به گزارش ایسنا وحید حسینی دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا در سی و چهارمین جلسه این کارگروه در موضوع اعمال جرایم مربوط به طرح کاهش (LEZ)، گفت: بر اساس نامه وزیر کشور به سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی قرار شده اطلاعات مربوط به جرایم در محدوده LEZ، و خارج از آن به تفکیک شهر و به شکل ماهیانه ارائه شود، بنابراین پلیس تا یک هفته دیگر اطلاعات مربوط به اعمال جرایم ناشی از اجرای این طرح را به دبیرخانه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا ارائه کند.
دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا در ادامه اظهار کرد: برای وسایل نقلیه عمومی سبک و سنگین باید بعد از سن فرسودگی و تا قبل از سن اسقاط توالی معاینه فنی دو برابر شود و این بهتر است در آیین نامه جدید معاینه فنی نیز ذکر شود.
حسینی همچنین در ادامه اظهار کرد: از آنجا که قانون به صراحت اشاره کرده که مراکز معاینه فنی باید به تأیید سازمان محیط زیست برسد، بنابراین میتوان مراکز معاینه فنی متخلف را از ارتباط با سیمفا قطع کنیم.
وی تصریح کرد: در شرایط حاضر این ظرفیت قانونی وجود دارد که با مراکز متخلف معاینه فنی برخورد شود، میتوانیم با مستندات مربوط به تخلف مرکز معاینه فنی ارتباط آن را با سامانه سیمفا قطع کنیم. مسلماً این بزرگترین تنبیه برای مراکز معاینه فنی متخلف به عنوان بخش خصوصی خواهد بود و نقش بازدارندگی خواهد داشت. پیشنهاد میکنم در آیین نامه جدید معاینه فنی نیز لحاظ شود.
وحید حسینی در مورد عدم همکاری یکی از مراکز معاینه فنی خودروهای سبک اظهار کرد: متاسفانه هنوز مرکز معاینه فنی امام رضا(ع) اجازه حضور ناظر سازمان محیط زیست را نمیدهد و از نظر من لازم است که در مورد این مرکز مکاتبه کنیم تا این مرکز مجوز صدور برگه معاینه فنی را نداشته باشد.
وی تاکید کرد: اگر ناظر سازمان محیط زیست نتواند وارد یک مرکز معاینه فنی شود؛ چطور میتواند آن مرکز مورد تایید محیط زیست باشد.
دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا همچنین تاکید کرد: همه استانها موظف بودند که گزارشهای مربوط به بازرسی ادارات خود را از مراکز معاینه فنی، به ستاد مرکزی ارسال کنند که متاسفانه این دستور به طور کامل انجام نشده است و تنها استانی که به درخواست سازمان محیط زیست پایبند بوده اداره کل محیط زیست استان تهران بوده است.
حسینی در مورد نوسازی تاکسیهای فرسوده، گفت: اگر مجوز واردات خودرو به ایران را داریم و بر اساس گفتههای وزارت نفت میتوانیم در قبال پول فروش نفت، خودروهای با کیفیت دریافت کنیم، این شرایط خوبی است و می توانیم در این زمینه سرمایهگذاری کنیم.
وی تصریح کرد: سازمان محیط زیست درخواست نوسازی ۴۰ هزار تاکسی فرسوده را دارد که این تعداد تا حدود ۳۰ درصد وضعیت نوسازی را تغییر می دهد. همچنین بر اساس آییننامه ماده هشت قانون هوای پاک که در مورد تاکسیهای برگشتی است، میتوان به موضوع تبدیل تاکسی به شخصی و بالعکس اقداماتی انجام داد، مجموع این طرحها میتواند تا حدی مشکلات ما را حل کند.
دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا در مورد اسقاط موتورسیکلتهای فرسوده گفت: انجمنهای صنفی اسقاط این آمادگی را دارد که در زمینه اسقاط موتور سیکلت ها وارد عمل شود. چند جلسه با آنها در این زمینه داشتهایم و مرتب اعلام میکنند که هیچ مشکلی برای اسقاط ندارند و در صورت برگه اسقاط این کار را انجام میدهند. ستاد سوخت هم پیشنهادی مطرح کرده که به منظور ایجاد انگیزه در شهروندان، ارزش اسقاط بالا رود.
انتهای پیام