سنبل آبی تهدیدی جدی برای پهنه‌های آبی

با رشد سریع، تجمع مجدد گونه سنبل در پهنه‌های آبی چاف و چمخاله مشاهده شد.

 

به گزارش ایسنا، امین نجات، رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لنگرود گفت: سنبل‌ آبی از جمله گونه‌های مهاجم غیربومی است که با سرعت بالا در پهنه آبی تکثیر و با گسترش در مناطق مختلف، تهدیدی برای تنوع زیستی به شمار می‌آید.

وی اضافه‌ کرد: پاکسازی این گیاه در سال 95، 96 و 97 صورت پذیرفته بود، اما با رشد سریع، تجمع مجدد گونه سنبل در پهنه‌های آبی چاف و چمخاله مشاهده شد.

نجات خاطرنشان‌ کرد: با همکاری و مساعدت اداره زندان لنگرود و با استفاده از مامورین مجرب اداره حفاظت محیط زیست شهرستان، پاکسازی این گیاه ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: پاکسازی گیاه مهاجم سنبل آبی در کانال آبی رادارکومه توسط مأمورین پاسگاه محیط‌بانی چاف و چمخاله به همراه مددجویان لنگرود در حال انجام است.

گیاه سنبل آبی در سال‌های گذشته وارد تالابهای استان گیلان به‌ویژه تالاب بین‌المللی انزلی، تالاب عینک رشت و چند آب‌بندان شهرستان شفت شده‌ است.

سنبل آبی یک گونه غیر بومی است و گسترش سریع آن و پوشش کامل سطح آب موجب بروز مشکلات عدیده زیست‌محیطی به‌ویژه کاهش تنوع زیستی و مرگ تدریجی تالابها را فراهم می‌کند. بنابراین باید در یک اقدام علمی و اجرایی نسبت به معدوم‌سازی این گونه اقدام شود.


انتهای پیام
  • سه‌شنبه/ ۱۳ آذر ۱۳۹۷ / ۱۱:۳۹
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 97091306117
  • خبرنگار :