علی باقرزاده در گفتوگو با ایسنا، درباره برنامه تصمیم سازمان پژوهش برای تغییر کتب درسی در سالهای آتی توضیحاتی ارائه و اظهار کرد: برای سال تحصیلی ۹۹-۹۸ اندازه چهار کتاب دوره ابتدایی کوچکتر شده و از قطع رحلی به قطع وزیری تغییر میکند.
وی افزود: اولویت با دوره ابتدایی است که کتب بزرگتری به لحاظ سایز دارند؛ البته در دوره متوسطه تعداد کتابهای رحلی کم است و تنها در کارودانش و فنی کتبی داریم که ناگزیریم با توجه به ضرورت بزرگنمایی تصاویر در برخی رشتهها، چاپ در ابعاد قبلی را ادامه دهیم.
معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: همکاران ما برای سال تحصیلی ۹۹ -۴۰۰ در حال مطالعه گستردهتر هستند تا بخشی از کتب ابتدایی که امکان تغییر قطع دارند را به این فهرست اضافه کنند و شاید حدود نیمی از کتابها که قطع رحلی دارند به قطع کوچکتر تبدیل شوند.
باقرزاده ادامه داد: این کار محسناتی دارد و یک هدف مهم ما از تغییر قطع کتابهای درسی، تغییر سایز کیف بچههاست. وقتی دانش آموزان ما کیفشان کوچکتر شود بار کمتری با خود حمل میکنند که در سلامتشان موثر است. از سوی دیگر کتاب کوچک با تعداد دانش آموزان ما در مدارس و ابعاد میز و نیمکتها سازگاری بیشتری دارد.
وی درباره تاثیر این تصمیم در صرفه جویی کاغذ مصرفی نیز گفت: این تصمیم بیشتر روی کاهش میزان کاغذ ضایعاتی تاثیر دارد. ماشین آلات چاپ با قطع وزیری سازگارند و چاپ کتاب در قطع رحلی باعث افزایش ضایعات کاغذ میشود. برآورد کردیم اگر نیمی از کتب فعلی در قطع رحلی، از این پس با قطع وزیر ی چاپ شوند، ۱۵۰۰ تا ۲۰۰ تن کاغذ ضایعاتی کمتر شود؛ آن هم در شرایطی که بیش از ۹۵ درصد کاغذ مورد نیاز ما از خارج کشور وارد میشود.
معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تاکید کرد که البته تغییر قطع کتابها، نباید تاثیری در کیفیت آموزش داشته باشد. قطعا آنها که چاپ کتابهای دوره ابتدایی را در اندازه رحلی تنظیم کردند، میدانستند که این اتفاق برای کاغذ میافتد و ضایعات خواهد داشت، اما چون تشخیص دادند در کیفیت آموزش اثرگذار است، کتابهای ابتدایی را در قطع رحلی تنظیم کردند. البته اکنون شرایط تغییر کرده، آموزش الکترونیکی، طرح بوم و ... به آزاد سازی کتب درسی کمک کرده است و شاید شرایط برای تغییر قطع رحلی به وزیری فراهم شده باشد که مطالعات بیشتر بر روی آن در حال انجام است.
انتهای پیام