به گزارش ایسنا، دکتر محمود نیلی احمدآبادی به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به تشریح جایگاه و فعالیتهای دانشگاه تهران پرداخت و گفت: قبل از پیروزی انقلاب این دانشگاه یکی از کانونهای اصلی اعتراضات و فعالیتها علیه رژیم شاهنشاهی بوده است. از واقعه ۱۶ آذر که مرکز آن در دانشکده فنی بود و بهعنوان یک روز بارز بر علیه نظام یاد شده است تا دوران انقلاب، دانشگاه تهران و همچنین مسجد دانشگاه نقشآفرینی داشتند.
وی با بیان اینکه تحولاتی که در دانشگاه تهران و مسجد رخ میداد، الگوی بسیاری از حرکتها در سراسر کشور بود، خاطر نشان کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای هیأت علمی از تحصن در مسجد دانشگاه یاد کردند و اینکه چگونه این تحصن توانست منجر به تسریع انقلاب شود. بنابراین امروز در دانشگاهی هستیم که نقش بیبدیل در شکلگیری انقلاب داشته است.
دکتر نیلی احمدآبادی با طرح این سوال که آیا دانشگاه تهران امروزه برای توسعه و جریانسازی در کشور نقش خود را ایفا میکند و یا خیر، اظهار کرد: برای پاسخ میخواهم به فلسفه انقلاب و سوالی که نسل جوان از ما دارد که چرا انقلاب کردید و آینده انقلاب چه هست را یک مروری داشته باشم، البته این بحث عمیقی است و در این زمینه مرور مختصری ارائه خواهم کرد. در مورد اینکه چرا نسل ما انقلاب کرد عقاید متفاوتی مطرح میشود، اما شاید به استناد شعارهای انقلاب به خوبی بتوانیم به این سوالات پاسخ دهیم.
رئیس دانشگاه تهران با یادآوری شعار محوری انقلاب استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ایران» افزود: «این شعارها پاسخی به عملکرد رژیم گذشته بود، یعنی مردم حس میکردند کیان کشور، سنتها و اعتقادهای آنها مورد هجمه قرار گرفته است. فاصله طبقاتی و فساد زیاد شده است، بههمین دلیل مردم باور داشتند که استقلال کشور دچار خدشه شده و یکی از شعارهای محوری که همواره مطرح میشد، بحث استقلال بود و در نهایت اینکه مردم در سرنوشت سیاسی کشور خود دخالت نداشتند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، وی در ادامه با عنوان اینکه استقلال به دلایل مختلف میتواند مورد مخاطره قرار گیرد از دست دادن پایگاه مردمی حاکمیت را یکی از این مخاطرات برشمرد و گفت: حکومتها با از دست دادن پایگاه مردمی ناچار میشوند برای بقای خود به دولتها و حاکمیتهای دیگر تکیه کنند. لذا حکومتهای مردمی همواره استقلال آنها تضمین شده است. این استقلال با شعارهای بعدی یعنی آزادی و جمهوری اسلامی رابطه تنگاتنگی دارد. در واقع جمهوری و اسلامی خود بهگونهای تضمین کننده استقلال است. چرا که در جمهوریت مردم حضور دارند و تمامی ارکان حکومت با مشارکت مردم تشکیل میشود و اسلام که تفکر غالب مردم ایران است پشتوانه و محتوای این جمهوریت را میسازد.
به گفته دکتر نیلی خطر دیگری که استقلال را تهدید میکند، وابستگیهای مختلف کشور به خارج است. اگر کشوری نتواند نیازهای مردم خود را بهویژه نیازهای مادی را تأمین کند، به ناچار باید در مقابل کشورهای دیگر کرنش کند و امتیازهایی را به آنها بدهد.
رئیس دانشگاه تهران افزود: البته در دنیا هیچ کشور نیست که خودکفا باشد، حتی بزرگترین کشورها هم به نحوی وابسته هستند. بنابراین وقتی صحبت از استقلال میشود یک امر نسبی است اما یک کشور در شرایط متعارف امروز باید بتواند نیازهای خود را برطرف کند. با این مباحث روشن میشود چرا انقلاب کردیم، اگر برگردیم به آن دوران دقیقاً برای تحقق اهداف استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بوده است. کشور و دولت ما از مستقلترین دولتهای جهان است، بدین معنا که ما بر اساس منافع ملی تصمیم میگیریم و هیچ قدرت خارجی نمیتواند دیدگاههای خود را به کشور تحمیل کند و این در سایه جمهوری اسلامی، حضور مردم و آزادی و مشارکت مردم محقق شده است.
وی با اشاره به قدرت اقتصادی و توسعه کشور و با بیان اینکه تمدنهایی که از قدرت اقتصادی و تکنولوژی در زمان خود بهره بردهاند، بر صفحه تاریخ ماندگار شدند، تصریح کرد: با مروری بر تاریخ کشورهایی که بهعنوان تمدن از آنها یاد میشود، خواهیم دید کشورهایی هستند که در حوزههای اقتصادی، اجتماعی و تکنولوژی در زمان خود مطرح بودهاند. کشور ما در بسیاری از زمینهها توانسته امروزه زیرساختهای خوبی ر ا شکل دهد. یکی از تضمینهای استقلال کشور در این دوران توان دفاعی است که بخشی از آن ناشی از تخصصها و دستاوردهایی است که در همین دانشگاهها بهدست میآید.
دکتر نیلی دیپلماسی علمی شکل گرفته در کشور را یکی از موانع اجماع علیه جمهوری اسلامی بهویژه در دوره تحریمها و تخریبها توصیف کرد و گفت: دنیا میپرسد کشوری که اینگونه در حوزه علمی و اجتماعی رشد کرده توجیهی برای تحریم آن وجود ندارد. اما باید اظهار کرد در برخی از زمینهها ما نتوانستیم از علم و دانشی که امروزه در دانشگاهها، مراکز علمی و پژوهشی وجود دارد و به آن افتخار میکنیم به کار گیریم.
رئیس دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: ما به لحاظ علمی و منابع تحصیل کرده و فهیم جزو کشورهای بسیار موفق دنیا هستیم، اما چرا این دانش ما به سمت توسعه علم و پیشرفت کشور در همه زمینهها قرار نگرفته است. اگر نتوانیم در چهل سال دوم انقلاب این مشکل را حل کنیم مانند این است که سرمایه زیادی را حبس کرده باشیم. من به تمام مسئولان کشور هم عرض کردهام که اگر زنجیره علم و محصول در کشور تکمیل نشود، اتفاق بزرگ دیگری رخ نخواهد داد.
وی با تاکید بر اینکه دانشگاه تهران همچنان نقش در حوزه علم و تصمیمسازی در کشور را دارد، عنوان کرد: دانشگاههای دیگر حتی وزارت علوم منتظر تصمیمگیریهای دانشگاه تهران در حوزههای مختلف هستند، در فناوری و نوآوری تصمیمات این دانشگاه آینده کشور را رقم خواهد زد. دانشگاه تهران به کمک سایر دانشگاهها باید کمک کنیم تا این زنجیره شکل بگیرد.
دکتر نیلی با اشاره به تشکیل خوشههای مشورتی که در دانشگاههای کشور شکل گرفته است، گفت: هدف این خوشهها مشارکت در حل مسائل و چالشهای کشور است تا دانش موجود در دانشگاهها در کنار یکدیگر قرار گیرند و تبدیل به یک راه حل شوند.
رئیس دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود کارآفرینی را یکی از اهداف دانشگاه تهران برشمرد و اظهار کرد: شهر دانش زنجیره علم، کسب و کار است. ما بعد از ۸۴ سال از تشکیل دانشگاه تهران باید دانشگاه نسل ۳ را داشته باشیم. دانشگاه نسل ۳ دانشگاهی است که مسئولیت اجتماعی خود را انجام میدهد و دانشجوی فارغالتحصیل آن کارآفرین است.
وی در پایان افزود: دانشگاه تهران به پشتوانه گذشته علمی و پژوهشی و گستردگی که در کشور دارد، طرح جدیدی را تحت عنوان شهر دانش راهاندازی کرده است که این یک الگوی واقعی از یک دانشگاه نسل ۳ برای انجام مسئولیت اجتماعی خواهد بود. وجود چنین دانشگاهی در قلب تجاری شهر تهران شیوه و ماهیت کسب و کار را تغییر خواهد داد و میتواند آینده خوبی را برای این شهر و همچنین کشور رقم بزند.
انتهای پیام