به گزارش ایسنا، حیدر اسکندپور دوشنبه ۱۵ بهمن در یک کنفرانس خبری گفت: برای اجرای خط سوم قطار شهری شیراز، حد فاصل پل معالی آباد تا ابتدای ورودی شهر جدید صدرا، با مجموعههایی از بخش خصوصی رایزنیهایی شده است تا اجرای خط را عهدهدار شوند.
شهردار شیراز گفت: امروز ظرفیت مالی شهرداری اجازه اجرای کامل این پروژه را نمیدهد و تلاش خواهیم کرد در قالب اشکال قانونی، کار را با سرمایهگذار بخش خصوصی دنبال کنیم.
اسکندرپور با بیان اینکه بخشی از این پروژه در محدوده میدان معالیآباد تا ابتدای شهرک بزین، به شکل زیرزمینی خواهد بود، گفت: هنوز بخشی از مطالعات این پروژه کامل نیست و در آینده پیرامون مسیر دقیق اطلاع رسانی خواهد شد.
وی همچنین در خصوص اجرای تقاطع غیرهمسطحی برای روان شدن ترافیک محدوده شمالی بلوار شهید چمران نیز گفت: این پروژه نه به دلیل مشکلات مالی که به واسطه ایرادات وارده از سوی منتقدان و طرح موضوع تأثیر بر منظر شهری این بلوار متوقف شد و هنوز مباحث در مورد آن در کمیسیونهای تخصصی شورای شهر ادامه دارد.
اسکندرپور با بیان اینکه امسال ۹۷ درصد از بودجه عمرانی شهرداری به تکمیل پروژههای نیمه تمام اختصاص داشت، تصریح کرد که از سال آینده مباحث مد نظر شورای شهر و مجموعه مدیریتی شهرداری در حوزه اجرای پروژههای نرمافزاری و انسان محور، به شکلی مشهود، آغاز خواهد شد.
شیراز ۱۴۱۵ در احاطه غول ترافیک خودرو
شهردار شیراز یکی از این اقدامات را حرکت به سمت توسعه فرهنگ دوچرخه سواری و نهادینه کردن این مد سالم حمل و نقلی در این کلانشهر دانست و با تصریح اینکه برای حصول این مهم، یک بسته مشخص تعریف شده و در حال اجرا است، گفت: بررسیها نشان میدهد که سال ۱۳۵۵ در شیراز سهم دوچرخه در حمل و نقل شهری ۲۶ درصد بود، امروز این سهم به یک دهم درصد کاهش یافته است ما باید این مد حمل نقلی را احیا کنیم.
به گزارش ایسنا، اسکندپور گفت: مطالعات نشان میدهد که ترافیک شیراز در سال ۱۴۱۰ به شدت سنگین و در سال ۱۴۱۵ کاملاً قرمز خواهد بود، بنابراین باید راهی برای ممانعت از بروز این مشکل یافت و اجرا کرد.
شهردار شیراز با تصریح اینکه یکی از راهحلهای موجود برای مقابله با وضعیت ترافیکی موجود و جلوگیری از تشدید شرایط بحران در آینده را کاهش تردد خودروها در مرکز شهر دانست و گفت: تمام صاحب نظران اعتقاد دارند که تغییر مد حمل و نقلی را باید در رینگهای داخلی شهر اجرا کرد.
اجرای کامل مسیر ویژه دوچرخه در مرکز شیراز
وی اضافه کرد: احداث مسیرهای دوچرخه سواری در مرکز شهر شیراز و تشویق مردم به استفاده از دوچرخه برای سفرهای درون شهری یکی از موارد مقابله با وضعیت قرمز ترافیکی و همچنین کاهش آلودگی هوا است.
اسکندپور در پاسخ به انتقادهای مطرح شده پیرامون ایجاد مسیر دوچرخه در بخشی از خیابانهای مرکزی شیراز، گفت: هنوز مسیر هشت کیلومتری دوچرخه ایجاد شده، تکمیل نشده زیرا این بخشی از یک بسته کارشناسی شده برای نهادینه کردن فرهنگ استفاده از دوچرخه به عنوان یک مد مهم حمل و نقلی است.
او گفت: این مسیرهای دوچرخه سواری به علائم، دوربین و سایر تجهیزات لازم مجهز شده و برنامهریزی برای ترویج استفاده از دوچرخه انجام شود؛ برنامههایی نظیر عرضه دوچرخه با تسهیلات به شهروندان در گروههای مختلف، بسترسازی برای در اختیار گذاشتن آسان و ارزان این وسیله حمل و نقلی و البته فرهنگسازی.
شهردار شیراز تصریح کرد که براساس برنامهریزیهای انجام شده تا سال ۱۴۰۲ باید میزان استفاده شهروندان از دوچرخه به ۲۶ درصد افزایش پیدا کند.
او گفت: با بهره برداری از مسیرهای دوچرخه سواری در این شهر ایستگاههای تأمین دوچرخه نیز ایجاد خواهد شد و در سه ماه نخست پس از بهره برداری نیز استفاده از این وسیله نقلیه سالم برای شهروندان رایگان خواهد بود و بعد از آن نیز نرخ کرایه دوچرخه تشویق کننده و برای دانشآموزان و کسبه با تسهیلات ویژه در نظر گرفته میشود.
شیراز شبهای زیبایی ندارد
اسکندرپور همچنین پذیرفت که شیراز به دلیل ناقص و نامناسب بودن نورپردازی، شبهای زیبایی ندارد و توضیح داد: امسال با یک شرکت نورپردازی هلندی که نمونه کارهای آن در امارات و قطر وجود دارد، مذاکرات و توافقهایی را داشتیم اما تغییرات و مشکلات ارزی و اقتصادی مانع ادامه کار شد.
شهردار شیراز گفت: در عین حال نورپردازی بخشی از اماکن تاریخی شیراز تا ایام نوروز ۹۸ و بخش دیگر کار نیز تا هفته شیراز سال آینده انجام میشود.
انتهای پیام
دبیر: زهرا حبیب پور