مهدی شکیبایی در گفتوگو با ایسنا در ارزیابی خود از تأثیرگذاری و حمایت جمهوری اسلامی ایران از مردم فلسطین اظهار کرد: در مورد رابطه انقلاب اسلامی ایران و موضوع فلسطین باید توجه کنیم که آغاز رابطه میان ایران و فلسطین منحصر به پیروزی انقلاب نبوده و پیش از انقلاب هم شاهد ارتباط بین ایران و فلسطین بودیم، اما حاکمیت در آن زمان به گونهای بود که روابط در سطح غیر رسمی تعریف میشد و متأسفانه به خاطر تابعیتی که حاکمیت رژیم پهلوی به آمریکا داشت، در ایران دوره پیش از انقلاب حمایتها، بهعنوان حمایت یک کشور اسلامی نبود.
پیش از انقلاب دشمن فلسطینیها یعنی رژیم صهیونیستی مورد حمایت رژیم پهلوی بود
وی تصریح کرد: نه تنها حمایتی پیش از انقلاب ایران از فلسطینیها وجود نداشت، بلکه دشمن فلسطینیها یعنی رژیم صهیونیستی مورد حمایت رژیم بود، شاخصهای زیادی در این زمینه وجود دارد، از جمله اینکه در جنگ ۱۹۶۷ اعراب و اسرائیل، رژیم پهلوی به جای اینکه از کشورهای عربی و مسلمان حمایت کند، چاههای نفت خود را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داد تا این رژیم که مورد تحریم کشورهای عربی-اسلامی بود، مشکلی نداشته باشد، این مساله نشان میدهد در سطح رسمی رژیم پهلوی به طور مستقیم نه تنها از فلسطینیها حمایت نکرد بلکه از دشمن فلسطینیها و دشمن مسلمانان حمایت کرد.
این کارشناس مسائل فلسطین خاطرنشان کرد: بنابراین رابطه ایران با فلسطین فقط منحصر به بعد از پیروزی انقلاب نیست، پیش از انقلاب هم روابطی وجود داشته است، البته امام (ره) مواضع خود را از همان سال ۴۲ و حتی زمانی هم که در نجف بودند، فتاوایی را در حمایت از قیام مردم فلسطین صادر کردند که زبانزد عام و خاص است.
جانشین دبیر کل جمعیت دفاع از ملت فلسطین همچنین بیان کرد: اما این روابط از زمانی که انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام (ره) به پیروزی رسید، وارد فاز جدیدی شد. به هر حال فلسطین موضوعی بود که اولویت اصلی دنیای اسلام قرار داشت گرچه رژیم پهلوی بهعنوان کشور اسلامی این را در دستور کار خود قرار نمیداد، بعد از پیروزی انقلاب به خاطر ماهیت اسلامی انقلاب امام (ره) طبیعی بود که موضوع فلسطین در دستور کار و اولویت دولت جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد و این موضوع را هم در سیاست داخلی، سیاست خارجی و هم در قانون اساسی مشاهده میکنیم، بهعنوان مثال در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بندهایی وجود دارد که صراحتاً گفته شده ایران موظف است که از انقلاب اسلامی ملت فلسطین حمایت کند، بنابراین وقتی مجلس دولت را موظف کرد بلافاصله در دولت کمیتهای با نام حمایت از انقلاب ملت فلسطین در نهاد ریاست جمهوری تأسیس و تشکیل شد.
مأموریت دستگاه سیاست خارجی علاوه بر معرفی انقلاب، حمایت از فلسطین هم بود
شکیبایی در ادامه اظهار کرد: وقتی موضوع حمایت از فلسطین در قانون اساسی ایران گنجانده شد، در دستور کار دستگاه سیاست خارجی قرار گرفت و همان طور که دستگاه سیاست خارجی برای معرفی انقلاب اسلامی به کشورهای دنیا مأموریت داشت، در کنار آن از موضوع فلسطین هم به نوعی حمایت کرد. در واقع این مأموریت از ابتدای انقلاب شروع شده و اکنون هم در اولویت و دستور کار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.
وی در ادامه درباره اینکه تا چه اندازه حمایت ایران بر احیای مساله فلسطین تأثیرگذار بوده، گفت: اگر شرایط فلسطینیها را قبل و بعد از انقلاب اسلامی در ایران مورد بررسی قرار دهیم، متوجه میشویم که دولت جمهوری اسلامی ایران چه نقش بزرگی در احیای این اولویت اسلامی داشته است. چرا میگوئیم اولویت اسلامی؟ و اساساً چرا دولت جمهوری اسلامی ایران باید از فلسطین حمایت کند؟ زیرا مساله فلسطین از دو منظر برای هر کشوری با شرایط ایران حائز اهمیت است. جایگاه ایران در منطقه مهم است و اساساً کشوری مثل جمهوری اسلامی ایران نمیتواند به موضوعی مثل فلسطین بیاعتنا باشد.
این کارشناس مسائل فلسطین افزود: یکی دیگر از این موضوعات بحث مربوط به عقیدتی و اسلامی است. مساله فلسطین و به ویژه موضوع قدس در قرآن مورد توجه جدی قرار گرفته و ایران هم اعلام کرده کشور اسلامی و حکومت اسلامی است، بنابراین وقتی مدعی میشوید یک حکومت اسلامی و انقلاب اسلامی دارید، نمیتوانید احساس مسئولیتی در قبال مهمترین مساله دنیای اسلام یعنی فلسطین نداشته باشید، در نتیجه از این حیث ایران باید از موضوع فلسطین حمایت کند.
جانشین دبیر کل جمعیت دفاع از ملت فلسطین همچنین با اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران گفت: ایران یک کشور بزرگ در منطقه محسوب میشود، کشور کوچکی نیست که سرش را پایین انداخته و به مسائل مربوط به خودش بپردازد. کشوری مانند ایران که از نظر جغرافیا در یک موقعیت ژئوپلیتیک قرار گرفته به ناچار باید نسبت به مسائل پیرامونی خود که مستقیماً بر امنیت ملی و منافع ملی این کشور تأثیرگذار است، حساس باشد.
یک زخم بسیار چرکینی در منطقه به نام رژیم صهیونیستی و یک مساله به نام فلسطین وجود دارد و ایران بهعنوان کشور بزرگ منطقه نمیتواند نسبت به مساله فلسطین بیاعتنا باشد، بنابراین باید نسبت به آن موضع بگیرد وی اظهار کرد: ایران کشور بسیار مهمی است، طبیعی است دشمنانی دارد و این دشمنان در هر زمان و مکانی ممکن است به منافع و امنیت ملی ایران ضربه وارد کنند، از طرفی یک زخم بسیار چرکینی در منطقه به نام رژیم صهیونیستی و یک مساله به نام فلسطین وجود دارد و ایران بهعنوان کشور بزرگ منطقه نمیتواند نسبت به مساله فلسطین بیاعتنا باشد، بنابراین باید نسبت به آن موضع بگیرد.
فلسطین یک قرن تحت استعمار و اشغال بوده است
این کارشناس مسائل فلسطین در ادامه ابراز کرد: قریب به ۷۰ سال است که فلسطین تحت اشغال رژیمی به نام رژیم صهیونیستی قرار گرفته و تقریباً یک قرن است که از زمان استعمار این کشور توسط انگلیسیها میگذرد، در واقع یک قرن میشود که فلسطین هم تحت اشغال و هم تحت استعمار بوده است. تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد بودیم، در دوره استعمار که در دهه ۳۰ قرن ۲۰ بوده، فلسطینیها خودجوش علیه استعمار به رهبری عزالدین قسام قیام کردند که مورد سرکوب دولت وقت استعماری انگلیس در فلسطین قرار گرفت، در دوره اشغال هم که توسط رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ صورت گرفت، جنگهای مختلفی برای آزادسازی فلسطین از سوی برخی از کشورهای عربی مثل مصر، سوریه، اردن، لبنان و حتی عراق و سایر کشورهایی که عضو اتحادیه عرب بودند، انجام شد، برای اینکه بتوانند فلسطین را از چنگال اسرائیلیها رها کنند.
کمپدیوید طومار تلاش برای فلسطینیها را بست
شکیبایی ادامه داد: از ۱۹۴۸ تا ۱۹۷۹ که انقلاب اسلامی در ایران پیروز شد، چندین بار جنگ بین اعراب و اسرائیل با هدف آزادسازی فلسطین در گرفت. در سال ۱۹۷۸ یعنی یک سال قبل از پیروزی انقلاب، تمام ایدئولوژیهای مختلفی که در کشورهای عربی بروز و ظهور یافته بودند از جمله قومیگرایی، چپها، کمونیستها و … برای اینکه فلسطین را آزاد کنند اما موفق نشدند، در نهایت یکسال مانده به انقلاب اسلامی ایران، طومار همه این تلاشها با قراردادی صلح میان مصر به عنوان بزرگترین کشور عربی که داعیهدار آزادی فلسطین بود، با رژیم صهیونیستی به نام کمپ دیوید امضا شد و عملاً طومار همه تلاشها بسته میشود و کشورهای عربی از مرحله آزادسازی فلسطین و نابودی رژیم صهیونیستی به فاز زندگی مسالمتآمیز با رژیم صهیونیستی وارد شدند.
وی تصریح کرد: در چنین شرایطی همه فکر میکردند، فلسطین تمام شد و میرفتند تا اسم فلسطین را به راحتی از اطلسهای جهانی خارج کنند، یک سال بعد از این اتفاق شاهد وقوع انقلاب اسلامی به رهبری امام (ره) در یک منطقه بسیار مهم و حساس به نام ایران هستیم، ایران در دوران رژیم پهلوی یک کشور اسلامی بود که به خودش اجازه داده بود تا سفارت رژیم صهیونیستی در خاک ایران مستقر شود، اولین کاری که دولت انقلابی در ایران صورت داد، این بود که سفارت اسرائیل را از آنها گرفت و تحویل فلسطینیها داد.
این کارشناس مسائل فلسطین اظهار کرد: این موضوع از چه منظر اهمیت دارد، نخست اینکه اسرائیلیها در آن زمان تلاش میکردند که کمربند امنیتی به دور خود از طریق کشورهای اسلامی ایجاد کنند. در چندین جنگ هم موفق شده بودند کشورهای عربی منطقه را شکست دهند، بنابراین از نظر نظامی کاملاً بر کشورهای عربی برتری پیدا کرده بودند، در مخیله خود میگشتند برای اینکه فلسطین را کاملاً از یاد ببرند. آنها با ایران به عنوان کشوری که میگفتند از طرف آمریکا مأمور است تا ژاندارم منطقه باشد، پیمان و ائتلاف امنیتی بسته بودند، با کشوری مثل ترکیه، سودان و حتی مصر هم چنین ائتلافهایی را ایجاد کرده بودند و حتی در چارچوب قرارداد کمپ دیوید کاملاً این حلقه امنیتی را دور خود محکم کرده بودند.
انقلاب اسلامی، قویترین حلقههای امنیتی منطقه برای اسرائیلیها را گسست
جانشین دبیر کل جمعیت دفاع از ملت فلسطین تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران یکی از مهمترین و قویترین این حلقههای امنیتی منطقهای را گسست، حتی تمام ظرفیتهای اقتصادی، امنیتی و ژئوپلیتیکی در اختیار فلسطینیها قرار گرفت و شاهد جنبشهای مردمی و حتی مردم در کشورهای منطقه بودیم. در ترکیه تا دهه ۹۰ قرن ۲۰ بود، حکومت نظامیان که لائیک هم بودند در ترکیه در قدرت قرار داشتند، آنها ارتباط بسیار خوبی با اسرائیلیها داشتند، اما نهضتهای اسلامی در ترکیه شکل گرفت که سردمدار آنها نجمالدین اربکان بود که حزب اسلامی سعادت را تأسیس کرد و این قدرتگیری در ترکیه تأثیری بود که انقلاب اسلامی در ایران بر جای گذاشت.
انقلاب اسلامی ایران یکی از مهمترین و قویترین این حلقههای امنیتی منطقهای را گسست، حتی تمام ظرفیتهای اقتصادی، امنیتی و ژئوپلیتیکی در اختیار فلسطینیها قرار گرفت و شاهد جنبشهای مردمی و حتی مردم در کشورهای منطقه بودیم
شکیبایی همچنین بیان کرد: ایران به طور مستقیم مساله فلسطین را احیا نکرد بلکه مجموعهای از اتفاقات پیرامون فلسطین رخ داد تا در نهایت ما میتوانیم ادعا کنیم که موضوع فلسطین را ایران احیا کرده است، شاهد هستیم که در ترکیه این فعل و انفعالات شکل میگیرد، احزاب اسلامی قدرت میگیرند، به تدریج نزاعی بین اسلام گراها در ترکیه و لائیکها و نظامیان در میگیرد که در نهایت در اوایل سال ۲۰۰۰ جنبش اسلامگرای عدالت و توسعه از بطن حزب سعادت و رفاه و … بیرون میآید و این ظرفیت عظیم در اختیار فلسطینیها قرار میگیرد.
حلقههای امنیتی اسرائیلیها در منطقه طی سالهای بعد از انقلاب از بین رفت
وی خاطرنشان کرد: بنابراین حلقههای دوم و سومی که اسرائیلیها به دور خود بسته بودند، یکی یکی طی سالهای مختلف بعد از انقلاب اسلامی از بین میرود و این کمربند امنیتی گسسته میشود و احساس ناامنی درون رژیم صهیونیستی بیشتر میشود. همزمان با این اتفاقات در داخل مرزهای فلسطین جنبشهای اسلامی با الگوگیری از انقلاب اسلامی ایران شکل میگیرد، در حالی که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تصویری که از فلسطینیها وجود داشت، این بود که یکسری اقلیت در درون دولتی به نام اسرائیل زندگی میکنند و یا تلاشهایی هم که از سوی فلسطینیها در مقابله با اسرائیل انجام میشد منحصر به خارج از مرزهای فلسطین بود، یعنی جنبش فتح در کویت، گاهی در لبنان، تونس و یا حملات ایذایی مانند گروگانگیری میکردند برای اینکه خود را نشان دهند اما هیچ وقت پایشان به داخل مرزهای فلسطین نرسید که امنیت آن را به خطر اندازند.
این کارشناس مسائل فلسطین یادآور شد: حدوداً دو سال بعد از پیروزی انقلاب در ایران شاهد تأسیس جنبش جهاد اسلامی فلسطین در درون فلسطین به رهبری شهید فتحی شقاقی هستیم، بعد از آن جنبش حزب الله در لبنان و حدوداً پنج سال بعد از آن هم شاهد شکلگیری جنبش حماس در درون خاک فلسطین هستیم. بنابراین تولید قدرت از طریق انتفاضه آغاز شد. چند روز بعد از تأسیس جنبش حماس در سال ۱۹۸۷ یعنی ۹ سال بعد از پیروزی انقلاب شاهد انتفاضه اول فلسطینیها هستیم.
شکیبایی در ادامه گفت: بنابراین فلسطینیها در درون این سرزمین اعلام موجودیت کردند، این اتفاق کار را برای رژیم صهیونیستی بسیار سخت کرد، اگر از رهبران گروههای مختلف بپرسید همه با صراحت میگویند که آنها از انقلاب اسلامی ایران الگو گرفتهاند.
امام (ره) با نامگذاری روز قدس و آوردن مردم کشورها به ویژه کشورهای اسلامی به پای صحنه حمایت از فلسطین، همدردی و همبستگی جهانی با فلسطین را کلید زد، امام (ره) آخرین جمعه ماه رمضان را برای روز قدس تعیین کردند و از کشورهای اسلامی خواستند که بدانند به لحاظ دینی چه مسئولیتی در قبال مسلمانان دیگر دارند
جانشین دبیر کل جمعیت دفاع از ملت فلسطین تصریح کرد: اتفاق دیگری که رخ داد و جزو تدابیر امام (ره) بود، اینکه امام (ره) قصد داشت علاوه بر صحنه نبرد، فلسطینیها را مورد حمایت قرار دهد و آنها را به قدرت مردمیشان آگاه کند این مساله نیازمند عنصر دیگری هم بود آن هم همدردیهای جهانی، تلاش بسیار زیادی صورت گرفت تا جامعه جهانی هویت فلسطینیها را بشناسد.
وی افزود: امام (ره) با نام گذاری روز قدس و آوردن مردم کشورها به ویژه کشورهای اسلامی به پای صحنه حمایت از فلسطین، همدردی و همبستگی جهانی با فلسطین را کلید زد، امام (ره) آخرین جمعه ماه رمضان را برای روز قدس تعیین کردند و از کشورهای اسلامی خواستند که بدانند به لحاظ دینی چه مسئولیتی در قبال مسلمانان دیگر دارند.
این کارشناس مسائل فلسطین با تاکید بر اینکه اکنون مساله فلسطین در سطح دیگری از مسائل جهانی قرار دارد و حتی به دنبال این هستند تا به عضویت کامل سازمان ملل در آید، گفت: اکنون شاهد هستیم که در محاکم بینالمللی علیه اسرائیلیها پرونده تشکیل میشود، علیه مقامات اسرائیل تعقب قضائی صورت میگیرد و این اتفاقات نشان میدهند که همدردیهای جهانی توانسته فلسطین را احیا کند و بخشی از این موفقیتها به خاطر تلاش و در صحنه بودن خود فلسطینیها و بخشی دیگر تلاش ایران است برای وظیفهای که نسبت به اولویت اسلامی یعنی فلسطین و قدس دارد.
انتهای پیام