مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد:

زمینه حضور معلولان در جامعه فراهم نشده است

مدیرکل بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: آنطور که باید و شاید نتوانسته ایم زمینه حضور معلولان استان را در جامعه فراهم کنیم.

به گزارش خبرنگار ایسنا، سید علیرضا موسوی امجد دوشنبه، دوازدهم آذرماه در مراسم روزجهانی معلولین افزود: حقوق شهروندی صرفا خاص افراد سالم نیست همه افراد بخصوص معلولان ضرورت دارد که از حقوق شهروندی برخوردار باشند.

وی با بیان اینکه باید زمینه حضور معلولان در جامعه تسهیل شود، اظهار کرد: اشتغال، تحصیل و مسکن از دغدغه معلولان است که باید زمینه را فراهم کینم تا شعار معلولیت محدودیت نیست را به اثبات برسانند.

مدیرکل بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه آنطور که باید و شاید نتوانسته ایم زمینه حضور معلولان استان در جامعه را فراهم کنیم، خاطرنشان کرد: محیط و مبلمان شهری، پیاده رو شهرها، آسانسورها و رمپ‌های ادارات استان باید برای معلولان مناسب سازی شود.

موسوی امجد ضمن انتقاد از برخی مسئولان دعوت شده به این مراسم عنوان کرد: متاسفانه با وجود دعوت از مسئولان استان برای حضور در این مراسم اما شرکت نکردند.

وی اضافه کرد: در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد 18هزار معلول وجود دارد که 13هزار نفر از این تعداد تحت حمایت بهزیستی هستند .

همچنین اردشیری یاری، سرپرست آموزش و پروش استثنایی کهگیلویه و بویراحمد در این مراسم گفت: سالانه بین 13تا15 هزار نوآموز برای ورود به مدارس در طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی شرکت می کنند.

تحصیل 1580 دانش آموز در مراکز مستقل استثنایی کهگیلویه و بویراحمد

هادی زارع پور، مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: یک هزار و580دانش آموز در 70مرکز ضمیمه و 32مرکز مستقل استثنایی استان تحصیل می کنند .

وی اظهارکرد: این دانش آموزان گروه‌های ناشنوا، کم شنوا، نابینا، کم بینا و معلول جسمی حرکتی هستند. در طول دوران تحصیلی خدمات توانبخشی در گروه های مختلف معلولان ارائه می شود.

زارع پور اضافه کرد: ضرورت دارد برنامه ریزی لازم برای خدمت رسانی به معلولان با مشارکت تمامی ادارات و مردم انجام شود.  باید بتوانیم استعدادهای معلولان را شکوفا و از ظرفیتهای آنها استفاده کنیم.

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم از 15 معلول موفق بهزیستی و 23نفر از فرهنگیان شاغل و بازنشسته و دانش آموزان برتر مدارس استثنایی استان کهگیلویه و بویراحمد تجلیل به عمل آمد.

در این آئین معلولان توانمندی‌های خود در زمینه تئاتر، سرود، مقاله، دیکلمه و شعر را به نمایش گذاشتند.

گفتنی است که 12 آذر ماه روز جهانی معلولین نامگذاری شده است.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۳ آذر ۱۳۹۷ / ۰۹:۴۲
  • دسته‌بندی: کهگیلویه و بویراحمد
  • کد خبر: 97091305974
  • خبرنگار :