به گزارش ایسنا، دکتر هادی جعفرینژاد در پنجمین نشست تخصصی موزههای دانشگاهی که امروز در ساختمان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، اظهار کرد: موزه از شی محوری خارج شده و مخاطب محور شده است. بنابراین مخاطبشناسی نیز اهمیت پیدا کرده و باید توجه داشت که توجه به این بعد ما را به ورطه ابتذال نکشاند.
وی ضمن تاکید بر وجود خط داستانی در موزه از طریق چیدمان اشیا و غیره، خاطر نشان کرد: در موزه از طریق خدماتی که به بازدیدکننده ارائه میشود، ارتباط مستقیم بین بازدیدکننده و آثار موزه به وجود آمده و یک تجربه لذتبخش برای مخاطب حاصل میشود.
رئیس امور فرهنگ، گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اینکه بازاریابی موزه در کنار حمایت دولت میتواند از توان بالقوه برای جذب بازدیدکننده برخودار باشد، توضیح داد: تا پایان سال ۹۶، تعداد ۶۱۵ موزه فعال در کشور ایجاد شده که ۱۸ میلیون بازدیدکننده داشتهاند.
جعفرینژاد از اجرای دو طرح میان سازمان برنامه وبودجه و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ یکی در زمینه توسعه فضای ورزشی در دانشگاهها و دیگری با عنوان "کمک به احداث مساجد، مرمت بناهای تاریخی و موزههای دانشگاهی" در دانشگاه خبر داد و گفت: بر این اساس در قالب طرح تملک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در لایحه بودجه ۹۸ ترتیبی داده شده تا بتوان از کانال سازمان برنامه و بودجه کشور نسبت به تجهیز موزههای دانشگاهی اقدام کرد.
جعفرینژاد برخی موارد این تجهیز را تهیه برنامه راهبردی برای موزههای دانشگاهی، بهسازی سیستم الکتریکال و ایمنی موزهها، تامین تجهیزات، ویترینآرایی و نورپردازی و نیز بهسازی کالبدی موزهها برشمرد.
انتهای پیام