به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در گفتوگو با شبکه روسیاالیوم در پاسخ به سوالی در رابطه با ساز و کار ویژه مالی ایران با اروپا (اینستکس) گفت: این سازوکار مالی نشان دهنده اراده و خواسته اتحادیه اروپا است، بعد از خروج آمریکا از برجام اروپاییها در ماه می ۲۰۱۸ در وین در بیانیهای از سوی خانم موگرینی و وزرای خارجه سه کشور اروپایی یعنی انگلیس آلمان و فرانسه اعلام کردند که دوازده تعهد در برجام وجود دارد که مهمترین آنها عادی سازی روابط مالی با ایران، سرمایه گذاری در ایران، فروش نفت و دستیابی به درآمد حاصل از آن از طریق بانکها، همکاری در حمل و نقل هوایی و دریایی و اینکه انواع همکاریها با ایران تداوم یابد؛ آنها وعده دادند که به خوبی به این بندها پایبند باشند.
وی افزود: آنها برای اجرایی کردن این مساله نیازمند سازوکاری برای دور زدن تحریمهای آمریکا و یا کاستن از نتایج منفی آن بودند، اروپاییها معتقد بودند که از چند ماه پیش میتوانستند این سازوکار مالی را اعلام کنند اما مساله بیش از آن چیزی که فکر میکردند طول کشید، چه بسا دلیل این تأخیر فشارهای آمریکا و یا خود اروپاییها بود. سازوکاری که اروپاییها اکنون آن را اعلام کردهاند تنها یک مقدمه است و سازوکاری مالی به معنای حقیقی نیست. این مقدمهای برای ایجاد ارتباط میان تاجران دو طرف و حفظ روابط تجاری میان ایران و اروپا است و قرار است که این سازوکار گسترش یابد و کشورهای خارج از اتحادیه اروپا و همچنین کالاهای متعددی، نه تنها کالاهایی که مشمول تحریمهای آمریکا نیست را در بر بگیرد. باید دید که این سازوکار چگونه عمل میکند، به نظر من اینستکس میتواند به خوبی عمل کند و روش هوشمندی برای دور زدن تحریمها است اما باید دید که چگونه آنرا اجرایی میکنند و باید دید که آیا این سازوکار آغازی برای پایبندی اروپا به دیگر تعهدات است.
محمد جواد ظریف در ادامه گفت: اکنون برای اروپاییها مساله مهمتر از حفظ منافع ایران، مساله اعتبار و جایگاه خود آنهاست، ما درحال امتحان جایگاه و اعتبار اروپا هستیم. ما از فعالیتهای خود دست نخواهیم کشید و منتظر اقدامات اروپا نیز هستیم؛ همانطور که میدانید من اخیراً به همراه یک هیأت اقتصادی به عراق سفر کردم و معاون رئیس جمهور نیز به سوریه سفر کرد، به کشورهای همسایه سفرهای متعددی داشتیم؛ به ترکیه پاکستان، آذربایجان، افغانستان و همچنین کشورهای همسایه شمالی و روابط برجستهای با روسیه و چین داریم بنابراین ما تمام راههای همکاری اقتصادی با تمام کشورهای دوست را به کار میگیریم و سازوکار اروپا تنها یک ابزار است و اگر کارآمد بودن خود را ثابت کند به سود ایران و اتحادیه اروپا خواهد بود.
وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که شما اعلام کردید این اولین گام اروپا است، گامهای دیگری که از اروپا انتظار دارید کدامند، گفت: اروپایی تعهداتی به تهران دارند؛ چه در بیانیه ماه می و چه در توافق هستهای. آنها تعهدات زیادی دادند و باید به آن عمل کنند و این تعهدات فروش نفت و کسب درآمدهای آن و تداوم همکاریهای بانکی را شامل میشود، همه این مسائل در بیانیه اروپا آمده است، آنها در نشست ۴+۱ در وین و نیویورک یا همان اعضای باقی مانده در برجام بیانیهای صادر کردند که تعهداتی را شامل میشد، آنها باید پایبند باشند و ما منتظر اجرایی شدن تعهداتشان هستیم.
وی در پاسخ به این سوال که بیانیه اخیر اتحادیه اروپا بر دو مساله اساسی تاکید داشت و آن پیوستن ایران به اف ای تی اف و مذاکره در رابطه با موشکهای بالستیک ایران است، آیا نگران این نیستید که این سازوکار مالی به ابزاری برای فشار به ایران به منظور تحمیل این دو خواسته تبدیل شود؟ گفت:
اروپاییها در ابتدا باید به تعهدات برجامی خود پایبند باشند و در مرحلهای نیستند که خواستهای بر ایران تحمیل کنند. ما به برجام پایبند هستیم، آژانس بین المللی ۱۳ گزارش منتشر و تاکید کرده که ایران به برجام پایبند است و همه میدانند که آمریکا از این توافق خارج شد و اروپا نتوانست آنرا اجرایی کند. هدف از برجام از سرگیری روابط اقتصادی با ایران و بازگشت آن به حالت عادی بود اما تمام شرکتهای اروپایی ایران را ترک کردند بنابراین اروپاییها قبل از اینکه در رابطه با مسائل دیگری سخن بگویند در ابتدا لازم است به تعهدات قبلی شأن عمل کنند. من نمیخواهم بگویم که آنها تعهداتشان را نقض کردند اما نتوانستند آن را عملی کنند.
ظریف افزود: در رابطه با اف ای تی اف نیز ما لوائح آن را طبق قانون داخلی خود عملی میکنیم، جمهوری اسلامی قربانی تروریسم است، ما طبق قوانین داخلی خود با پولشویی مبارزه میکنیم، آنچه در مجلس تصویب شده است باید از چند مرحله عبور کند سپس باید دید که مسئولان دولت چه تصمیمی میگیرند. دولت پیوستن ایران به این لوائح را تأیید کرده است و به نظر من قرار دادن ایران در لیست سیاه اف ای تی اف از همان ابتدا غیرواقعی بود.
وی در رابطه با موشکهای بالستیک کشورمان هم گفت: نباید در این رابطه اتهاماتی علیه ایران مطرح کرد؛ همان کاری که اکنون اروپاییها و آمریکاییها انجام میدهند. چیزی که در منطقه اتفاق میافتد تزریق سلاح اروپایی و آمریکایی است. این سلاحی که مثلاً مردم یمن را با آن میکشند ساخت داخلی نیستند بلکه ساخت آمریکا و یا فرانسه و یا انگلیس و یا اروپا است، آنها باید مسئولیتش را برعهده بگیرند. موشکهای ایران دفاعی هستند و به جز گروهکهای تروریستی علیه هیچ طرفی از آنها استفاده نشده است اما سلاح اروپا و آمریکا تا به امروز علیه مردم غزه و کرانه باختری، لبنان، سوریه و همانطور که در اخبار میشنویم علیه مردم یمن استفاده میشود؛ سلاح آمریکا نه تنها توسط عربستان علیه مردم یمن استفاده میشود بلکه سعودیها آن را به گروهک القاعده در یمن نیز میدهد، آمریکاییها و اروپاییها باید مسئولیت این اظهارات را برعهده بگیرند و ایران را به خاطر موشکهایی که برای دفاع از خود در دست دارد سرزنش نکنند. این مساله ربطی به توافق هستهای و یا سازوکار مالی اروپا ندارد. مساله مهم این است که اروپاییها قبل از اینکه در رابطه با مسائل دیگری سخن بگویند در ابتدا باید به تعهدات برجام پایبند باشند و بعد از آن مسئولیت تزریق این همه سلاح در منطقه را برعهده بگیرند.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به این سوال که اگر اروپاییها بر تحمیل دو شرط خود اصرار داشتند موضع ایران چه خواهد بود؟ آیا از برجام خارج میشوید؟ گفت: ایران گزینههای زیادی دارد، این دو شرط ارتباطی با برجام ندارند اما اگر طرف مقابل نخواهد به تعهداتش پایبند باشد در آن صورت گزینههای زیادی خواهیم داشت. خروج از برجام یکی از گزینهها خواهد بود، اگر تصمیم بگیریم از برجام خارج شویم این مساله در واکنش به خروج واشنگتن و ناکارامدی اروپا است. ما اینگونه از برجام خارج نخواهیم شد بلکه واکنش به اقدامات طرف مقابل خواهد بود. البته این همه گزینههای ما نخواهد بود، ما گزینههای زیادی داریم. اروپا باید تصمیماتش را بگیرد و ما متناسب با آن تصمیمگیری خواهیم کرد.
خبرنگار روسیا الیوم پرسید، بعد خروج آمریکا از برجام و تحریم تهران ما شاهد پایین آمدن ارزش پول ملی ایران و بالا رفتن قیمتها بودیم، به این معنی که شهروند ایرانی امروز بیش از قبل از برجام تحت فشار است و امروز در ایران انتقاداتی علیه شما و علیه دولت در رابطه با برجام وجود دارد و منتقدین میگویند که اوضاع ایران قبل از برجام بهتر بود، جناب وزیر آیا شما از امضای توافق هستهای پشیمان هستید؟ ظریف در پاسخ گفت: خیر، به هیچ وجه!
وی در پاسخ به این سوال که اگر زمان به عقب بازگردد با آمریکا مذاکره میکنید: حتماً مذاکره میکردیم، با توجه به شرایط و ضرورتهای آن مرحله ما تلاش میکردیم که یک پروژه امنیتی که از سوی رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه ما چیده میشد را با شکست مواجه کنیم. وارد مذاکرات شدیم و تمام اهداف خود را محقق کردیم، ۶ قطعنامه ضد ایرانی در سازمان ملل را لغو کردیم و برای اولین بار در تاریخ شورای امنیت یک کشور از بند هفتم منشور سازمان ملل خارج میشود بدون اینکه از منافع ملی خود دست بکشد و یا گامی علیه منافع ملی خود بردارد. کشورهای دیگری وجود دارد که تمام منابع خود را در اختیار طرف مقابل قرار دادند اما بعد از آن نابود شدند مانند لیبی و کشورهای دیگر.
ظریف در ادامه گفت: ایران بسیاری از اهداف خود را در توافق هستهای محقق کرد، و آنها اهداف بزرگی هستند اما اینکه آمریکا به برجام پایبند نبود این نشان میدهد که آنها قابل اعتماد نیستند. میتوان اینگونه به سوال شما پاسخ داد که آیا اگر در جایگاه جامعه بین المللی بودی توافق پاریس را امضا نمیکردی؟ اگر در جایگاه جامعه بین المللی بودی دربهای یونسکو را می بستی چون آمریکا میخواست از آن خارج شود؟ اگر در جایگاه جامعه بین المللی بودی شورای حقوق بشر را منحل میکردی به خاطر اینکه آمریکا از آن خارج شد؟ در حقیقت آمریکا کشوری است که قوانین را نقض میکند و هیچ اهمیتی به قانون نمیدهد، آمریکا تمام معادلات روابط سیاسی بین المللی را نقض کرده و جهان به خوبی این مساله را درک میکند، هرجا بروی میبینی که رایجترین مساله در جامعه بین المللی رفتارهای یکجانبه آمریکا و نقض قوانین است بنابراین برجام دستاورد بسیار مهمی برای ایران و جامعه بین المللی بود و آمریکاییها با خارج شدن از آن نشان دادند که طرف خوبی در توافقات بین المللی نیستند. هیچ توافقی در دنیا وجود ندارد مگر اینکه آمریکا از آن خارج شده باشد.
وزیر امور خارجه کشورمان افزود: منتقدان داخلی به ما میگویند که اگر کنگره آمریکا برجام را تصویب میکرد اوضاع ما امروز متفاوتتر بود، آیا کنگره آمریکا پیمان منع بکارگیری موشکهای کوتاه برد و میان برد را تصویب نکرده بود که آمریکا چند روز پیش از آن خارج شد؟ آیا کنگره آمریکا پیوستن این کشور به یونسکو را تصویب نکرده بود؟ آیا کنگره آمریکا معاهده تجارت آزاد را تصویب نکرده بود؟ آیا کنگره آمریکا توافق ۱۹۵۵ آمریکا با ایران را تصویب نکرده بود؟
وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر در رابطه با پیوستن ایران به اف ای تی اف بحث گستردهای وجود دارد و این پرونده بر روی میز مجمع تشخیص مصلح نظام است، آیا به نظر شما پیوستن ایران به این قانون به سودش خواهد بود؟ گفت: مساله مهم اکنون خروج ایران از لیست سیاه اف ای تی اف است زیرا قرار دادن ایران در آن لیست منصفانه نیست. بله ما در وزارت خارجه، دولت و حتی پارلمان آن را تصویب کردیم چون آنرا به سود کشور میدانیم اما برخی نهادها نگرانیهایی نسبت به این مساله دارند و این نگرانیها باید از بین برود.
ظریف در پاسخ به این سوال که پیوستن ایران به لائحه مبارزه با حمایت مالی از تروریسم بر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حمایتهای تهران از حزب الله و حماس تأثیر خواهد گذاشت یا خیر؟ گفت: این دیدگاه اشتباه است و با متن لوائح تناسب ندارد، ملاک ما آمریکا، اروپا و رژیم صهیونیستی نیست، ما به دیدگاه رژیم صهیونیستی اهمیت نمیدهیم زیرا آن رژیم بزرگترین حامی تروریسم است، آنها در جایگاهی نیستند که بگویند همکاری با فلان مجموعه و حزب مجاز نیست و همکاری با فلان حزب ممنوع است، شورای امنیت سازمان ملل این تصمیمها را اتخاذ میکند.
خبرنگار روسیا الیوم در ادامه گفت، روز سه شنبه با ولید معلم، وزیر خارجه سوریه و گییر پترسون، فرستاده سازمان ملل در امور سوریه دیدار کردید، همچنین الکساندر لاورنتینف، نماینده پوتین در امور سوریه روز شنبه به تهران آمده، این دیدارها قبل از نشست سوچی میان ایران، روسیه و ترکیه در رابطه با سوریه انجام شد، آیا در رابطه با کمیته قانون گذاری سوریه و مساله خروج آمریکا از سوریه و اوضاع استان ادلب گفت وگو خواهید کرد؟ گفت: در رابطه با تمام مسائلی که به آنها اشاره کردید بحث و گفت وگو خواهیم کرد، علاوه بر آن در رابطه با تجاوزهای اسرائیل به سوریه و تکرار آن بحث خواهیم کرد، در نشست سوچی در رابطه با این مسائل بحث خواهیم کرد. گفتگوهایمان قبل از برگزاری نشست را چند برابر کردیم و علاوه بر ولید معلم آقای پترسون نیز به تهران آمد و در رابطه با بسیاری از مسائل با او گفت وگو کردیم، مسئولان وزارت خارجه نیز در رابطه با بسیاری از مسائل با طرف روس و ترک و دیگر کشور بحث و تبادل نظر کردند تا بتوانیم در نشست سوچی بهترین مشورتها را انجام دهیم. موضع ما کاملاً واضح است بهترین راه برای بازگرداندن حاکمیت در سوریه و حفظ صلح و امنیت در منطقه این است که دولت قانونی سوریه بر تمام خاک سوریه سیطره یابد و به نظر من استقرار نیروهایش در مرزها بر اساس یک توافق، بهترین ضامن برای امنیت مرزهای ترکیه است. ما و سایر کشورها به دنبال تحقق این مساله هستیم.
وی افزود: اما در رابطه با خروج نیروهای آمریکایی از سوریه باید گفت که از همان ابتدا ورود آنها به سوریه غیرقانونی بود و از همان ابتدا نباید در آن مناطق میماندند و به طور فوری باید از آنجا خارج شوند. خروج آنها به سود منطقه خواهد بود، وجود نیروهای آمریکایی در منطقه به سود هیچ کس نیست، آمریکاییها به این نتیجه رسیدند که حضور نیروهایشان در سوریه حتی به سود خودشان هم نیست، بنابراین نیروهای آمریکایی باید فوری از منطقه خارج شوند.
ظریف در رابطه با استان ادلب هم گفت: اوضاع در آنجا بسیار خطرناک است بنابراین باید قضیه آن منطقه حل شود. جبهه النصره بر بخش زیادی از این استان سیطره دارد، این منطقه در دست نیروهای مسلح مخالف است و جبهه النصره جزئی از آتش بس نیست بنابراین این مساله باید بطور فوری حل شود.
وی در رابطه با تشکیل کمیته قانون گذاری در سوریه گفت: ما بر این باوریم که عملیات سیاسی در سوریه هرچه زودتر باید آغاز شود، از زمانی که وزارت خارجه ایران را در دست گرفتم یعنی پنج سال و نیم پیش نقشه راهی چهار بندی برای حل بحران سوریه مطرح کردیم، ما بر این باوریم که بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و تنها راه حل ان ابزارهای سیاسی است. برخی کشورها در آن زمان بر این باور بودند که از طریق راههای نظامی میتواند اهداف خود در سوریه را محقق کنند، امروز هیچ کس در جهان به این مساله معتقد نیست. ما امیدواریم که برخی کشورها از اهدافشان که مانع ایجاد صلح در سوریه میشوند، دست بردارند و به عملیاتی به پیوندند که ملت سوریه برای تعیین سرنوشت خود مشخص میکند.
محمد جواد ظریف در رابطه با عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه گفت: گفت وگو های زیادی با دوستانمان در ترکیه در رابطه با عملیات نظامیش ان در شمال سوریه داشتیم، گفتوگوهای ما دوجانبه و سه جانبه بود، موضع ما این است که تنها راه بازگشت امنیت و ثبات در سوریه و همچنین حفظ امنیت مرزهای ترکیه با سوریه و رفع نگرانیهای ترکیه برای حفظ مرزهایش از تروریسم انتشار نیروهای ارتش سوریه در مرزهای خود است، هیچ راه حل دیگری وجود ندارد بلکه تنها راه حل ان آزادی مناطق و استقرار نیروهای سوری در سرزمین خوشان است. ایران و روسیه آمادهاند تا به ترکیه و سوریه برای رسیدن به راه حل کمک کنند.
ظریف در پاسخ به این سوال که آیا ایران تلاش کرده است میان دمشق و آنکارا میانجیگری کند تا روابطشان را از سر بگیرند گفت: ما بر این باوریم که ایجاد روابط میان ترکیه و سوریه به سود منطقه خواهد بود، اگر دو طرف از ما درخواست کنند ما آماده میانجیگری خواهیم بود.
وی در پاسخ به سوالی در رابطه با وجود اختلاف میان ایران و روسیه در مساله سوریه گفت: در رابطه با عملیات سیاسی در سوریه هیچ اختلافی با روسیه نداریم، ما در ایران معتقدیم که روند سیاسی باید آغاز شود، طبیعتاً در برخی مسائل جزئی ممکن اختلاف نظر وجود داشته باشد اما ما این اختلافات را از طریق گفت وگو حل خواهیم کرد، نقاط اشتراک زیادی با روسیه در سوریه داریم. پیش از این حتی با ترکیه نیز اختلاف نظر حقیقی داشتیم اما با آغاز روند آستانه توانستیم به نقاط مشترک خوبی برسیم و دستاوردهای زیادی در سوریه محقق کردیم. امروز در سوریه جنگ وجود ندارد، در آ نجا به طور روزانه کشت و کشتار وجود ندارد و همه اینها به فضل روند و چارچوب آستانه و سه کشور ایران ترکیه و روسیه است. ما در کنار هم نشستیم و به راه حلهایی رسیدیم و این بهترین راه برای حل تمام مسائل معلق است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا روسیه مانع پاسخ ایران به عملیات نظامی اسرائیل در سوریه میشود گفت: در این رابطه گفتوگو های تنگاتنگی با روسیه داریم، ایران براساس منافع خود تصمیم میگیرد و ما دائماً با دوستانمان در روسیه در رابطه با این مساله مشورت میکنیم. مساله مهم این است که اسرائیل باید به نقض حاکمیت سوریه پایان دهد و تجاوزهای زمینی و هوایی خود علیه سوریه را متوقف کند، این تجاوزها نقض قوانین بین المللی است و اسرائیل باید به این قوانین پایبند باشد، عملیات اسرائیل در سوریه یک ماجراجویی خطرناک است و تنشهای گسترده و خطرناکی ایجاد میکند. جامعه بین المللی باید در برابر چنین رفتارهایی بایستد و رژیم صهیونیستی را از تداوم چنین تجاوزهایی در منطقه که تمام خاورمیانه را در معرض خطر قرار میدهد، منع کند.
وی در پاسخ به این سوال که تا چه زمانی ایران نسبت به چنین عملیاتی خویشتنداری میکند؟ گفت: ما براساس منافع خود تصمیم گیری میکنیم، هرگاه منافع ما اقتضا کند پاسخ مناسب را خواهیم داد.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به سوالی در رابطه با بهبود روابط کشورهای عربی با دمشق و تأثیر آن بر روابط دمشق با تهران و موضع ایران نسبت به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب گفت: این مساله دست دولت سوریه و اتحادیه عرب است، ما براین باوریم که اتحادیه عرب و بیشتر کشورهای عربی در گذشته مرتکب اشتباه بزرگی شدند و هرچه زودتر برای اصلاح این اشتباه اقدام کنند به سود آنان خواهد بود. جمهوری اسلامی ایران به دنبال سیطره و نفوذ در سوریه نیست تا حضور کشورهای دیگر مانعی برای این مساله باشد. ما به دنبال ایجاد روابط خوب با تمام کشورها هستیم. در زمان حملات تروریستها ما در کنار ملت سوریه و عراق ایستادیم، ما امروز شاهد این هستیم که عراقیها چگونه از حمایتهای ایران تشکر میکنند، طبیعتاً دو ملت سوریه و عراق تروریستها را شکست دادند و ما تنها در کنار آ نها ایستادیم نه بیشتر، آنها میدانند که در جنگ با تروریسم چه کسی در کنارشان ایستاد و میدانند که چه کسی در کنار تروریستها و علیه سوریه و عراق ایستاد، این مساله تأثیری تاریخی بر روی حافظه دو ملت عراق و سوریه خواهد داشت.
وی در پاسخ به این سوال که دونالد ترامپ از زمانی که روی کار آمده فشارهای سیاسی، اقتصادی و روانی روی ایران ایجاد کرده است آیا این فشارها ممکن است منجر به جنگ میان ایران و آمریکا شود گفت: آمریکا ۴۰ سال است که بر ایران فشار وارد میکند، این فشارها از زمان کودتا علیه دولت مصدق و از زمان جنگ عراق و ایران و از زمان حمایت از دیکتاتورهای منطقه علیه ایران آغاز شد. فشارها همه چیز را شامل میشد اما در مقابل ملت ایران مقاومت کرد و پیشرفت کرد و طبیعتاً هزینه انرا نیز پرداخت کرد، ما ترجیح میدادیم که این هزینه را پرداخت نکنیم اما در حقیقت برخی از رهبران دولت آمریکا گفته بودند که جمهوری اسلامی تا سال ۲۰۱۹ نمیماند و ۴۰ سالگی پیروزی انقلاب را جشن نخواهد گرفت و ما اکنون جشن ۴۰ سالگی انقلاب را گرفتهایم. بی شک دولت کنونی آمریکا و دولتهای آینده خواهند رفت و ما ملت ایران در اینجا خواهیم ماند، ملت ایران هر چیزی را که بخواهد محقق میکند همانطور که تا به امروز چیزی که خواسته را محقق کرده است. این اولین دولت آمریکا نیست که علیه ایران فشار وارد میکند ما تجربه چهل ساله از فشارها داریم.
محمد جواد ظریف در پاسخ به این سوال که آمریکا به دنبال ایجاد ائتلاف در ورشو است گفت: این بار اول نیست که آمریکا چنین اقداماتی انجام میدهد، پیش از این نیز کنفرانسی در شرم الشیخ برای ایجاد ائتلاف علیه ایران برگزار کرد، به عکس و تصاویر آ نهایی که در ان کنفرانس شرکت کردند نگاه کنید، آنها اکنون کجا هستند؟ نشست ورشو قبل از اینکه برگزار شود شکست خورده خواهد بود زیرا خود آمریکاییها هم نسبت به این کنفرانس بی اعتماد هستند، آنها در کنفرانس ورشو حتی نمیتوانند بیانیه صادر کنند، همه میدانند که آمریکاییها گفتهاند که در پایان کنفرانس ورشو نتایج این کنفرانس را به نمایش میگذارند زیرا خودشان میدانند که اگر بخواهند بیانیه صادر کنند با مخالفت اغلب شرکت کنندگان مواجه خواهند شد، بیشتر کشورها به آمریکا خواهند گفت که در خروج از برجام اشتباه کردید. شما میدانید که آمریکا در یک سال اخیر چهار نشست علیه ایران در شورای امنیت برگزار کرد؛ در یکی از این نشستها دونالد ترامپ شرکت کرد و در یکی دیگر وزیرخارجه اش شرکت کرد، در هیچ یک از این نشستها نتوانستند حتی یک تصمیم علیه ایران اتخاذ کنند، چیزی که توانستند به آن برسند این است که به دیگران این فرصت را دادند تا به آ نها بگویند شما در خروج از برجام اشتباه کردید. بنابراین کنفرانس ورشو نمایش مسخرهای خواهد بود که خودشان به تنهایی و بدون تأیید دیگر کشورها موضعی را اتخاذ میکنند و این کنفرانس تنها دو روز از وقت آنها را تلف میکند نتیجه جز آن ندارد.
وی در پاسخ به این سوال که گفته میشود شما خواستار گفت وگو با کشورهای عرب همسایه هستید اما روابط شما با برخی کشورهای عربی مانند عربستان و امارات اکنون در بدترین حالت خود است، آیا به نظر شما دروازه گفت وگو با عربستان بطور کامل بسته شده است؟ گفت: خیر، دروازه گفت وگو با همسایهها همیشه باز است اما همسایگان عرب ما باید رفتارهایشان را تغییر دهند، ما همیشه آماده گفت وگو هستیم.
وی در رابطه با این مساله که سفر اخیر فرمانده سپاه پاسداران به جزیره ابوموسی باعث تحریک برخی کشورها مانند امارات و عربستان میشود گفت: خیر، ما از خاک خود دفاع میکنیم و این مساله نیازمند تعارف نیست. ما برای تجاوز به هیچ کشوری تلاش نمیکنیم اما همه میدانند که در دفاع از سرزمین خود نیز از هیچ چیزی دریغ نمیکنیم.
ظریف در پاسخ به سوالی در رابطه با قتل جمال خاشقجی و تداوم بحران میان کشورهای عربی با قطر گفت: ما بر این باوریم که این سیاستها در امتداد یک دیگر است، جامعه بین المللی نباید فراموش کند که عربستان از تروریسم حمایت کرد و گروههای افراطی را در جهان منتشر کرد. تمام گروه های افراطی با عربستان در ارتباط هستند علاوه بر این عربستان یمن را بمباران کرد و قطر را محاصره کرد، ما مخالف این مساله هستیم زیرا قطر همسایه ایران است و در سوریه و یمن در کنارش بود که طبیعتاً این یک اشتباه تاریخی است. عربستان کشوری است که نخست وزیر یک کشور دیگر را ربود و او را بازداشت کرد، نتیجه طبیعی رفتارهای عربستان اتفاقی است که برای جمال خاشقجی در استانبول رخ داد. جامعه بین المللی باید این سوال را از خود بپرسند که چرا این باور را نزد سعودیها خلق کردند که آ نها هرکاری میتوانند انجام دهند بدون اینکه مجازات شوند؟ عربستان در برابر رفتارهایش مجازات نشد همانطور که رژیم صهیونیستی در مقابل اشتباهاتی که مرتکب میشود مجازات نمیشود. سعودیها بر این باورند که اگر بتوانند روابط خوبی با کاخ سفید داشته باشند هرکاری که میخواهند را میتوانند انجام دهند، مشکل همین مساله است که جامعه بین الملل باید آ نرا حل کند.
ظریف در رابطه با تشکیل دولت لبنان نیز گفت که در رابطه با تشکیل دولت لبنان هیچ گفت وگویی میان ایران و عربستان انجام نشد.
وی در پاسخ به سوالی در رابطه با شکست توافق سوئد میان یمنیها هم گفت: ما برای برگزاری نشستهای سوئد و مشارکت دو طرف در آ ن تمام تلاش خود را کردیم و آنها را در رسیدن به توافقی تشویق کردیم که بتوانند آنرا اجرایی کنند اما متأسفانه جامعه بین المللی و خصوصاً کشورهای هم پیمان عربستان نتوانستند عربستان و امارات را به پایبندی به این توافق تشویق کنند.
انتهای پیام