مقصود اسعدی سامانی در گفتوگو با ایسنا، ضمن تشریح آخرین وضعیت سوخت رسانی به شرکتهای هواپیمایی ایران در دنیا، اظهار کرد: متأسفانه بعد از خروج آمریکا از برجام با توجه به اینکه بسیاری از شرکتهای سوخترسان هواپیما چند ملیتی هستند و سهامدار آنها آمریکایی است و یا با آمریکاییها مراوده دارند، اعلام کردند که به شرکتهای هواپیمایی ایرانی سوخت رسانی نخواهند کرد، هرچند که علی رغم این مسئله تاکنون هیچیک از پروازهای هواپیماهای ایرانی به دلیل عدم تأمین سوخت لغو نشده است.
وی ادامه داد: مسئلهای که در حال حاضر برای برخی هواپیماهای ایرانی پیش میآید این است که باید یک نشست و برخاست اضافه داشته باشند تا بتوانند در فرودگاههای کشورهای دیگر سوخت خود را تأمین کنند؛ به طور مثال اگر قرار باشد پروازی از ایران به فرانکفورت برود در مسیر بازگشت از آلمان و پس از سوار کردن مسافران به یکی از فرودگاههای یک کشور دیگر برود و پس از سوختگیری به ایران بازگردد.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه نگرانی شرکتهای سوخترسان هواپیما نسبت به فشارهای آمریکا موجب شده تا از همکاری با هواپیماهای ایرانی پرهیز کنند، گفت: اگر کانال ارتباطی ایران و اروپا تحت عنوان اینستکس راهاندازی شود، شرکتهای کوچک اروپایی میتوانند به هواپیماهای ایرانی سوخترسانی کنند.
سامانی با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورهای اروپایی نظیر آلمان، فرانسه، انگلیس، ترکیه و… امکان سوخت رسانی به هواپیماهای ایرانی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: علاوه بر این، در کشورهایی نظیر لبنان، کویت و امارات و برخی دیگر از کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز به هواپیماهای ایرانی سوخت رسانی نمیشود.
به گزارش ایسنا، با تشدید تحریمهای اعمال شده از سوی آمریکا همانطور که شرکتهای هواپیمایی مختلف از فروش هواپیما به ایران خودداری میکنند، بسیاری از شرکتهای سوخترسان هواپیما نیز از تأمین سوخت هواپیماهای ایرانی سرباز میزنند و در این رابطه مشکلاتی برای شرکتهای هواپیمایی ایران به وجود آمده و هرچند هیچ پروازی تا کنون به دلیل عدم تأمین سوخت لغو نشده است اما برخی شرکتهای هواپیمایی مجبور هستند نشست و برخاست اضافهای را انجام دهند تا بتوانند سوخت خود را جهت بازگشت به کشور تأمین کنند.
انتهای پیام