به گزارش ایسنا، دکتر مهدی فرقانی در نشست علمی تخصصی "پژوهش و رسانهها" با تاکید بر اینکه امروزه در حوزه علم در دنیا تحولات عظیمی رخ داده است، افزود: بزرگترین آزمایشهای فیزیک تاریخ اگر رخ دهد، تا زمانی که رسانهای نشود، جامعه از آن مطلع نخواهد شد. بر این اساس امروزه شاخهای از روزنامهنگاری علمی و رسانهای شدن علم در دنیا مطرح است.
وی توسعه روزنامهنگاری علمی را مستلزم ایجاد بینش علمی در رسانهها ذکر کرد و یادآور شد: این اتفاق در رسانههای کشور کمتر اتفاق افتاده، چرا که متاسفانه در حوزه رسانهها از نظر داشتن روزنامهنگاران علمی و یا روزنامهنگاران تخصصی که توانمند در زمینه بازتاب اخبار علمی و محتوای علمی باشند، کم داریم.
به گفته وی روزنامهنگاری علمی به افرادی نیازمند است که بتوانند جایگاه، صحت و دقت علمی دستاوردهای علمی را بشناسند و آن را به صورت مخاطبپسند در رسانههای خود منتشر کنند.
وی روزنامهنگار علمی را دارای ویژگیهایی دانست و گفت: طرح مطالب مخاطبپسند، انتخاب زاویه دید مناسب و نوع نگاه به تهیه گزارش و یا خبر از جمله ویژگیهای روزنامهنگاران علمی است که امروزه اینگونه مطالب تحت عنوان "اطلاعات سرگرمی" مطرح شده است.
رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر اینکه بر این اساس امروزه بسیاری از پروژههای علمی در شبکهها به گونهای ارائه میشود که منجر به جذب مخاطبان میشود، خاطرنشان کرد: رسیدن به چنین رویکردی نیازمند توجه به دو سوی رسانه و محققان دارد. از یک طرف جامعه علمی و پژوهشگران هستند که باید مطالب خود را به رسانهها منعکس کند. از این رو لازم است پژوهشگران به پیوست رسانهای توجه داشته باشند.
به گفته وی منظور از پیوست رسانهای فعالیتهای علمی آن است که از ابتدای اجرای یک طرح روزنامهنگاران حوزه علمی حضور داشته باشند و با حفظ اسرار طرح، اقدام به ارائه جزئیات پروژه کنند و روزنامهنگاران نیز در زمان مقتضی اقدام به انتشار محتوای علمی کنند.
فرقانی تاکید کرد: چنانچه در انتهای یک پروژه علمی به فکر رسانهای کردن دستاوردها باشیم، در آن صورت عناصر لازم برای انعکاس مطالب علمی در رسانهها در اختیار نخواهد بود.
وی همچنین با تاکید بر لزوم توجه به عنصر روزنامهنگار علمی در انعکاس اخبار خاطرنشان کرد: از منظر روزنامهنگاران هر مطلبی، خبر محسوب نمیشود و ارزش خبری ندارد. این رسانهها هستند که در خصوص انتشار محتوا تصمیم میگیرند. چرا که این رسانهها هستند که رفتار عمومی را میشناسند و بر اساس آن اقدام به انتشار محتوا میکنند.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر ضرورت حضور مشاورههای رسانهای در اجرای پروژههای علمی، خاطرنشان کرد: باید در نظر داشته باشیم که اگر بخواهیم علم را در جامعه به فرهنگ تبدیل کنیم و نگرشهای سنتی را به سمت نگرشهای علمی سوق دهیم، جز رسانهای شدن دستاوردها راهی در پیش نداریم.
وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که ما در پشت اتاقهای دربسته فعالیت کنیم، احتمالا به تحولات مورد انتظار دست نخواهیم یافت و همچنین در اتاقهای دربسته، جامعه به ضرورت تحول علمی پی نخواهد برد.
فرقانی با بیان اینکه باید از اقداماتی که به توسعه علمی کمک میکند، حمایت شود، گفت: توسعه ملی جز با توسعه علمی صورت نخواهد گرفت که تحقق این امر نیز در گرو فعال شدن جامعه علمی و حضور رسانهها و روزنامهنگاران علمی در این بخش است.
وی با انتقاد از اینکه در حال حاضر در بخشهای علمی رسانهها متولیانی حضور دارند که شناخت کافی از بخشهای علمی ندارند، افزود: بر این اساس این امر نیازمند تربیت نیروهای متخصص روزنامهنگاری علمی است.
انتهای پیام