تهران محله به محله - بازار

بازار تهران، محله‌ای قدیمی در مرکز شهر و در منطقه ۱۲ قرار دارد. این بازار در میان خیابان‌های مولوی در جنوب، مصطفی خمینی (سیروس سابق) در شرق، پانزده خرداد (بوذرجمهری سابق) در شمال و خیام در غرب و در تقاطع این خیابان‌ها میدان محمدیه، چهارراه مولوی، چهارراه سیروس و چهارراه گلوبندک قرار گرفته‌، بازار بزرگی که مساحت امروزی آن در حدود ۱۰۵ هکتاراست.

تهران قدیم پنج محله‌ی قدیمی داشت که هر کدام پاتوق‌ افراد مختلفی بود وهر پاتوق به چند گذر تقسیم می‌شد، مجموعه بازار تاریخی تهران نیز یکی از همین پاتوق‌ها بوده است.

این مجموعه که بناهای آن به دوره شاه طهماسب صفوی می‌رسد در بافت قدیمی و تاریخی شهری و محله‌ی به همین نام قرار گرفته و در کنار دیگر بناهای تاریخی محدوده خود مانند مسجد امام، مسجد جامع قرارگرفته که علاوه بر ایفای نقش به عنوان یک مرکز عمده تجاری و اقتصادی به عنوان یک مجموعه تاریخی نیز در پایتخت مطرح است.

بنای اولیه سبزه میدان از دوره صفوی است که در دوره قاجار حاجب الدوله تغییرات عمده‌ای در آن انجام می‌دهد. بخش‌های قدیم بازار تهران پوشش طاق و گنبدی دارند که برای تامین روشنایی از روزنه‌هایی در سقف استفاده شده بود. چهار سوق بزرگ هم با یک فضای هشت ضلعی و گنبدی با گچ‌کاری داخل آن نیز از این مجموعه‌اند.

  • یکشنبه/ ۱۶ دی ۱۳۹۷ / ۰۰:۲۰
  • دسته‌بندی: مستند
  • کد خبر: 97101508058
  • خبرنگار : 90115