در ادامه پیگیری‌های ایسنا؛

برخورد کج‌دار و مریز مسئولان همدان با یک عمل غیرقانونی

در ادامه جریان‌سازی رسانه‌ای ایسنا در سال گذشته که موضوع فعالیت غیرقانونی کارگاه‌های بازیافت زباله و ضایعات را در حریم شهر همدان و مریانج مطرح و از مسئولان مربوطه پیگیری کرد.

به گزارش ایسنا، آن زمان معاون فرماندار همدان و شهردار مریانج اعلام کردند که این واحدها باید هرچه سریع‌تر ساماندهی شوند. مدیرکل وقت حفاظت محیط زیست استان همدان در ابتدا اظهار بی‌اطلاعی از فعالیت این واحدها داشت و اعلام کرد که هیچ‌گونه استعلامی در این زمینه دریافت نشده است اما بررسی فعالیت این واحدها در دستور کار قرار می‌گیرد.

با این وجود ایسنا موضوع را از طریق سایر مدیران پیگیری کرد و در نهایت مشخص شد که تعدادی از واحدهای فعال در امر جمع‌آوری و بازیافت ضایعات در اراضی کشاورزی احداث شده‌اند که مدیر امور اراضی وقت سازمان جهادکشاورزی استان از تخریب 2 واحد غیرمجاز در اراضی کشاورزی خبر داد.

موضوع ساماندهی و یا حذف واحدهای بازیافت ضایعات مسیر روستای انصارالامام همدان از تیرماه سال گذشته پس از جریان‌سازی ایسنا، در جلسات متعدد عنوان شد و مسئولان با مطرح کردن طرح ساماندهی این موضوع را کش داده و در عمل هیچ اقدامی صورت نگرفت تا اینکه هشدارهای محیط زیست درباره نفوذ شیرابه زباله‌ها به اراضی کشاورزی باعث شد موضوع به‌طور جدی‌تر در دستور کار فرمانداری شهرستان همدان قرار گیرد.

سایت استقرار واحدهای بازیافت زباله انصارالامام درنظر گرفته شود

معاون عمرانی فرماندار همدان با اشاره به طرح ساماندهی واحدهای بازیافت مسیر روستای انصارالامام، به خبرنگار ایسنا گفت: باید سایتی برای استقرار واحدهای بازیافت زباله انصارالامام همدان درنظر گرفته شود.

رضا زمانی با تأکید بر اینکه شهر همدان و مریانج نیاز به سایت بازیافت زباله دارند، اظهار کرد: مواد بازیافتی که به واحدهای این منطقه منتقل می‌شود، مربوط به شهر همدان است بنابراین شهرداری همدان نیاز به این سایت دارد.

وی با بیان اینکه در 2 مقطع در موضوع واحدهای بازیافت انصارالامام ورود شده است، تصریح کرد: در یک مقطع شهرداری مریانج اقدام به جمع‌آوری واحدهایی که در مسیر بودند، کرده و همچنین راه و شهرسازی نیز در هفته گذشته حریم راه را پاکسازی کرده است.

معاون فرماندار همدان با اشاره به ارائه طرح ساماندهی از سوی شهرداری مریانج، افزود: طرح ساماندهی باید در کارگروه امور زیربنایی استان مصوب شود.

زمانی خاطرنشان کرد: در این طرح مشاغل دسته‌بندی شده و ساماندهی می‌شوند به‌طوریکه واحدهایی که آلایندگی زیست‌محیطی دارند باید حذف شده و واحدهایی که آلایندگی کمتری دارند، به صورت موقت ساماندهی شوند.

معاون فرماندار همدان با بیان اینکه بیرون ریختن زباله‌ها باعث آلودگی مسیر شده است، یادآور شد: فعالیت این واحدها سیما و منظر شهر را نیز خراب کرده بنابراین باید سایتی برای استقرار این واحدها در نظر بگیریم.

فعالیت 130 واحد بازیافت غیرمجاز

شهردار مریانج نیز با بیان اینکه 130 واحد بازیافت زباله غیرمجاز در منطقه انصارالامام فعالیت می‌کنند، به خبرنگار ایسنا گفت: با توجه به اینکه واحدهای بازیافت زباله مستقر در انصارالامام آلودگی‌های زیست‌محیطی و بصری داشتند تصمیم بر ساماندهی این واحدها گرفته شد.

محسن معصوم‌علیزاده خاطرنشان کرد: بازگشایی مسیر حریم مرغداری موجود در این منطقه توسط راه و شهرسازی باید صورت بگیرد و شهرداری نیز در دو مرحله پاکسازی حریم جاده را انجام داده است.

 فضایی برای هدایت واحدهای بازیافت ضایعات وجود ندارد

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تعداد این واحدها به 200 واحد برسد، افزود: واحدهایی که حریم جاده قرار دارند، باید تخریب شود چرا که این واحدهای بازیافت زباله علاوه بر آلودگی‌های زیست‌محیطی و بصری در حریم مرغداری که در این منطقه وجود دارد، قرار گرفته‌اند و باید حریم این مرغداری بازگشایی شود.

شهردار مریانج با بیان اینکه طرحی برای ساماندهی این واحدها به مدیریت پسماند پیشنهاد کرده‌ایم، افزود: در حال حاضر فضایی برای هدایت این مشاغل وجود ندارد و تا زمانی‌که سایت بازیافت شهر همدان احداث و بازگشایی شود، باید با طرح ساماندهی مدیریت شوند.

معصوم‌علیزاده با تأکید بر اینکه بخشی از زباله‌های همدان در این منطقه بازیافت می‌شود، خاطرنشان کرد: بخشی از بار بازیافت زباله‌ها و ضایعات شهر همدان را این واحدها پوشش می‌دهند و به نوعی اشتغالزایی داشته بنابراین باید مدیریت‌شده کار شود.

به‌گزارش ایسنا؛ اینکه فعالیت واحدهای بازیافت ضایعات موجود در مسیر روستای انصارالامام یک اشتغالزایی و فعالیت اقتصادی به شمار می‌رود مورد قبول است و در اینکه هیچ کس قصد بریدن نان هموطن و همشهری خود را ندارد شکی نیست اما نکته حائز اهمیت در این‌گونه موارد این است که چگونه فعالیتی به این گستردگی در شهری انجام می‎شده اما از دید مسئولان دور مانده است؟ چرا این کارگاه‌ها از ابتدا فعالیت خود را زیرنظر سازمان‌های متولی آغاز نکردند که امروز شهرستان با چالش‌های متعدد از جمله زیست‌محیطی و تغییر کاربری‌های غیرمجاز و از بین رفتن اراضی مواجه نشود؟

از طرفی مسئولان شهرستان همدان و شهرداری نیز در این اهمال دخیل هستند چرا که براساس گفته برخی این کارگاه‌ها سالیان سال درحال فعالیت هستند تا امروز به این گستردگی رسیدند، مسئولان شهری باید بسیار پیش‌تر از این، اینگونه فعالیت‍ها را ساماندهی می‌کردند و حال که پسماند و موضوع بازیافت آن در همدان مطرح شده اهمال خود را با این بهانه که بخشی از بازیافت همدان در این کارگاه‌ها انجام می‌شود، لاپوشانی نکنند.

گزارش از: بنت‌الهدا نوری، خبرنگار ایسنا

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۵ دی ۱۳۹۷ / ۱۴:۱۴
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 97100502925
  • خبرنگار :