به گزارش ایسنا، در پی اینکه سازمان حفاظت محیط زیست به حذف قانون الزام موتورسیکلتسازان به اسقاط موتورسیکلتهای فرسوده اعتراض کرد، ابوالفضل حجازی - عضو هیأت مدیره انجمن موتورسیکلت ایران - در نشستی خبری صبح امروز (دوشنبه) اظهار کرد: از سوی این انجمن هیچ فشاری برای حذف ماده قانون اسقاط موتورسیکلتهای فرسوده، وارد نشده است بلکه از دولت خواسته شده که ابتدا زیرساختهای اسقاط فراهم آورده و سازمانی برای آن به وجود آید تا مردم موتورسیکلتهای فرسوده را برای اسقاط تحویل دهند. اما هنوز مصوبه از هیئت وزیران بیرون نیامده گزارشی در رسانه خارجی مبنی بر وجود ۱۰ میلیون موتورسیکلت فرسوده و آلاینده در سطح شهر و سرپیچی تولیدکنندگان برای اسقاط خودروهای فرسوده و جایگزینی آنها با نوشمارهها منتشر شده است؛ در صورتی که این خبر از ابتدا تا انتها کذب است.
وی افزود: تقریباً حدود شش ماه است که کارخانههای موتورسیکلت ما به سبب این مصوبه، تعطیل و ٧٠٠٠ خانوار حقوق نگرفتهاند. بنابراین صنعت موتورسیکلت بابت یک گزارش غیرواقعی توسط کارشناسان تحصیل کرده، متضرر شده است. دو سال است که هر چند ماه یک بار مصوبههای متعددی به دولت ارائه میشود که تبدیل به ترمزی در توسعه و پیشرفت صنعتی شده که بیش از چهل سال قدمت داشته و بیش از ٣٠٠ هزار نفر مستقیم و غیرمستقیم در آن اشتغال دارند.
حجازی تصریح کرد: در حال حاضر در کلان شهر تهران که بحث آلایندگیها مطرح است، کمتر از دو میلیون موتورسیکلت وجود دارد که تعداد موتورسیکلتهای در حال حرکت در سطح شهر، به طور همزمان در بیشترین حالت بیش از ۴٠٠-۵٠٠ هزار دستگاه نیست. ضمن اینکه طی سالهای اخیر همه موتورسیکلتهای تولیدی دارای مجوزهای استانداردی و نظارتی بوده و از تمامی آزمونهای استانداردی عبور کردهاند.
وی با تاکید بر اینکه تولید موتورسیکلتهای کاربراتوری از سال ٩۵ متوقف شده، گفت: هیچ موتورسیکلت کاربراتوری در کشور از سال ۹۵ به بعد شمارهگذاری نشده است. علاوه بر این از سال ٩۶ بحث انژکتوری شدن موتورسیکلتها مطرح شد که از همان سال تاکنون همه موتورسیکلتها انژکتوری شده و از سال ٩٧ تاکنون نیز موتورهای یورو ۴ به بالا و موتورهای برقی تولید و فعال شدند که به تمامی آنچه که قانونگذار تعیین میکند، مجهز است.
عضو هیأت مدیره انجمن موتورسیکلت ایران با بیان اینکه در حال حاضر هیچ دستگاهی متولی اسقاط موتورسیکلتهای فرسوده در کشور نیست، اظهار کرد: چنانچه دولت یک دستگاه را به عنوان متولی معرفی کند، آمادگی داریم تا تمامی برگههای اسقاط موتورسیکلتها را خریداری کنیم. اما به جرأت میگوئیم که هیچ موتورسیکلت فرسوده آلایندهای در سطح شهر تهران وجود ندارد. این در حالی است که بیشترین موتورسیکلتها، در حوزه موتورسیکلتهای لوکس و گرانقیمت یورو ۴ به بالا در کلان شهرها شمارهگذاری شدهاند. موتورسیکلتهای در سطح کیفیت پایین که مدعی شدند باید اسقاط شود در روستاها، شهرهای کوچک که هیچ آلایندگی و خطری وجود ندارد و همچنین پارکینگها هستند، لذا خطری شهر را تهدید نمیکند. اما اگر قرار است قانون اجرا شود، ما تماماً آمادگی لازم را برای خرید برگههای اسقاط داریم اما لازمه این امر فراهم شدن زیرساختها است که البته قانونگذاران نیز موافقت کردهاند که تا زمان فراهم شدن زیرساختها اجرای قانون نوشماره شدن موتورسیکلتهای فرسوده به تعویق بیافتد.
حجازی گفت: راهکار پیشنهادی ما به دولت این است که تولیدکنندگان برای اسقاط، با دریافت تسهیلات تشویق شوند. پیشنهاد ما این است که موتورسیکلت فرسوده به قیمت ۵٠٠ هزار تومان خریداری شود. سپس توسط بانکها تسهیلات به صورت وام پنج میلیون تومانی، دو ساله با سود چهار تا شش درصد ارائه شود تا متقاضی با مجموع این مبالغ موتورسیکلت نوشماره خریداری کند.
انتهای پیام