به گزارش ایسنا، محمد حسین فرهنگی در جلسه علنی بعد از ظهر امروز (سه شنبه) و در جریان طرح سوال خود از وزیر علوم دربارهی علت عدم توجه به توسعه و تصویب رشتهها و حمایت از آموزشهای کاربردی و مهارتی گفت: متأسفانه بسیاری از رشتههای ما با مشاغل مورد نیاز و نیازهای اقتصادی منطبق نیست و در مقابل وزارتخانه در خصوص برخی از مراکز آموزشی رفتار مناسبی ندارد، آنها را محدود و فاقد ارزش علمی معرفی میکند. در حالی که باید نسبت به رسمیت دادن دورههای کاربردی استانداردسازی و نظارت بر آنها مبادرت شود و مسیر منطبق با مصالح کشور پیگیری شود.
وی از کاهش آموزشهای مهارتی انتقاد کرد و گفت: تعداد دانشجویان رشتههای مهارتی از ۶۰۰ هزار نفر در سال ۹۲ به ۲۴۰ هزار نفر در سال ۹۵ و ۱۳۰ هزار نفر در سال ۹۷ کاهش یافته است. در حالی که ۹۰ درصد این افراد جذب بازار کار میشوند. در مقابل رشتههایی که صرفاً به آمار فارغالتحصیلان بیکار اضافه میکنند مورد حمایت قرار دارند و مشکل بودجه و اعتبار ندارند.
این نماینده مجلس با بیان اینکه دانشجویان مهارتی طبق چشم انداز باید به یک میلیون و ۲۰۰ هزرا نفر برسند اظهار کرد: وزیر علوم مدافع آموزش عالی در دولت است و باید بر اولویتهای قانون برنامه تاکید کند. برخی از واحدهای علمی و کاربردی که تعطیل شدند بعضاً از دیوان عدالت اداری حکم گرفتند تا به کار برگردند یعنی نه وزارت علوم بلکه یک نهاد قضائی مدافع آنها بوده است.
نماینده مردم تبریز در مجلس اضافه کرد: بسیاری از دورههای مورد پذیرش وزارت علوم که کاربردی نیستند و ما به ازای اقتصادی ندارند فارغالتحصیل بیکار تولید میکنند در حالی که باید دورههای جدید مناسب نیاز بازار کار ایجاد شود.
فرهنگی ادامه داد: برخی از واحدهایی که تعطیل میشوند از دولت ریالی دریافت نمیکنند و هزینه را از دانشجویان میگیرند این چه سیاست و اولویتگذاری است که وزارت علوم چنین رفتاری دارد؟
فرهنگی همچنین گفت: در مورد واحدهایی که به کارمندان مدرک میدادند چرا اجازه این کار را دادید؟ میتوانستید ضابطه بگذارید. ضمناً برخی از واحدها در حالی تعطیل شدند که چنین اشکالی نداشتند. ما مراکز مختلف کاربردی در کشور داریم که نیازمند حمایت هستند و در این صورت میتوانیم چشم اندازی متفاوت با واقعیت موجود را داشته باشیم.
وی در پایان گفت که از اظهارات وزیر علوم قانع نشده ولی سوال خود را به رأی مجلس نیز نمیگذارد.
انتهای پیام