به گزارش ایسنا، محسن دلاویز در نشست خبری که امروز برگزار شد، با تاکید بر اینکه مصرف انرژی در ایران با استانداردهای دنیا فاصله دارد، اظهار کرد: طبق آخرین گزارش، در ایران بیش از ٤٥ میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت میشود؛ این درحالی است که چین با یکونیم میلیارد جمعیت، ٣٧ میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت میکند.
وی با بیان اینکه مسئولیت بهینهسازی مصرف سوخت برعهده همه آحاد جامعه است، گفت: اینکار را فقط یک بخش کوچک نمیتواند انجام دهد. بودجه کشور کشش اعطای این میزان یارانه را ندارد. ١٥ درصد یارانهای که در دنیا و در حوزه انرژی پرداخت میشود متعلق به ایران است. یعنی ١٠ درصد درآمد ناخالص داخلی را به یارانه اختصاص میدهیم.
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت، در ادامه با تاکید بر اینکه یکی از دلایلی که ایران روی پرداخت یارانه تمرکز کرده است، عدالت اجتماعی است، افزود: باید این سوال مطرح شود که چقدر به عدالت اجتماعی نزدیک شدهایم؟ عدالت اجتماعی در کشوری مانند نروژ که نرخ بنزین آن بالاست، بیشتر است یا در ایران که بنزین نرخ کمی دارد؟
دلاویز تاکید کرد: البته بنزین کالای حساسی است و باید بهصورت کارشناسی درباره قیمت آن تصمیم گرفت. با اینکه دولت و مجلس، برنامهای برای نرخ بنزین ندارند اما امیدوارم با صحبت با مردم این موضوع حل شود.
اختصاص نیمی از یارانه انرژی به سه دهک ثروتمند
وی با بیان اینکه ٥٠ درصد یارانه انرژی به سه دهک ثروتمند جامعه اختصاص مییابد، توضیح داد: این درحالی است که کمتر از سه درصد هزینه این دهکها، به سوخت مربوط است.
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت، با تاکید بر اینکه انرژی در ایران ارزان است، گفت: البته باید این موضوع را به نسبت سرانه درآمدی سنجید. بهطور کلی بحثهای قوانین و مقررات نمیتواند کارایی داشته باشد. موضوع دیگر، فرهنگسازی است؛ مخصوصا برای گروههای مرجع مانند دانشآموزان.
آخرین آمارهای مصرف انرژی در ایران
دلاویز در ادامه درباره آخرین آمارهای مصرف انرژی در ایران که بر اساس ترازنامه سال ١٣٩٥ انرژی کشور است، گفت: سالانه در حوزه خانگی، معادل ٣٩٦ میلیون بشکه نفت خام، در حوزه صنعت معادل ٣٣١ میلیون بشکه نفت خام و در بخش حمل و نقل، معادل ٣١٩میلیون بشکه نفت خام انرژی مصرف میشود.
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت با اشاره به سرانه مالکیت خودرو در ایران گفت: سرانه مالکیت خودرو در ایران نسبت به دنیا بالا نیست و به ازای هر ۱۰۰۰ نفر، ۲۰۰ خودرو سرانه مالکیت دارند؛ در حالی که این میزان در آمریکا ۸۰۰ و در ایتالیا ۶۸۰ خودرو است، اما در ایران، در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۷.۸ لیتر مصرف سوخت صورت گرفته است؛ در حالی که در اروپا ۵.۵ لیتر است و برای چهار لیتر هدفگذاری شده است.
هدررفت ۴۰ درصد انرژی از تولید تا مصرف
دلاویز با بیان اینکه ۴۰ درصد انرژی از ابتدا تا زمانیکه به دست مصرفکننده نهایی برسد هدر میرود، اظهار کرد: معادل ۴۴۵ میلیون نفت خام، تلفات انرژی در کشور داریم که به نظر من اگر اعتماد خوبی بین مردم و دولت وجود داشته باشد و این موضوع صراحتا به مردم گفته شود، فکر نمیکنم مردم هم به این حجم از هدررفت انرژی در کشور راضی باشند.
وی ادامه داد: اینکه ذخائر بزرگ نفت و گاز را در دنیا در اختیار داریم، دلیل نمیشود که به این حجم مصرف کنیم.
جزییات برگزاری جشنواره بهسو
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت، در ادامه از برگزاری جشنواره بهسو خبر داد و گفت: این جشنواره در ۳۱ استان با موضوع مصرف سوخت و در مقطع تحصیلی متوسطه برگزار خواهد شد و از بخشهای مختلفی مانند نقاشی، داستاننویسی، عکاسی، کاریکاتور، شعر و غیره تشکیل شده است.
دلاویز ادامه داد: طبق برآوردها، شش میلیون دانشآموز در مقطع متوسطه تحصیل میکنند که با احتساب خانوادههای آنها، این جشنواره ۱۵ میلیون نفر را درگیر خواهد کرد. قرار است بعد از برگزاری جشنواره، ارزیابی صورت بگیرد که مشخص شود آیا تغییر رفتاری صورت گرفته یا خیر.
وی اظهار کرد: این جشنواره از یکم بهمنماه آغاز میشود و اطلاعرسانیهای لازم صورت گرفته است.
بخاریهای سنتی برابر با سه فاز پارس جنوبی انرژی مصرف میکنند
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت در ادامه با اشاره به اعمال تحریم علیه ایران، گفت: به دلیل تحریمها، بیش از پیش به کنترل مصرف نیاز داریم. بهطور کلی سرمایهگذاری در بهینهسازی همیشه از توسعه کمتر بوده است.
دلاویز با انتقاد از هدررفت انرژی در ایران اظهار کرد: بخاریهای سنتی روزانه ۱۱.۵ مترمکعب گاز مصرف میکنند. تعداد این بخاریها، ۲۰ میلیون است و اگر تعداد آنها را در ۱۱۰ روز زمستان ضرب کنیم، مصرف انرژی آنها معادل سه فاز پارس جنوبی است. میتوانیم با سرمایه سه میلیارد دلار، ۱۴ میلیون بخاری را نوسازی کنیم و به اندازه یک فاز شش میلیارد دلاری پارس جنوبی، ذخیره انرژی داشته باشیم.
تجربه مالیات بر سوخت در دنیا موفق بوده است
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت، در ادامه با اشاره به یارانهای که دولت به بنزین اختصاص میدهد، گفت: دولت به بهانه دهکهای پایین جامعه، به بنزین یارانه میدهد، در حالی که بسیاری از این افراد خودرو ندارند. توزیع یارانه در ایران، موفق نبوده و ما را با چالشهای زیادی مواجه کرده است. تجربه مالیات بر سوخت موفق بوده، اما آنچه که برای اجرای این موضوع ما را نگران میکند، ضمن واکنشها به تغییر نرخ بنزین، عدم رعایت عدالت اجتماعی است.
دلاویز با تاکید بر اینکه دولت و مجلس شورای اسلامی، برنامهای برای تغییر نرخ بنزین ندارند، ادامه داد: در حال حاضر هرچه بنزین تولید میشود، مصرف میشود و بین تولید و مصرف یک مسابقه ایجاد شده است. ازسوی دیگر، بحث قاچاق مطرح است، اما زمانی که در مرز، تفاوت نرخ شدید وجود دارد، چرا نباید قاچاق صورت بگیرد؟ بنزین ثروت مردم است و در راستای تحقق عدالت اجتماعی، نحوهی مصرف آن باید هرچه سریعتر بررسی شود.
وی در ادامه، با تاکید بر اینکه ما برای توسعه نیاز به جذب سرمایهگذار خارجی و اصلاح ساختارهای یارانهای داریم، بیان کرد: در توسعه بحثهای جناحی مطرح نیست. نخبگان باید توافق کنند و درباره مفاهیم باید به اجماع ملی برسیم.
انتهای پیام
خبرنگار: پونه سادات ترابی
دبیر خبر: فاطمه محمدنژاد