دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام: دنبال تشکیل مجلس سنا نیستیم

رضایی گفت: اگر بخواهیم مشکلات کشور را حل کنیم باید از سرمایه عظیم مردم و نخبگان بعد از هر انتخابات هم استفاده کنیم.

به گزارش ایسنا؛ محسن رضایی، در کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی اظها ر کرد: دهه فجر و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب را به ملت شریف ایران و مقام معظم رهبری تبریک عرض می‌کنم، امیدوارم این رویکرد ملت ایران، به حیات طیبه خود ادامه دهد و دستاوردهای بیشتری را برای ما به ارمغان آورد. همچنین از مدیران پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف در برگزاری این کنفرانس تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: یکی از دستاوردهای مهم انقلاب ما ارائه مدل جدیدی از حکمرانی در ایران و بلکه در جهان است. نظام جمهوری اسلامی در ایران تأسیس شده است که بن مایه‌های آن از فرهنگ و تجارب ما و سوابق حکومت اسلامی بوده است. هر موضوع جدید و نوظهور در جهان، نیازمند پشتوانه‌های نظری و البته تجاربی است تا بالنده‌تر شود. برگزاری این همایش در چهلمین سال انقلاب، معنادار است و اعلان می‌کند که نیازمند تعامل بیشتر مردم و نخبگان در حکمرانی است. لذا بحث سیاستگذاری باز، که شاید از ادبیات کارآفرینی آمده است، هدف این همایش گذاشته شده است، ده سال پیش، پیشنهاد جمعی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف به دبیرخانه مجمع به تأسیس این پژوهشکده منجر شد. دکتر سهراب پور از این موضوع حمایت کردند و هیأت امنای مشترکی از مجمع و دانشگاه تشکیل شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امروز دهمین سال تأسیس پژوهشکده سیاستگذاری در دانشگاه صنعتی شریف است. هشت سال پیش پژوهشکده آینده پژوهی و سیاستگذاری هم پس از آن در دانشگاه آزاد تأسیس شد با این وجود انتظار داریم که تعامل بیشتری بین مجمع و نخبگان صورت بگیرد.

وی افزود: اگر بخواهیم مشکلات کشور را حل کنیم باید از سرمایه عظیم مردم و نخبگان بعد از هر انتخاباتی استفاده کنیم. انتخابات‌ها باید شروع کارها باشد. با شروع کار هر دولت و مجلس، اگر مردم کنار بروند و تماشاچی شوند، حکمرانی ناقص می‌شود. نخبگان و مردم باید در اداره کشور و اقتصاد ایران، نقش پیدا کنند.

رضایی ادامه داد: امروزه در سطح جهان چالش‌های جدی در زمینه حکمرانی وجود دارد. چالش حکمرانی با هویت مسأله‌ای جدی در جنبش‌های مردم فرانسه است. درس‌های مهمی در جنبش‌های فرانسه و بن بست برگزیت می‌بینیم. در انگلیس مردم بین هویت و اقتصاد، دچار چالش شده‌اند. چالش حکمرانی و دموکراسی و تعطیلی دولت آقای ترامپ در مقابل کنگره یک مساله مهم است. چالش حکمرانی و توسعه در آسیا (چین) هم بسیار جدی است. حکمرانی و کارآمدی در داخل کشور هم مهمترین سوالی است که باید به آن پاسخ دهیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: کشور ما در چهل سال گذشته در همه بخش‌ها پیشرفت داشته اما در برخی بخش‌ها پیشرفت‌ها خارق‌العاده و در بعضی بخش‌ها پیشرفت کم بوده است. نمایشگاه موشک‌ها و خودرو یک نشانه از این عدم توازن در کارآمدی و پیشرفت است. صنایع موشکی ما با وجود تحریم‌های گوناگون به پیشرفت‌هایی خارق‌العاده دست یافته است در حالی که خودروسازی ما نتوانسته است رضایت مصرف کنندگان را جلب کرد.

 ر رضایی با برشمردن چالش‌های داخلی کشور گفت: چالش پیوستگی اولین چالش ما در عدم توازن در کارآمدی است که به تغییر مکرر دولت‌ها و مجالس و رویکردهای آنان است. پیوستگی کارآمد ساز بین دولت‌ها دیده نمی‌شود. چالش یکپارچگی و غلبه نگاه بخشی و تعارضات بین سازمانی هم در کشور ما دیده می‌شود. مثلاً ۲۷ دستگاه کشور در توسعه روستاها فعال هستند اما با یکدیگر هماهنگی کمی داشته‌اند. چالش‌های سیاست زدگی، چالش تحمیل قدرت اجرایی، چالش نمایندگی اکثریت علیه اقلیت انتخاباتی هم در کشور ما تا حدودی وجود دارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مجمع تشخیص یکی از وظایفش، افزایش کارآمدی نظام است. مجمع ابتدا برای حل اختلافات مجلس و شورای نگهبان شکل گرفت. سپس وارد قانون اساسی شد و از سال ۷۵ تا ۸۴ موضوع سیاستگذاری یک وظیفه اصلی مجمع شد و از سال ۹۲ تا کنون علاوه بر فرایند سیاستگذاری، امر نظارت هم در مجمع پیگیری شد.

وی با اشاره به ارتباط مجمع با حکمرانی گفت: حکمرانی یک ظرفیت و قابلیت برای غنای نظام است و همزمان جامعه را برای رسیدن به اهداف یاری می‌کند. حکمرانی مجموعه اقدامات راهبردی قوای اصلی کشور است. حکومت متولی یک امر واحد است و استقلال قوای سه گانه برای انجام این امر واحد باید شکل بگیرد و به سه اقدام مستقل نباید منجر شود. قوای سه گانه در اثر دموکراسی تغییر می‌کند، اگر قرار باشد هر کدام نقشه راه جداگانه ای برای توسعه یا رفاه و امنیت داشته باشند، به تعداد دولت‌ها راه و برنامه جدای از یکدیگر خواهیم داشت.

رضایی با اشاره به مفهوم حکمرانی راهبردی افزود: مجمع یک ستاد و ابزار در اختیار رهبری نظام است که حکمرانی راهبردی را در کشور به وجود می‌آورد. مساله مستشاری برای رهبر انقلاب، حل اختلاف، حل معضلاتی که از طریق عادی قابل حل نیست. پیشنهاد سیاست‌های کلی به رهبر معظم انقلاب و نظارت بر حسن اجرای سیاست‌ها از کارکردهای مجمع تشخیص مصلحت نظام است. در مجمع هم تعریف سیاست‌های کلی مورد تجدید نظر قرار می‌گیرد. هم الزامات و هم فرایند و ساز و کار اجرای سیاست‌های کلی را در مجمع مد نظر قرار داده‌ایم.

وی گفت: ما در مجمع، در سیاست‌های کلی، در سطح استراتژیک و فرابخشی نگاه می‌کنیم. به پدیده‌های نوظهور می‌اندیشیم. با این حساب داشتن ارتباط منطقی با اسناد بالادستی و سایر سیاست‌ها برای ما مهم است. الزامات تحقق سیاست‌های کلی در این دوره مجمع ذهن ما را به خود مشغول کرده، ۸۰ درصد انتظارات نظام از سیاست‌های کلی تا کنون برآورده نشده است. اگر این سیاست‌ها و به خصوص سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به درستی اجرا می‌شد، با تحریم و فشار، نباید به این وضعیت دچار می‌شدیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آسیب شناسی فرآیند سیاستگذاری در مجمع انجام شده و از سیاست نویسی به سیاستگذاری وارد شده ایم. ما به اجماع نخبگانی در سیاستگذاری توجه بیشتری خواهیم کرد و سیاست‌های کلی را در نظام حقوقی کشور، جانمایی خواهیم کرد. تبیین جایگاه و مشروعیت مجمع اهمیت دارد و دنبال تشکیل مجلس سنا نیستیم. حتماً سطح تعاملات مجمع با دولت، مجلس و قوه قضائیه را افزایش خواهیم داد. مغایرت‌ها را باید کاهش داد.

رضایی خاطرنشان کرد: میزهای بخش مردمی، بخش خصوصی و بخش تعاونی در مجمع پیش بینی خواهد شد و به افزایش سطح تعاملات اقدام خواهیم کرد. همچنین هیأت عالی نظارت با ۱۵ نفر از اعضای مجمع تشکیل شده و با چابکی و سرعت عمل بر اجرای سیاست‌های کلی نظارت خواهند کرد.

در آئین گشایش دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی، دکتر روستا آزاد، جانشین دبیر مجمع در امور سیاستگذاری، دکتر سعید سهراب پور، رئیس کنفرانس و رئیس پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف، به بررسی نقش دولت و حاکمیت از منظرهای مختلف و ساختارهای اداره جوامع پرداختند.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۴:۰۵
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 97111306980
  • خبرنگار : 71511