری در سطح ملی دارند.
غلامی تصریح کرد: پیشنهاد میشود که کشورهای عضو از طرق مختلف همچنین برگزاری نشستها، فضای مجازی و انتشار مستندات نسبت به تبادل تجربیات خود در سطح ملی در بعد سیاستگذاری و عملیاتی جهت ترویج علم و فناوری اقدام کنند.
وی گفت: همانگونه که اشاره شد، فرصتهای همکاری کشورهای عضو و شرکتکنندگان در این نشست محدود به انتقال تجربیات عملی نمیشود، بلکه سیاستگذاری جهت ترویج علم و فناوری در سطح کشورهای عضو نیز میتواند مورد توجه قرار بگیرد. کشورهای عضو جنبش عدم تعهد و شرکتکنندگان این نشست ظرفیتهای بالایی در حوزه علم و فناوری دارند که در سیاست کشورهای عضو ناشناخته است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان خاطر نشان کرد: واقعیت آن است که توانمندی کشورهای عضو در حوزه علوم و فناوری بسیار محدود است و این امر موجب شده تا همکاریهای محدود علمی و فناورانه داشته باشیم و نتوانیم فرصتهای همکاری را به خوبی شناسایی و بهرهبرداری کنیم. در پایان تاکید میکنم که داشتهها و توانمندیهای کشورهای در حال توسعه به ویژه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در علم و فناوری بیشتر از آنچه امروز احساس میشود است و با ترویج مناسب آن در سطح ملی و بینالمللی میتوانیم به توسعه و کاربردی کردن این دستاوردها کمک کنیم.
انتهای پیام