احمد کریمی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: بر عکس لاستیک که نیاز کامیونداران از طریق واردات تأمین میشود، اما روغنموتور تولید داخل دارد و نباید در این زمینه مشکلی وجود داشته باشد و تولیدکنندگان میتوانند روغن مورد نیاز کامیونداران را تأمین کنند.
وی ادامه داد: تولیدکنندگان روغنموتور چند وقتی است که اعلام میکنند قیمت مواد اولیه تولید روغنموتور افزایش یافته است و افزایش ۶۰ درصدی قیمت هم پاسخگوی تأمین هزینههای آنها نیست و این موضوع تأثیر بسزایی در فعالیت کامیونداران داشته و به راحتی نمیتوانند تعویض روغن موتور داشته باشند.
دبیر کانون انجمنهای صنفی کامیونداران کشور در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت تعرفه کامیونها نیز، بیان کرد: بر اساس آن چه سال گذشته ابلاغ شد، محاسبه کرایه حمل کالا بر اساس تن بر کیلومتر لحاظ شد تا جایگزین مدل توافقی شود و در این راستا از سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای تشکر میکنیم، هر چند که متأسفانه در اجرا آن گونه که باید و شاید عمل نشده است و نیازمند اصلاحاتی در این زمینه هستیم.
کریمی افزود: ۴۰ سال است که تعرفه حملونقل در این حوزه توافقی است و هر آن چه که رخ میدهد بین صاحب کالا و شرکتهای حمل و نقلی بوده است، درحالیکه باید توافق بین حملکننده و صاحب کالا انجام میشد، بنابراین موضوع کرایه توافقی را یک آفت میدانستیم و خوشحالیم که محاسبه تعرفهها بر اساس تن بر کیلومتر لحاظ میشود.
وی با تاکید بر این که باید عوامل مؤثر در محاسبه تعرفه کامیونداران بر اساس تن بر کیلومتر به صورت یک پروژه دیده شود و کلیه عوامل مؤثر در نرخ به صورت جامع لحاظ شوند، گفت: متأسفانه این تصمیم در اجرا بدون لحاظ برخی از عوامل مؤثر دیده شده است و محاسبه تعرفه بر اساس تن بر کیلومتر آن گونه که باید محقق نشده است.
دبیر کانون انجمنهای صنفی کامیونداران ادامه داد: به طور مثال باید مسیرهای صعبالعبور ضریب سختی داشته باشند و حتی نوع بار کالا نیز اثرگذار باشد، چرا که در تمام دنیا هزینه حمل فولاد با سیمان فرق میکند و ضرایب متفاوتی برای حمل آن توسط کامیونداران دیده شده است که لحاظ این عوامل مؤثر نرخ واقعی حمل را توسط کامیونها نشان خواهد داد.
انتهای پیام