خداحافظ "پل گیشا"

کمتر از ۴۰ سال از عمر پل «گیشا» یا همان «نصر» می‌گذرد، با اینکه در این سال‌ها تلاش کردند که حفظش کنند، اما حالا در آزمایشات بهسازی لرزه‌ای رد شده و باید با پل گیشا خداحافظی کنیم.

پل گیشا برای حدود چهار دهه مهمان تهران بوده و حالا آن طور که مسئولان شهری می‌گویند باید چند ماهی با آن خداحافظی کنیم و بعد مجدداً بر سر جایش می‌نشیند، اما با شکل و شمایلی جدید!

به گزارش ایسنا، آنطور که نقل می‌شود ساخت پل گیشا را به یک شرکت بلژیکی دادند و پل با سازه فلزی پیچ و مهره ساخته شد؛ پلی موقت و تماماً فلزی به طول ۶۲۰ متر با ارتفاع بالاتر از حد استاندارد، کم‌عرض و دارای دو لاین عبوری. رفته رفته با افزایش تعداد خودروها، ترافیک این پل نیز افزایش یافت و حجم ترددها مسئولان شهری را نگران کرد؛ چراکه معتقد بودند این پل برای آنچه حالا مورد استفاده قرار می‌گیرد، بارگذاری نشده، و باری نامتعارف و خارج از حد برنامه‌ریزی و بیشتر از آنچه مورد انتظار است را تحمل می‌کند.

با این که قرار بود این پل موقت باشد اما سالهاست است که مهمان شهر تهران شده؛ چند سال قبل هنگامی که تیم مهندسان معاونت فنی عمرانی شهرداری تهران در حین آزمایش لرزه نگاری پل‌ها به گیشا رسیدند، متوجه شدند که این پل دیگر از نظر به‌سازی لرزه‌ای کارا نیست و آنقدر از رده خارج شده که حتی نمی‌توان و همچنین به صرفه نیست که با انجام عملیات‌های مختلف مهندسی این پل را حفظ کرد و همان موقع ساخت تونل به جای پل را در دستور کار قرار دادند.

در همان زمان نیز پل طبیعت توانست نه تنها نظر مردم تهران بلکه نظر مهندسان خارجی را جلب کند و همین موضوع سبب ایجاد جرقه‌ای در ذهن مسئولان شهری شد؛ بگونه‌ای که آنها اعلام کردند حالا که تردد خودروها از روی پل امکان پذیر نیست چرا به جای برچیده شدن پل آن را تبدیل به فضایی مشابه پل طبیعت نکنیم؟ که بر همین اساس طرح «پل سبز زندگی» ارائه شد.

پل گیشا در حال برچیده شدن

به گزارش ایسنا، حالا با پیشرفت عملیات حفر و ساخت تونل، مهندسان عنوان کرده‌اند که بار زنده روی پل باید تخلیه شود و آنگونه که سرپرست معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران گفته، در راستای پیشرفت فیزیکی تونل و آماده سازی، پل گیشا برچیده می‌شود و بعد مجدداً با انجام اصلاحات به محل خود بازمی‌گردد.

صفا صبوری دیلمی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که پل موجود گیشا نزدیک ۴۰ سال عمر دارد و دیگر جوابگوی بار ترافیکی منطقه نیست، گفت: برای ارتقای سطح ایمنی پل فعلی گیشا و بهسازی لرزه‌ای آن، بررسی‌های دقیق مهندسی صورت گرفت که نهایتاً مشخص شد این پل ناایمن است و براساس آئین‌نامه‌های جدید این پل پاسخگوی وضعیت فعلی نیست.

سرپرست معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران ادامه داد: یکی از اشکالات اساسی این پل این است که دو خط عبوری در هر طرف دارد و این سبب شده که به راحتی ترافیک در این نقطه جریان نداشته باشد، اما زیرگذری که در حال ساخت است در هر طرف سه خط دارد.

وی با بیان این‌که پروژه زیرگذر گیشا دو الی سه سال پیش آغاز شد و با درصد کمی از پیشرفت، ساخت آن ادامه داشت، اظهار کرد: از زمستان سال ۱۳۹۶ فعالیت این پروژه از سر گرفته شد. حالا بیش از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و جدیداً نیز بار دیگر این پروژه مهندسی ارزش شد و مصوبات لازم را نیز در زمینه ساخت این پروژه داریم، حتی سال گذشته اعتبارات مشخصی از سوی شورای شهر تهران برای این پروژه در نظر گرفته شد.

صفا صبوری دیلمی

وی با بیان اینکه برای حل مشکل ترافیکی این منطقه سناریوهایی در نظر گرفته شد و نهایتاً بهترین راه‌حل برای عبور ترافیک این منطقه ایجاد تونل بود، گفت: ترافیک ناشی از عدم تعادل خطوط ترافیکی پل کوی نصر نسبت به بزرگراه جلال آل احمد، به گونه‌ای بود که علاوه بر افزایش زمان سفر و مصرف سوخت، کارکرد تقاطع‌های موجود در بزرگراه شهید گمنام را نیز به ویژه در ساعات اوج رفت و آمد تحت‌الشعاع قرار می‌داد.

وی افزود: پل گیشا قرار است برای بازسازی و بهسازی به کارگاه منتقل شود، اما مجدداً به این محل بازخواهد گشت و به عنوان یک فضای فرهنگی و صرفاً برای عابرین پیاده مورد استفاده قرار می‌گیرد و چیزی به مانند پل طبیعت در این منطقه ایجاد می‌شود.

صبوری در پاسخ به سوالی که گفته می‌شود اگر این پل جمع‌آوری شود دیگر آن را نخواهیم دید، اظهار کرد: این پل به یک نشان شهری تبدیل شده؛ بنابراین تصمیم بر این است که این پل جمع‌آوری شده و پس از بهسازی و ارتقای ایمنی مجدداً با یک سبک و شکل دیگری به این محل بازگردد، اما از آنجایی که قرار است این پل به پل سبز زندگی تبدیل شود، قطعاً شاهد تغییراتی خواهیم بود.

سرپرست معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که آیا نمی‌شد با انجام عملیات بهسازی لرزه‌ای این پل را حفظ کرد، اظهار کرد: این پل بر اساس آئین‌نامه‌های ۴۰ سال پیش ایجاد شده و این در حالی است که مقررات مهندسی دائماً در حال تغییر است و این پل توان بهسازی لرزه‌ای را نداشت.

ایده اولیه پل سبز

صبوری با بیان اینکه اگر پل با برنامه زمان‌بندی شده جمع‌آوری شود می‌توانیم پل گیشا را بهره‌برداری کنیم، تصریح کرد: البته این پروژه دارای دو بخش همسطح و زیرسطح است و اگر شرایط مهیا باشد، می‌توانیم فضای روسطحی را زودتر از فضای تونلی، تحویل مردم دهیم.

به گزارش ایسنا، در تصاویر ذیل، ایده اولیه پل گیشا که قرار است به پل سبز زندگی تبدیل شود را خواهید دید.

ایده اولیه پل سبز
ایده اولیه پل سبز

توضیح و اصلاح:

به اطلاع کاربران گرامی می‌رساند در نسخه قبلی این گزارش، به اشتباه سال تأسیس پل گیشا ۱۳۵۳ خورشیدی همزمان با بازی‌های آسیایی تهران، ذکر شده بود. این اطلاعات توسط مجموعه شهرداری تائید شده بود اما پس از چندی با بررسی بیشتر مشخص شد که این پل در دهه ۶۰ نصب شده. اطلاعات اصلاحی نیز توسط مجموعه شهرداری و با استناد به کتابی در این زمینه در اختیار ایسنا قرار گرفته است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۰۹:۳۲
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 98023015661
  • خبرنگار : 71368