یک کارشناس و خطیب دینی:

حقیقت قرآن در جامعه پیاده شود

یک کارشناس و خطیب دینی با تاکید بر این مطلب که در جامعه ما تلاوت قرآن به معنی خواندن قرآن تفسیر می‌شود در حالی که تلاوت طبق سخن حضرت علی (ع) عملی بالاتر از قرائت قرآن است گفت:اگر ما بتوانیم آیات قرآنی را بفهمیم و آنها را در زندگی پیاده کنیم هرگز دچار خسران نمی‌شویم. آنها که با قرآن انس پیدا می‌کنند و به معنی واقعی به آن عمل می‌کنند به مقامات عالی می‌رسند. قرآن معجزه‌ای عظیم و بزرگ است؛ چرا که هر چه که در امور دنیوی و اخروی به دنبال آن هستیم در این کتاب عنوان شده است و به نوعی قانون اساسی این کتاب آنچه را که ما خواسته‌ایم مطرح کرده، مهم برداشت و عمل ما است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم بهاری در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر این موضوع که خداوند متعال هر یک از انبیایی که به نبوت مبعوث کرده است برای آنها معجزاتی را قرار داده است تا افراد ایمان راسخ‌تری پیدا کنند و به برخی از پیامبران در کنار معجزات مکتوباتی نیز نازل کرده است اظهار کرد: حدود ۱۱۴ کتاب آسمانی نازل شده بر پیامبران داریم که اعظم آنها قرآن کریم است. طبق آیات قرآنی این کتابی که اکنون در دست ما است کتابی بی‌بدیل و تحریف نشده است چرا که طبق احادیث و روایاتی که وارد شده است انجیل و تورات به مرور زمان تحریف شده‌اند اما قرآن به صراحت مطرح می‌کند که اگر کسی توانایی این را دارد یک سوره‌ای مانند سوره‌های قرآنی بیاورد. شیعه و سنی هر دو بر این باورند که قرآن تحریف نشده است.

وی خاطرنشان کرد: در کنار سایر معجزاتی که پیامبر اسلام (ص) داشته است قرآن معجزه‌ای عظیم و بزرگ است چرا که هر چه که در امور دنیوی و اخروی به دنبال آن هستیم در این کتاب عنوان شده است و به نوعی قانون اساسی این کتاب آنچه را که ما خواسته‌ایم مطرح کرده است. مهم برداشت و عمل ما است. مثل این است که هزاران کتاب طب موجود باشد اما کسی که می‌تواند از آن بهره ببرد و توانایی درک آن کتب را دارد ارزش آن کتاب را می‌داند. متأسفانه جایگاه قرآن هنوز آن‌گونه که باید و شاید به منصه ظهور نرسیده است و حقیقت قرآن در جامعه پیاده نشده و زمانی که جایگاه قرآن را ندانیم نمی‌توانیم فرامین و دستورات آن را در جامعه پیاده کنیم.

این خطیب و کارشناس دینی ادامه داد: خداوند در اوایل سوره آل عمران می‌فرماید: قرآن را هر کسی نمی‌تواند تفسیر کند مگر کسانی که در علم ید طولایی دارد. اهل بیت (ع) جزء کسانی بودند که می‌توانستند قرآن را برای ما تفسیر کنند. پیامبر (ص) در روزهای پایانی عمرش مطرح می‌کند که دو امانت یکی قرآن و دیگری اهل بیت (ع) را برای ما به یادگار می‌گذارد. خداوند در آیه ۲۹ سوره فاطر می‌فرماید: " إِنَّ الَّذِینَ یَتْلُونَ کِتَابَ اللَّهِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلَانِیَةً یَرْجُونَ تِجَارَةً لَنْ تَبُورَ؛ در حقیقت کسانی که کتاب خدا را می‌خوانند و نماز برپا می‌دارند و از آنچه بدیشان روزی داده‌ایم نهان و آشکارا انفاق می‌کنند امید به تجارتی بسته‌اند که هرگز زوال نمی‌پذیرد. " یعنی اینکه که اگر می‌خواهید یک تجارتی به شما یاد بدهم که در دنیا و آخرت از این تجارت بهره ببرید و نجات پیدا کنید قرآن را تلاوت کنید. اما باید این نکته را بدانیم که طبق سخن حضرت علی (ع) تلاوت به معنی فهمیدن و عمل به قرآن است. اما در جامعه ما تلاوت به معنی خواندن است. قرائت پایه اول و پس از آن فهم و بعد از آن عمل به قرآن مهم است. قرآن کارگاه انسان سازی و پاک کردن انسان از آلودگی‌ها است. با قرائت قرآن و تلاوت آن باید غیبت و تهمت و خصلت‌های بد رفتاری را از خود دور کنیم و اهل کار خیر، گره گشایی و… باشیم. این گونه است که مزد خود را از پروردگار عالم دریافت می‌کنیم. خداوند قول داده است اگر کسی با قرآن عجین شود مشمول رحمت و عنایت الهی می‌شود.

بهاری ادامه داد: از مجموع آیات و روایات مشخص است که اهل بیت (ع) قرآن ناطق و قرآن ثابت را ترجمه می‌کنند و سیره عمل به قرآن در زندگی این بزرگواران هستند. اطمع، اکمل و اجمل قرآن اهل بیت (ع) هستند که در تمام ابعاد سیاسی، اقتصادی، نظامی، کشاورزی و … از قرآن بهره می‌برند. لذا اگر کسی قرآن را به معنی واقعی آن تلاوت کند و بفهمد و به آن عمل کند در دنیا و آخرت اهل نجات است.

وی در ادامه با اشاره به ادامه سوره فاطر گفت: خداوند در آیه ۳۰ سوره فاطر می‌فرماید: "لِیُوَفِّیَهُمْ أُجُورَهُمْ وَیَزِیدَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّهُ غَفُورٌ شَکُورٌ؛ تا پاداششان را تمام بدیشان عطا کند و از فزون‌بخشی خود در حق آنان بیفزاید که او آمرزنده حق شناس است". اگر کسی قرآن را به معنی واقعی پیاده کرد و عامل به قرآن شد نه اینکه قرآن را بخواند و بیت‌المال را بخورد و آبرو ببرد و حقوق افراد را نبیند بلکه تلاوت به معنی که مد نظر خداوند است اگر در جامعه رخ بدهد از فضل خداوند بهره می‌برد.

این کارشناس دینی ادامه داد: همچنین در آیه ۱۷۹ سوره اعراف"وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ کَثیراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا یَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْیُنٌ لا یُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا یَسْمَعُونَ بِها أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِکَ هُمُ الْغافِلُونَ؛ و قطعاً بسیاری از جنیان و آدمیان را برای دوزخ آفریده‌ایم، چرا که آنان را دل‌هایی است که به آنها حقیقت را درنمی یابند و دیدگانی دارند که به آنها آیات حق را نمی‌بینند و برایشان گوش‌هایی است که به آنها سخن حق را نمی‌شنوند. آنان همانند دام‌ها هستند بلکه از آنها گمراه ترند. آنانند بی خبران. " پروردگار می‌فرماید: جهنم از کسانی که احکام الهی را نادیده می‌گرفتند و به آنچه که مطرح شده عمل نمی‌کردند پر خواهد شد. در تفسیر این آیه آمده است که چشم و گوش مدخل قلب است و اگر این دو پاک بماند قلب انسان نیز پاک می‌ماند. خداوند همچنین در آیه ۱۲۷ سوره طه می‌فرماید: " وَ کَذلِکَ نَجْزِی مَنْ أَسْرَفَ وَ لَمْ یُؤْمِنْ بِآیاتِ رَبِّهِ وَ لَعَذابُ الْآخِرَةِ أَشَدُّ وَ أَبْقی؛ ما این گونه هر کس را که افراط و اسراف کند و به آیات پروردگارش ایمان نیاورد جزا می‌دهیم و قطعاً عذاب آخرت سخت‌تر و پایدارتر است. " عنوان می‌کند هر کسی از یاد من غافل شود معیشت او تنگ می‌شود.

بهاری یادآور شد: تمام اینها آیات نورانی است که در قرآن به آن اشاره شده است. اگر ما بتوانیم این آیات را بفهمیم و آنها را در زندگی پیاده کنیم دچار خسران نمی‌شویم. آنها که با قرآن انس پیدا می‌کنند و به معنی واقعی به آن عمل می‌کنند به مقامات عالی می‌رسند. شمر هم حافظ و حتی برخی از افرادی که زمان اهل بیت (ع) زندگی می‌کردند مفسر قرآن بودند؛ اما مسأله اصلی عمل به قرآن است. در حالی که قرائت قرآن از ثواب بسیار بالایی برخوردار است اما در تمام دعاها و نیایش‌هایی که داریم از خداوند بخواهیم که ما را عامل به قرآن قرار بدهد چرا که عمل کردن و پیاده سازی مفاهیم قرآن هزاران برابر برتر و سخت‌تر از قرائت قرآن است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۰۹:۱۲
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 98020904402
  • خبرنگار : 71461