طاهره ایبد عنوان کرد

ضرورت توجه به بخش کودک و نوجوان در نمایشگاه کتاب

طاهره ایبد از وضعیت برگزاری نمایشگاه و خصوصا غرفه‌های کودک‌ و نوجوان می‌گوید، که به گفته او عموما به گونه‌ای بوده که مخاطب در بدو ورود احساس می‌کرده به او کم‌توجهی شده است. او می‌گوید لازم است برای این بخش فضای بهتری درنظر گرفته شود.

این نویسنده ادبیات کودک‌ و نوجوان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره کیفیت نمایشگاه کتاب در سال‌هایی که برگزار شده است، اظهار کرد: یک تفاوت اساسی بین نمایشگاه کتاب ایران با نمایشگاه‌های خارجی وجود دارد؛ هدف اصلی نمایشگاه‌های خارجی، نمایش، ارائه و معرفی کتاب است و بیش­ترین بازدیدکنندگان و مخاطبان این نمایشگاه­‌ها، دست‌اندرکاران حوزه نشر، نویسندگان، تصویرگران، ناشران و حوزه­‌های فرهنگی و آموزشی هستند. این نمایشگاه­‌ها محل خرید و فروش کتاب نیستند؛ فرصتی هستند برای گفت­‌وگوی ناشران و نویسندگان و فروش رایت و برقراری ارتباط و فعالیت­‌هایی از این دست.

او ادامه داد: اما نمایشگاه کتاب ایران در بخش فروش کتاب پررنگ‌تر است، بسیاری از مردم و خانواده­‌ها برای خرید کتاب به آن‌جا می‌آیند. یکی از مشکلاتی که در نمایشگاه کتاب ایران وجود دارد و هرساله شاهدش هستیم این است که فضایی که نمایشگاه در آن برگزار می‌شود چندان مناسب این کار نیست. طی سال­‌ها  نمایشگاه کتاب سه موقعیت و مکان عوض کرد. شاید هم بتوان حدس زد که با چه هدفی میلیاردها تومان هزینه صرف ساخت شهر آفتاب ­شد و پس از چند دوره برگزاری و بروز مشکلات، نمایشگاه دوباره به مصلا بازگشت. معماری مصلا هم به عنوان نمایشگاه پر از اشکال است به ویژه بخش کتاب­‌های کودک و نوجوان. برای غرفه‌های کودک‌ و نوجوان صرفا یک‌سری چادر درنظر گرفته می‌شد و با همان نگاه اول مخاطب احساس می­‌کرد به او کم‌توجهی شده است. این حس به منِ نویسنده هم دست می‌دهد. در بخشی که بازدیدکننده یک نفر نیست و معمولا خانواده­‌ها بازدیدکننده هستند و این بخش با جمعیت بیش­تری روبه‌روست، لازم است فضای بهتری برایش درنظر گرفته شود. در بخش بزرگسال هم ازدحام جمعیت و همهمه در محل شبستان حتی نفس کشیدن در آن فضا را مشکل می­‌کند؛ اما از این بعد که مصلا در مرکز شهر قرار دارد و مردم راحت‌تر می‌توانند به آن رفت‌وآمد کنند و امکان مترو هم هست، مناسب است.

او درباره وضعیت کیفی بخش کودک‌ و نوجوان در نمایشگاه نیز اظهار کرد: معمولا مکانی که نشست‌های کتاب کودک و نوجوان در آن برگزار می‌شود یک جای پرت و گم‌شده است؛ جایی است که خیلی نمی‌شود آن را دید، فرمالیته است و انگار همین که یک جایی به نام سرای کودک و نوجوان باشد، کافی است و کیفیت و بازدهی اهمیتی ندارد.

این نویسنده ادبیات کودک‌ و نوجوان همچنین به تاثیرات مثبت این رویداد نیز اشاره کرد و گفت: در کل نمایشگاه جایی است که می­‌تواند جریان توجه به کتاب را در جامعه ایجاد ‌کند و در طول نمایشگاه، احساس می­‌شود که مردم توجه بیش­تری به کتاب خریدن و خواندن نشان می­‌دهند.

ایبد با تاکید بر تاثیری که وضعیت اقتصادی در استقبال مردم از نمایشگاه کتاب دارد، گفت: با توجه به شرایط اقتصادی، فکر نمی‌کنم امسال مردم چندان استقبالی از نمایشگاه کتاب داشته باشند. در وضعیت امروز، همین‌که مردم بتوانند برای زندگی روزانه و عادی‌شان هزینه کنند، شاهکار کرده‌اند. وقتی شرایط اقتصادی سخت می‌شود، نخستین حوزه‌ای که آسیب می‌بیند، حوزه فرهنگ و کتاب است، که البته پیامدهای این آسیب سال‌ها بعد خودش را نشان خواهد داد؛ جامعه‌ای که از فرهنگ غنی و کتاب تهی شود، هویت خود را از دست می­‌دهد و این از دست رفتن هویت، یعنی پدید آمدن جامعه­‌ای سرگردان و نابهنجار و پر از مشکل.

این نویسنده همچنین بیان کرد: در حال حاضر آرزو و دغدغه‌ام چیزی فراتر از حوزه کتاب است. مشکلات شدید اقتصادی در پی اختلاس‌ها، ناشایستگی­‌ها و نبود حس میهن‌دوستی آن دسته از مدیرانی است که چند دهه مسئولیت داشته­‌اند و امروز مردم تاوان آن­‌ را پس می‌دهند. آن‌قدر دغدغه‌ها بزرگ شده که حوزه فرهنگ و کتاب یک گوشه از آن­‌ها است. اختلاس­‌های پی درپی نه تنها به حوزه نشر آسیب زده که نیاز مردم ایران را به کف هرم مازلو رسانده و نمی‌دانم آیا اراده­‌ای در میان سیاستمداران ایران وجود دارد که تلاش کنند ثروت­‌های غارت‌شده مردم را برگردانند و ایرانی نو بسازند.

او در پایان از عرضه کتاب‌های «لاکو لاک ندارد» از انتشارات محراب قلم و «عجیب و عجیب‌های ته دریا» از انتشارات کانون پرورش فکری در نمایشگاه کتاب امسال خبر داد.

سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۱۴ اردیبهشت‌ماه در مصلای تهران برپاست.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۰:۳۳
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 98021105808
  • خبرنگار : 71626