ابراهیم محمدی در گفتوگو با ایسنا، با توجه به قرار گرفتن در هفته تربیت اسلامی از هشتم اسفند ماه آغاز شده و تا 14 اسفند ماه ادامه دارد، با اشاره به ضرورت تحول در حوزه امور تربیتی و پرورشی به بیان چند گام مهم و اساسی در این راستا پرداخت و اظهار کرد: فضاهای تربیتی و فرهنگی فوق برنامهای که خود یک سرمایه بزرگ است بهترین ظرفیت برای فرصتهای تربیتی به شمار میرود. این فضاهای پرشمار که پرورشی را به یک بخش برخوردار تبدیل و از سایر بخشها ممتاز ساخته است امکان خوبی را برای تسهیل تربیت و آموزشهای تربیتی و مهارتی فراهم میکند.
وی افزود: استفاده از مدیران کارآمد فرهنگی و تربیتی و البته اقتصادی به پرورشی کمک میکند تا از این امکانات برای توسعه برنامه و بهبود اهداف استفاده بهتری کند. واگذاری رفاقتی، تکریمی و ترحمی این اماکن به عناصر ناتوان و یا تغییر کاربری آنها از آسیبهای مبتلابه این سرمایه عظیم است.
مشاور رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه نخبگان پرورشی با وجود تلاش پیشینیان نتوانستند سهم خود را از فرصتها بگیرند گفت: نخبگان فرهنگی، هنری و حتی اعضای مجلس دانشآموزی بهدلیل قابلیتهای فراوان میتوانستند در ردیف پذیرشهای ویژه دانشگاه فرهنگیان و استخدام در آموزش و پرورش باشند اما این فرصت با وجود هزینه فایده و توجیه تربیتی آموزشی محقق نمیشود.
محمدی ادامه داد: این اتفاق بزرگ که با تدابیر هوشمندانه میتواند در قالب پذیرش و آزمونهای اختصاصی قرارگیرد ؛ پرورشی را به قوت و اقتدار بایسته در زمینه تامین و توسعه منابع ارتقاء خواهد داد.
وی بازتعریف و تفکیک برخی مأموریتها در حوزه پرورشی و امور تربیتی را در اصلاح مناسبات و جمعبندی فعالیتها مؤثر دانست و گفت: عدم تعریف و تفکیک موجب شده تا تربیت از یک تکلیف اصلی و محوری به یک موضوع تشریفاتی تبدیل شود. این عدم شفافیت ضمن شائبه سلب مسئولیت تربیتی از بخش عظیمی از عوامل مؤثر مدرسه، رسالت عظیم کار تربیتی را که محوریترین مأموریت مدرسه است ناخواسته به مصادره مربی تربیتی که یا در مدارس به کفایت نیست و یا ناخواسته و از جبر مادرزادی مربی تحمیلی شدهاند، درآورد.
مشاور رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی کشور تاکید کرد: امروز در مدرسه محورهایی چون کار تربیتی و آموزشهای تربیتی و دینی، مدیریت تربیتی، فعالیت تربیتی که همه عوامل و ارکان مدرسه را بدون استثنا درگیر میکند در هم خلط شده و در یک کار نخ نما ، تشریفاتی و رنگ و رو رفته مربیان امروز نمود پیدا کرده است. این موضوع هر چند درنگاه نخست ساده بنماید اما در واقع کلید حل بسیاری از مسائل فرهنگی کف مدرسه بشمار میرود.
محمدی با اشاره به اینکه مدیریت مربیان تربیتی در قالب ساماندهی در کلاس و تولید متون آموزش کلاسی مرتبط از جمله اشتباهات فاحش در مدیریت پرورشی است عنوان کرد: نباید مربیان تربیتی که قاعدتاً مدیران فوق برنامههای مدرسه هستند به جای مشاوره تربیتی، مدیریت و اجرای برنامه، توسعه و بهبود ارتباطات مدرسه با محیطهای مکمل و .. به جبرخلق کتاب ناشیانه، اسیر آموزش و زنگ و چهاردیواری کلاس شوند این در حالی است که مربی بهترین و بیشترین تاثیر را در مدیریت فعالیتهای پرورشی داشته و بیرقیبترین نقش را درتسهیل فرآیندهای آموزشی ایفا میکند.
وی ادامه داد: شایسته است با هماهنگی و تفاهم با سازمان پژوهش؛ توصیههای میدانی و محیطی در پینوشت برخی از دروس آورده و فعالیتهای تکمیلی آموزشهای نظری همانند دروس آزمایشگاهی، هدایت، مدیریت و تقویت شود. واقعیت این است که موضوعات خانوادگی، فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و ... بهدلیل نبود رهنمودهای تکمیلی درقالب فعالیت میدانی و مشاهدهای کماهمیت نمایانده شده است. این درحالی است که بخش زیادی از این دست مسائل خود کار گاه و فعالیت تربیتی است.
مدیرکل اسبق فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش افزود: اگر مجالی بود صدها نمونه آموزه تربیتی و نظری را که در کتابهای درسی آمده اما بهدلیل غفلت و بیتوجهی با پیوستهای مشاهدهای همراه نشده است مورد اشاره قرار میدادم. این اقدام بهظاهر ساده یکی از گامهای اساسی در تحول، تغییر و مداخلات سازنده تربیتی در امور آموزشی است.
محمدی همچنین با بیان اینکه مدیریت و هدفمندسازی فراغت دانشآموزان از وظایف مسلم امور تربیتی است اظهار کرد: امور تربیتی به عادت اداری نمیتواند با بسته شدن مدرسه، از تربیت و فعالیت دانشآموزان رفع مسئولیت کند. مدیریت و غنیسازی فراغت از وظایف امور تربیتی است و علیالقاعده باید این نهاد با کمک دستگاههای مختلف و خودیاریهای اولیاء و... این مهم را با هدفمندی چاره کند. فراغتهای تابستان، پنجشنبهها وحتی فراغت های روزانه یک فرصت است که اگر به نیکی تدبیر نشود تبدیل به تهدید خواهد شد.
وی افزود: براساس گزارشات و آمارهای موجود، فراغتهای ضمن تحصیل دانشآموزی مهمترین خاستگاه در آسیبهای اجتماعی محسوب میشود.
مشاور رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی کشور با اشاره به اینکه مدرسه همانند مسجد نهادی مقدس است و دانشآموزان به عنوان امانت الهی در اختیار برنامهها وفعالیتهای آن هستند گفت: این امانت و این نهاد اخلاقاً و شرعاً هیچ کار سیاسی را بر نمیتابد و کسانی که قرار است برای این فضا و مخاطبان تولید برنامه کنند باید به لحاظ شان دینی وجایگاه اجتماعی و اخلاقی فراتر از مسائل و جریانات سیاسی باشند.
محمدی تاکید کرد: دخالت دادن گرایش و سلیقههای سیاسی در امور تربیتی گناهی نابخشودنی و خدمتی ریاکارانه است و در این باب تفاوتی بین هیچ خط و گرایشی نیست.
وی اضافه کرد: حتم داریم در وزارت آموزش و پرورش و بویژه نهاد مقدس امور تربیتی با این قبیل ممیزیها، فرصتهای طلایی از دست نرفته و عناصر پاک، با شخصیت و عالم که کار تربیتی و مدیریتی را فراتر از جریانات حبابی میدانند، از فرصت خدمت محروم نخواهند شد.
انتهیا پیام