در خانه‌ "تیمورتاش" به روی مردم باز شد

عمارت تاریخی تیمورتاش، بعد از این‌که در چند سال گذشته، به عنوان موزه دانشگاه جنگ در نوروز امکان حضور مردم را فراهم کرده بود، قرار است مسئولان آن، از این به بعد دو روز در هفته امکان حضور گردشگران را در فضای موزه‌ای این عمارت تاریخی فراهم کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از کمیته پیگیری خانه‌های تاریخی تهران، خانه تیمورتاش که سال‌ها درِ آن بسته بود، توسط دانشگاه فرماندهی و ستاد (دافوس) و شهرداری منطقه ۱۱ مرمت و به عنوان موزه جنگ به روی مردم بازگشایی شد.

این بنا در سه سال اخیر در نوروز بازگشایی می‌شد، اما در دیگر روزهای سال تعطیل بود. سرانجام با هماهنگی‌های انجام شده با دانشگاه فرماندهی، قرار است در روزهای دوشنبه از ساعت ۱۴ تا ۱۸ و جمعه‌ها ساعت ۹ تا ۱۷ برای حضور شهروندان به صورت رایگان قابل بازدید باشد.

به گزارش ایسنا، در معماری عمارت تیمورتاش با کاربری «موزه جنگ» و در با مساحت ۱۴۰ متر، از طرح معماری فلات مرکزی ایران و همچنین از بافت قدیمی و سنتی دیگر ساختمان‌های پادگان استفاده شده است، امروز این خانه‌ی تاریخی در ضلع جنوبی محوطه‌ی دانشگاه جنگ، با نمای آجری، آیینه‌کاری‌های نفیس در سقف تالار اصلی، گچ بری‌های ظریف در سرستون‌ها و سایر بخش‌های بنا و درها و پنجره‌های چوبی با فرم و اشکال خاص است که بعد از پیروزی انقلاب به خانه «تیمورتاش» معروف شد.

این بنا در دو طبقه و با زیرزمین و معماری تلفیقی ایرانی و روس است که از شاخصه‌های مهم عناصر آن می‌توان به غلام رو، پنجره‌های ارسی و پیش بخاری‌های قرینه، آینه‌کاری‌ها، گچ‌بری‌ها و لندنی‌کاری‌ها و سقف قوس مانند و منحصربفرد آن اشاره کرد.

عمارت تیمورتاش در نخست در محدوده‌ی خارج از خندق ناصری تهران یعنی باغشاه ساخته شد و امروز در بخش شمال غرب پادگان در خیابان کارگر جنوبی، بین میدان حر و پاستور، خیابان دانشگاه جنگ، میدان دانشگاه جنگ قرار گرفته است، مالکیت آن دولتی و در اختیار ارتش است، آن در سال ۱۳۸۳ با شماره ۱۱۱۹۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

اسلحه‌های به نمایش درآمده در موزه دانشگاه جنگ در طول سال‌های گذشته، توسط «امیرسرتیپ حسین ولیولند زمانی»، فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستاد (دافوس) ارتش و ژنرال آجودان ریاست جمهوری جمع‌آوری شده و در این فضا قرار گرفته‌اند. در سال ۹۴ نیز اعلام شد قرار است با انتقال بخش‌های اداری دیگر این فرماندهی به ساختمانی دیگر در محوطه‌ی پادگان، کل فضای خانه تاریخی به عنوان موزه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این موزه به عنوان «مدرن‌ترین موزه سلاح‌هایی که به ایران آمده» مطرح بوده است.

تیمورتاش پس از فتح تهران و خلع محمد علی‌شاه در انتخابات دوره دوم مجلس شورای ملی، کاندیدای نمایندگی خراسان و به نمایندگی مجلس انتخاب شد. پس از ریاست ذکاه الملک او نایب رئیس مجلس شد و در مجلس دوم با ایراد چندین سخنرانی، در زمره وکلای متنفذ قرار گرفت. در فاصله مجلس دوم و سوم وی از طرف میرزا حسین خان نیرالدوله - والی خراسان - به فرمانداری قشون تعیین شد و لقب سردار معظم گرفت.

در سال ۱۳۰۰ بعد از استعفای کابینه قوام در کابینه مشیرالدوله به وزارت عدلیه رسید و به لحاظ تلاش بسیار برای پادشاهی رضاخان، در مجلس پنجم در شهریور ۱۳۲۰ به عضویت کابینه سردار سپه منصوب شد و وزارت عامه و تجارت و فلاحت را به او دادند.

تیمورتاش تا سال ۱۳۱۰ بعد از شاه شخص اول کشور بود، اما تدریجاً از محبوبیت او نزد شاه کاسته شد و بعد از اینکه موضوع دست داشتن وی در قضیه اختلاس رئیس آلمانی از بانک ملی آشکار شد، به پنج سال زندان و پرداخت مبلغی سنگین محکوم شد و زمانی که در زندان قصر دوران محکومیتش را سپری می‌کرد، در روز نهم مهرماه سال ۱۳۱۲ او را به قتل رساندند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۵ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۳:۱۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 97120502298
  • خبرنگار : 71191