به گزارش ایسنا، محمدمهدی شاکری در همایش «از مدارس نوین تا دانشگاه در ایران» که امروز در پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، طی سخنانی با عنوان " از مدرسه سپهسالار تا دانشکده معقول و منقول" عنوان کرد: مدتزمان آشنایی من با مدرسه سپهسالار به دو تا سه ماه پیش بازمیگردد و از آن زمان تاکنون به پژوهش و بازبینی از این مدرسه پرداختم و هر روز به این مدرسه سر میزنم و صحبتهای من نیز نتیجه پژوهشهای جدید است.
وی اظهار کرد: ما دو مدرسه سپهسالار داریم؛ قدیم و جدید که یکی زمان محمدخان سپهسالار و دیگری در زمان میرزا حسین خان سپهسالار تأسیس شده است. مدرسه قدیم در بازار و جدید در بیرون بافت بازار است.
شاکری افزود: مدرسه سپهسالار یک مدرسه علمیه است و مدرن نیست. این مدرسه محصول نظم میرزا حسینخان است که این نظم مکمل و متمم نظم میرزا تقیخانی است. هدف از ساخت این مدرسه ترقی و اصلاح نظام فرهنگی و سیاسی ایران در آن زمان بوده است. میرزا حسین خان نیز سعی میکرده که خلاصه تجربه خود را در مدرسه و مسجد سپهسالار نشان دهد و چون فرزندی نداشته، میراث مالی آن برایش اهمیت نداشته است.
این پژوهشگر ادامه داد: این مدرسه حاصل تجربه میرزا حسین خان بود و وی در تمام جزئیات دقت کرد که خود را ماندگار کند. به نحوی میتوان گفت تجربه میرزا تقیخانی به وی کمک کرد که بداند برای ماندگار شدن در تاریخ چه کاری انجام دهد. نتیجه کار وی نیز این گونه شد که در بیرون از نهاد حکومت، مدرسهای تأسیس کرد که به نهاد عمومی و به صورت وقف اداره میشد.
وی اظهار کرد: در نامگذاری این مدرسه نیز اسم ناصرالدین شاه به چشم میخورد. مباحث آموزشی در این مدرسه نیز فقه، اصول، فلسفه و در کنار آن طب، ریاضیات و نجوم بود. کتابخانه مدرسه سپهسالار نیز در این ۱۰۰ سال تقریباً دست نخورده باقی مانده است.
شاکری گفت: درست است که سپهسالار مدرسه علوم قدیم است، ولی سعی میکرده سنت متجددی را تعریف و مطرح کند. در پایان باید بگویم ما اطلاعاتی نسبت به فارغالتحصیلان این مدرسه و دانشکده معقول و منقول نداریم.
انتهای پیام