به گزارش ایسنا، تامین نیاز ۱.۴ میلیون تنی کشتیهای ایرانی به وزارت نفت اعلام شده است و این وزارتخانه باید نیاز مربوطه را تا زمان تعیین شده فراهم نماید. موضوعی که نگرانی های متفاوتی را جهت تردد کشتی های ایرانی به وجود آورده و هنوز پاسخ روشنی در این رابطه از سوی وزارت نفت اعلام نشده است و باید منتظر ماند و دید آیا نیاز شناورهای ایرانی جهت تامین سوخت کم سولفور از سال ۲۰۲۰ تامین می شود؟
محمد اسلامی -وزیر راه و شهرسازی به تازگی و در ارتباط با سوالی مبنی بر عدم همکاری وزارت نفت به منظور تأمین سوخت کم سولفور شناورها، تصریح کرد که در این رابطه به منظور اصلاحیهای که در جهت میزان سولفور سوخت شناورها وجود دارد با وزارت نفت رایزنی رایزنی خواهد شد و وزارت راه و شهرسازی این موضوع را پیگیری خواهد کرد.
چند سالی است سازمان جهانی دریانوردی به دنبال کاهش میزان سولفور سوخت سنگین بوده که در حال حاضر ۳.۵ درصد است؛ اما هدفگذاری صورت گرفته دستیابی به میزان نیم درصدی سولفور سوخت شناورها خواهد بود. این موضوع برای کاهش آلودگی ایجاد شده توسط ناوگان دریایی جهان است و بر اساس تصمیم اتخاذ شده تمامی کشتیهای دنیا از سال ۲۰۲۰ مکلف هستند که از سوخت سنگین با سولفور نیم درصد استفاده کنند.
در حال حاضر بخشی از پالایشگاههای اروپایی امروزه توانایی تولید این سوخت را دارند و طی دو سال گذشته از سوی سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی از وزارت نفت درخواست شده تا حداقل نیاز کشتیهای ایرانی که شامل شناورهای اقیانوسپیما بوده و ۲۰۰ فروند شناور را شامل میشود و میزان آن ۱.۳ تا ۱.۴ میلیون تن است را تامین کند.
دو راهکار در این زمینه وجود دارد؛ ابتدا اینکه کشتیها دستگاههایی به عنوان اسکرابر نصب کنند که میتواند سوختها را تبدیل به سوخت کم سولفور نماید و راهکار دوم نیز این است که به جای نفت کوره از نفتگاز استفاده کنند که خوشبختانه وزارت نفت توانایی تولید سوخت نفت و گاز کم سولفور را دارد و باید دید که میزان سوخت کم سولفور شناورهای ایرانی تا زمان تعیین شده توسط این وزارتخانه تامین خواهد شد یا خیر؟
انتهای پیام