کافی است تا آخر این گزارش را بخوانید به شما خواهیم گفت که چطور.
پرواز برای بشر همیشه یک موضوع شگفتانگیز بوده است، چه قبل از غلبه برادران رایت بر نیروی جاذبه که خیالپردازیهای پرواز با تاریخ رشد علمی انسان گره خورده و چه اکنون که پرواز با یک هواپیما یا وسیله هواگرد بخشی جدایی ناپذیر از آرزوهای هر پسربچه و حتی دختربچهای است که در پاسخ به شغل مورد علاقه خود میگویند خلبانی.
کاپیتان میرمحمدرضا ضرابی، از فعالین این عرصه است که پرواز با هواپیماهای فوق سبک را آموزش میدهد، هواپیمای فوق سبک هواپیمایی است که وزن آن به همراه سرنشین بیشتر از ۶۰۰ کیلوگرم نیست.
او به خبرنگار ایسنا میگوید، خلبانی را در سال ۷۳ آموخته و پس از آن وارد حوزه آموزش شده است، کار آنها در فرودگاه آزادی واقع در شهرستان نظرآباد استان البرز و همجوار با روستای صالحیه است.
وی با بیان اینکه آموزشهای آنان برای کسانی است که پرواز را به عنوان یک تفریح دنبال میکنند میگوید: گواهینامهای که پس از گذراندن این آموزشها به دانشجوی دوره دیده صادر میشود یک گواهینامه شخصی است، بنابراین اگر کسی میخواهد آموزش خلبانی برای پرواز در خطوط هوایی را فرا بگیرد باید مسیر دیگری را طی کند.
این استاد آموزش پرواز در خصوص اینکه برای دریافت گواهینامه شخصی پرواز چه ویژگیهای عمومی لازم است خاطرنشان میکند: حداقل ۱۸ سال سن، مشخص بودن وضعیت خدمت سربازی برای آقایان و برخورداری از سلامت جسمی با توجه به معاینات پزشکی از شرایط اولیهای است که فرد باید داشته باشد.
از سیر تا پیاز گواهینامه شخصی پرواز
وی ادامه میدهد: هر فرد برای دریافت این گواهینامه شخصی و محلی پرواز باید حداقل ۸۰ ساعت آموزش زمینی را پشت سر بگذارد سپس ۳۰ تا ۳۵ ساعت آموزش به صورت پرواز با هواپیمای فوق سبک خواهد بود این زمان ممکن است به ۴۰ ساعت هم افزایش پیدا کند.
ضرابی در پاسخ به اینکه دانشجو چه زمانی قادر به پرواز بدون استاد خواهد بود میگوید: فرد بعد از سپری کردن حدوداً ١٥ ساعت پرواز از شروع پرواز خلبانی شخصی میتواند پرواز به صورت انفرادی یعنی پرواز بدون حضور معلم را تجربه کند.
پرواز با هواپیمای فوق سبک هر ساعت ۶۰۰ هزار تومان آب میخورد
ضرابی در خصوص هزینهای که برای طی این دوره باید پرداخت شود هم میگوید: اگر هر ساعت پرواز با هواپیمای فوق سبک را ۶۰۰ هزار تومان در نظر بگیریم هزینه کل دوره به همراه کلاسهای زمینی چیزی در حدود ۲۳ تا ۲۵ میلیون تومان خواهد شد.
وی ادامه میدهد: این آخرین هزینهای است که برآورد میشود، البته در سال جدید قطعاً هزینه آموزش خلبانی و دریافت گواهینامه شخصی پرواز افزایش خواهد یافت همانطور که از سه سال پیش همواره این هزینه روندی افزایشی داشته است.
ضرابی در پاسخ به اینکه آیا فرد با دریافت این گواهینامه قادر به پرواز بین شهرهای ایران خواهد بود اعلام میکند: اگر فرد دارای گواهینامه شخصی و محلی بخواهد از شهری به شهر دیگر پرواز کند یا به اصطلاح "ریتینگ" ناوبری داشته باشد باید علاوه بر ۳۵ تا ۴۰ ساعت پرواز در دوره آموزشی، ۲۰ تا ۳۰ ساعت دیگر هم پرواز ناوبری داشته باشد و بعد قادر به ناوبری خواهد بود.
وی ادامه میدهد: اگر خلبان بخواهد در کنار خود مسافر هم داشته باشد و گواهینامه خلبانی حمل مسافر بگیرد باید زمان پرواز ثبت شده او به ۱۳۰ ساعت برسد و البته ۶۰ ساعت هم کلاس زمینی سپری کند و در نهایت برای اینکه بتواند کاپیتان یا استاد خلبان شود و "ریتینگ" معلم خلبانی اخذ کند باید ۶۰ ساعت دیگر کلاس زمینی، ۵۰ ساعت پرواز از صندلی سمت راست (کنار استاد خلبان) داشته باشد و مجموع ساعت پروازی او به ۲۰۰ تا ۲۵۰ ساعت برسد.
هواپیمای شخصی فوق سبک و دسته دوم ۵۰۰ میلیون تومان
ضرابی در مورد اینکه میشود در ایران هواپیمای شخصی هم داشت یا نه توضیح میدهد: بله این موضوع امکانپذیر است و افرادی که آموزش پرواز با هواپیمای فوق سبک میبینند میتوانند در ایران هواپیمای شخصی داشته باشند اما مسلماً این نیازمند هزینه زیادی است، در حال حاضر برای خرید یک هواپیمای فوق سبک کارکرده باید ۵۰۰ میلیون تومان هزینه کرد، برای خرید هواپیمای نو هم به حداقل یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان نیاز است.
وی ادامه میدهد: تردد هواپیماهای شخصی میان شهرها و مناطق مختلف کشور امکانپذیر است اما فرود این نوع از هواپیماها در فرودگاههای پرترافیک مثل مهرآباد، مشهد، شیراز و … ممکن نیست و به جای این فرودگاهها مثلاً در فرودگاههایی چون آزادی نظرآباد، گلبهار مشهد، زرقان شیراز و… میتوان فرود آمد.
۳۰۰ هزار تومان بدهید و نیم ساعت در هوا بچرخید
ضرابی به کسانی که علاقهمند به پرواز با یک هواپیمای فوق سبک جدا از دوره آموزشی هستند هم یک خبر خوش میدهد و میگوید: این افراد علاقهمند میتوانند با پرداخت هزینه حداقل نیم ساعت پرواز یعنی ۳۰۰ هزار تومان تجربه پرواز با هواپیمایی دو نفره را کسب کنند.
وی از این گفت و گو به خاطرهای عجیب از پرواز که ممکن بود به حادثهای تلخ منجر شود هم اشاره میکند و میگوید: احتمال حادثه در پرواز هم مثل رانندگی بخشی جدایی ناپذیر است.
او اینگونه تعریف میکند که در یکی از دورههای آموزشی به همراه یک هواپیمای آموزشی دیگر از تهران راهی کیش بودیم، بر روی آسمان اصفهان و در حالی که کاپیتان دیگر مشغول آموزش به دانشجوی خود بود و به جلو خود توجه نداشت، یک هواپیمای توپولف از روبرو به سمت ما میآمد، در آخرین لحظات نزدیک شدن دو هواپیما به هم بود که در بیسیم به هواپیمای همراهم هشدار دادم و از مسیر پرواز توپولف کنار رفت، البته هواپیمای توپولف نباید در آن ارتفاع پرواز میکرد.
گزارش از وحید صالحی، خبرنگار ایسنا
انتهای پیام