همایش ملی دریای کاسپین (مازندران) و رژیم حقوقی حاکم بر آن

نامی: استفاده از خط ساحلی مستقیم برای تقسیم خزر عادلانه است/ سهم ایران 20.1 درصد است

عضو هیات امنای بنیاد ایران‌شناسی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم و فنون فارابی گفت که ایران در خزر در سطح و زیر بستر شریک است، در جای جای این دریا.

به گزارش ایسنا، محمد حسن نامی در همایش ملی دریای کاسپین (مازندران) و رژیم حقوقی حاکم بر آن گفت: 50 درصد دریا متعلق به ماست و همیشه از این مساله دفاع خواهیم کرد.

وی گفت: بر اساس قراردادهای گلستان، ترکمنچای، مودت، ماهیگیری و غیره گفته شده دریای کاسپین دریای مشترک بین ایران و شوروی است.

نامی ادامه داد: مساله این است که بعد از فروپاشی شوروی، کشورهای تازه استقلال یافته تعهد شوروی سابق را در بحث مشترک بودن دریای خزر پذیرفتند.

وی در ادامه یکی از مشکلات کنوانسیون اخیر مرتبط با رژیم حقوقی خزر را در بحث خط تراز دانست که منهای 28 پذیرفته شده است و افزود: این در حالی است که همیشه مقدار این تراز کمتر از این بوده است و اکنون یکی از مهترین مباحث همین موضوع است.

عضو هیات امنای بنیاد ایران‌شناسی گفت: تحدید حدود در دریاهای بسته بر اساس توافق کشورهای ساحلی است و ما 5 الی 6 سال در این مورد مذاکره کردیم اما یک دفعه بحث مشترک بودن دریا بین ایران و روسیه را کنار گذاشتیم و همه چیز طور دیگری شد.

وی با استقبال از پذیرش 12 مایل آب‌های داخلی و 12 مایل آب های سرزمینی اظهار کرد: چون کلیه تقسیمات بعدی بر اساس این خط انجام می شود لذا این خط اهمیت پیدا می کند.

نامی گفت: حداقل سهم ما از سطح و زیر سطح در طرح‌ها و ارزیابی‌های مختلف از جمله لوکینی حقوقدان بین‌المللی که در طرحی این کار را انجام داد، 18.8 درصد سهم ایران شد اما این را ما نپذیرفتیم.

وی تصریح کرد: طر ح عادلانه این است که از خط ساحلی مستقیم استفاده کنیم که می شود بر اساس آن 20.1 درصد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۳:۳۲
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 97121306839
  • خبرنگار : 71049