راهیابی ۷۸ مجسمه به مرحله دوم جشنواره فجر

آثار رشته مجسمه یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر برای حضور در نمایشگاه این رویداد هنری، در ۲ مرحله صورت می گیرد که مرحله انتخاب اولیه آثار به پایان رسیده است و ۷۸ اثر از ۶۳ هنرمند به دومین مرحله داوری این رشته راه یافتند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی ستاد اطلاع‌رسانی یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، آثار رشته مجسمه یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر برای حضور در نمایشگاه این رویداد هنری، در دو مرحله صورت می‌گیرد که مرحله نخست آن توسط دبیر و داوران این رشته شامل روح‌اله شمسی‌زاده ملکی (دبیر) و بیژن غنچه‌پور، سید مجتبی موسوی و مرتضی نعمت اللهی صورت گرفته و ۲۲ دی ماه انتخاب نهایی آثار انجام می شود.

روح اله شمسی زاده ملکی، دبیر رشته مجسمه در یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با اعلام این خبر گفت: مرحله نخست داوری این بخش با بررسی ۵۰۴ اثر از ۲۶۶ هنرمند و با حضور گروه داوران و سید امیر سقراطی دبیری هنری و محسن سلیمانی ‏دبیری ‏اجرایی جشنواره انجام شد و در این مرحله ضمن بررسی دقیق آثار، حتی بخش‌هایی از آثار گذشته هنرمندان را برای بررسی رزومه کاری آن‌ها مورد بررسی قرار دادیم.

دبیر بخش مجسمه در یازدهمین جشنواره تجسمی فجر تصریح کرد: در مرحله نخست داوری آثار ۷۸ اثر از ۶۳ هنرمند مورد پذیرش قرار گرفت و از برخی هنرمندان دو یا سه اثر به مرحله دوم داوری راه یافت که در این راستا چیدمان کارها نیز مورد بررسی قرار گرفت.

شمسی زاده ملکی درباره مرحله دوم داوری در این رشته بیان کرد: هنرمندانی که آثار آن‌ها در مرحله نخست مورد پذیرش قرار گرفته است، باید اصل آثار خود را تا ۲۲ دی ماه به موسسه صبا ارسال کنند. در این مرحله نیز مجدداً آثار از سوی هیات داوران مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

او افزود: پس از مرحله دوم نیز، یک داوری دیگر در راستای انتخاب آثار برگزیده در هشتم بهمن ماه و پس از افتتاح جشنواره صورت خواهد گرفت.

مرتضی نعمت اللهی، عضو هیات داوران بخش مجسمه درباره آثار رسیده به جشنواره از تأثیر شرایط اجتماعی و اقتصادی بر آثار هنری جوانان خبر داد و گفت: در این دوره از جشنواره، شاهد بودیم که بسیاری از آثار با استفاده از متریال پاپیه ماشه ساخته شده‌اند. البته که پاپیه ماشه متریال بسیار جالبی برای مجسمه سازی است اما رشد گسترده آثاری که با استفاده از این متریال ارائه شده بود، نشان می‌دهد که زمینه‌های اقتصادی بر هنرمندان تأثیرگذار بوده است زیرا به نظر می‌رسد که در شرایط کنونی هنرمندان به متریال‌های دست یافتنی‌تری اندیشیده‌اند.

وی ادامه داد: به طور حتم معیارهای اولیه داوری ما، بر مبنای مباحث آکادمیک است، به این معنا که سعی کردیم در آثار برداشت‌های هنرمند از فرم، فضا، شناخت متریال و سپس طراحی و اجرا و خلاقیت را مد نظر قرار دهیم. در واقع قرار گرفتن مجموعه نکاتی که به آن اشاره کردم، در کنار یکدیگر، کار را ساده می‌کند زیرا نشان می‌دهد که هنرمند تا چه اندازه با معیارهای آکادمیک آشنایی دارد.

بیژن غنچه‌پور، دیگر عضو هیات داوران یازدهمین جشنواره فجر ‏نیز با بیان اینکه در هنر معاصر، آثار با چیدمان خود در فضا و با گرایش هنر مدرنیستی متفاوت جلوه می‌کنند و مهم‌ترین شاخصه مجسمه سازی ‏معاصر که آن را از گذشته متمایز می‌کند، بحث تکثر نگاه‌هاست که باید به آن توجه کرد، گفت: در خلال داوری بحث‌های بسیار جدی‌ای درباره  به آثار وجود داشت که نشان دهنده جدیت هیئت داوری بود. در واقع ما سعی کردیم کوچک‌ترین نکته ‏حائز اهمیت در هر اثری را تجزیه و تحلیل کنیم و راجع به آن بحث و بررسی انجام شود بنابراین داوری آثار فوق‌العاده دقیق و با حساسیت انجام شده ‏است.‏‏

‎ یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با دبیری ابراهیم حقیقی از پنجم بهمن تا پانزدهم اسفند ‏برگزار می شود. در این ‏جشنواره سید امیر سقراطی دبیری هنری و محسن سلیمانی ‏دبیری ‏اجرایی را ‏عهده‌دار ‏هستند.‏

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۶ دی ۱۳۹۷ / ۱۴:۲۸
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 97101608503
  • خبرنگار :