فرید عامری در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت قاچاق سوخت در ایران، اظهار کرد: این درست است که شرایط جامعه در حال حاضر به صورتی است که قدرت خرید مردم محدود شده است، اما تفاوت نرخ بنزین در ایران با کشورهای همسایه، بسیار افزایش یافته و این موضوع باعث افزایش میزان قاچاق میشود.
وی افزود: در حال حاضر تفاوت نرخ بنزین در ایران با کشورهای همسایه تا حدی است که اگر همین روال ادامه پیدا کند و تدبیری برای آن اندیشیده نشود، در آینده نزدیک شاهد نایاب شدن بنزین در مناطق مرزی خواهیم بود و ایران در این مناطق با بحران روبهرو خواهد شد.
مدیرعامل پیشین شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با تاکید بر اینکه جامعه کشش افزایش نرخ بنزین را ندارد، گفت: با توجه به اینکه جامعه کشش افزایش بنزین را ندارد، بهترین راهکار دو نرخی کردن آن است. به نظر من میزانی از مصرف معمول مردم که مصرف بهینه است، مشخص میشود و این میزان با قیمت کنونی بنزین محاسبه میشود و اگر فردی بیش از مصرف متعارف جامعه استفاده کند، وجه بیشتری باید پرداخت کند.
عامری ادامه داد: البته مشخص نیست اگر سهمیهبندی بنزین قطعی شود، چگونه اجرایی خواهد شد. به نظر من، مجموعه نفت به روش قبل اعتقاد بیشتری دارد که سهمیه را به هر خودرو اختصاص دهد. دیدگاه دیگری وجود دارد که دیدگاه عدالتمحورانه است و بر این تاکید دارد که یارانه متعلق به همه مردم است و باید به همه تعلق بگیرد. البته این دیدگاه به بررسی بیشتری نیاز دارد و ممکن است هرج و مرج ایجاد کند.
انتهای پیام