هادی حقشناس – معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی – در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت موضوع الزام شناورها به استفاده از سوخت سنگین با سولفور نیم درصد از سال ۲۰۲۰ میلادی و نیز پیشنهاد افزایش میزان سوخت یارانهای از ۷۰ به ۹۰ درصد به مسیر داخلی شناورها، اظهار کرد: چند سالی است که سازمان جهانی دریانوردی به دنبال آن است که سولفور سوخت سنگین که در حال حاضر ۳.۵ درصد است، کاهش یابد و به نیم درصد برسد.
وی ادامه داد: این موضوع برای کاهش آلودگی ایجاد شده توسط ناوگان دریایی جهان است و بر اساس تصمیم اتخاذ شده تمامی کشتیهای دنیا از سال ۲۰۲۰ مکلف هستند که از سوخت سنگین با سولفور نیم درصد استفاده کند.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه بخشی از پالایشگاههای اروپایی امروزه توانایی تولید این سوخت را دارند، خاطر نشان کرد: طی دو سال گذشته از وزارت نفت درخواست کردیم که حداقل نیاز کشتیهای ایرانی که شامل شناورهای اقیانوسپیماست و شامل ۲۰۰ فروند میشود و به میزان ۱.۳ تا ۱.۴ میلیون تن است، تأمین شود.
حقشناس ادامه داد: دو راهکار در این زمینه وجود دارد. ابتدا اینکه کشتیها دستگاههایی به عنوان اسکرابر نصب کنند که میتواند سوختها را تبدیل به سوخت کم سولفور نماید و راهکار دوم نیز این است که به جای نفت کوره از نفت و گاز استفاده کنند که خوشبختانه وزارت نفت توانایی تولید سوخت نفت و گاز کم سولفور را دارد.
وی در ادامه این گفتوگو به پیشنهاد افزایش میزان سوخت یارانهای برای شناورها در مسیرهای داخلی اشاره و اعلام کرد: در رابطه با قیمتها پیشنهادی ارائه نشده است و خواستار افزایش میزان مسیر داخلی شناورها جهت اختصاص سوخت یارانهای از ۷۰ به ۹۰ درصد هستیم و تعیین تکلیف این مساله برعهده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.
انتهای پیام