به گزارش ایسنا، علی اکبر کریمی در جلسه ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: صنایع مهمی از جمله آلومینیوم در استان مرکزی وجود دارد که در راستای تامین مواد اولیه مشکلاتی دارند.
هدف سیاستهای اقتصاد مقاومتی مقاومسازی است که این مهم نیز جز از راه حمایت و تقویت تولید ملی و داخلی امکانپذیر نیست، وضعیت کشور در چند سال اخیر نشان داده که در اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی برای حمایت از تولید داخل، موفق عمل نکرده ایم.
وی افزود: در استان مرکزی در دو حوزه شرکتهای زیادی فعال هستند، حوزه نخست شرکتهایی هستند که کالاهای سرمایهای تولید میکنند. امکان خرید این کالاها با پس انداز اندک مردم وجود ندارد و حتما باید یک مدل مالی معین برای جذب و حمایت از متقاضیان این کالاها وجود داشته باشد. نیاز است که تمهیداتی در این راستا در وزارتخانه اندیشیده شود. موضوع بعدی شرکتهای پروژه محور هستند که در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی فعالیت دارند و معضل اساسی این شرکتها این است که قانون حمایت از تولید و ساخت داخل در آنها رعایت نمیشود.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس تصریح کرد: رویکردی که الان در کشور وجود دارد این است که تولیدکننده و پیمانکار داخلی را مجبور نکنیم زیر نظر یک شرکت خارجی فعالیت کند، چراکه به راحتی میتوان با تصمیمات جدی نوع ورود در مناقصات را به گونهای بگذاریم که رهبری توافقها با شرکت ایرانی باشد و اختیار و افسار دست شرکتهای ایرانی باشد.
کریمی بیان کرد: این نوع رویکرد است که شرکتهای ما را زمین گیر میکند، کارفرمایانی که این نوع قراردادها را منعقد میکنند همه از افراد دولتی هستند و حامیان صنعت و تولید کشور باید این رویکرد را در کشور جا بیندازند.
وی ادامه داد: صنایع مهمی از جمله آلومینیوم در استان مرکزی وجود دارد که در راستای تامین مواد اولیه مشکلاتی دارند، آلومینیوم جاجرم با پول ایرالکو و برای تامین مواد اولیه ایرالکو ساخته شده و امروز مدیران ایرالکو باید برای هر تن مواد اولیه جاجرم خواهش و تمنا کنند که این موضوع شایسته نیست و باید با یک تصمیم انقلابی جاجرم به شرکت ایرالکو واگذار شود، ایرالکو 50 درصد آلومینیوم کشور را تولید میکند و این حق را دارد که از این ظرفیت استفاده کند.
کریمی اضافه کرد: شرکت واگن پارس از وزارت دفاع به وزارت صنعت منتقل شد که این خلاف رویه و سیاستهای کلی بود و همچنین در یک سال گذشته هیچ برنامه و طرح مشخصی از سوی سازمان گسترش برای واگن پارس اراک تدوین نشده، ما هنوز ابهام داریم که چه دلیلی داشت که بخواهند از برند واگن پارس استفاده کنند و باید بررسی لازم در این راستا اتخاذ شود. تقاضای من این است که این امکان فراهم شود که واگن پارس یک سهامدار متعهد و مسئول و غیر دولتی داشته باشد و وارد سرمایهگذاری شود تا این شرکتی که محور صنعت ریلی بوده در این مسیر فعالیت داشته باشد.
انتهای پیام