دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی:

قیر دولتی نمی‌خواهیم،  پولش را بدهید!

دبیر انجمن شرکت های راهسازی معتقد است با توجه به شرایط اقتصادی کشور در طول سال های با آن رو به رو بوده قطعا اصلی ترین نیاز راهسازان و پیمانکاران نه تامین مصالحی مانند قیر که رساندن منابع مالی مورد نیاز به پروژه هاست.

علی آزاد در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: در طول سال های گذشته یک مساله‌ای مطرح شده به نام قیر دولتی که از سوی وزارت نفت تامین می‌شود. این طرح که به نظر می‌رسد بیشتر از سوی افرادی دنبال می‌شود که تخصص و تجربه جدی در این حوزه ندارند نه تنها مشکلات راهسازان را حل نمی‌کند که حتی خود بعضا مشکل ساز نیز می‌شود.

وی ادامه داد: قیر دولتی وزارت نفت در طول سال‌های گذشته هیچ امکان برنامه‌ریزی به ما نداده است زیرا گاهی اوقات بیشتر از نیاز توزیع می شود، گاهی کمتر و گاهی با تاخیرهای بسیار طولانی. از سوی دیگر نحوه توزیع این قیر میان پیمانکاران و طرح های در دست ساخت کشور نیز ابهام ها و سوالاتی به وجود می آورد که مشخص نیست چگونه می‌توان برای آنها راه حل قطعی پیدا کرد. ما طرح‌هایی داشته‌ایم که به آنها قیر بیش از حد نیاز رسیده و طرح‌هایی داشته‌ایم که به دلیل نرسیدن به موقع قیر با تاخیرهای طولانی مدت مواجه شده‌اند.

دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی با بیان این که به جای حمایت در حوزه تامین مصالح دولت می‌تواند کمک نقدی لازم را به طرح ها برساند، گفت: متاسفانه آنچه در طرح‌های این چنینی پنهان می‌ماند بحث کاهش بودجه وزارت راه و شهرسازی است. یعنی قیری که وزارت نفت تعهد می کند که تحویل دهد بخشی از بودجه وزارت راه است که کسر شده و باید از طریق قیر جبران شود. در حالی که اگر همان بودجه به وزارت راه برسد، می توان بسیاری از نیازها از جمله قیر را در بازار تامین کردو طرح ها را به پیش برد.

آزاد افزود: متاسفانه حمایتی که از بخش زیرساختی کشور صورت می گیرد بسیار محدود است. بودجه شرکت ساخت و توسعه  کشور یک بیست و چهارم یارانه ی نقدی است که در طول سال به حساب مردم ریخته می شود. این یعنی امکان آن وجود داشت که با مدیریت مناسب‌تر منابع اعتباری شرایط برای افزایش سرعت پیگیری طرح های زیربنایی فراهم شود. از این رو می‌توان انتظار داشت با کنار گذاشتن طرح‌هایی مانند قیر دولتی، منابع مالی با دقت بیشتر و به شکل مستقیم به طرح ها برسد.

به گزارش ایسنا، رییس کمیسیون عمران مجلس چند روز قبل خبر از پیگیری این کمیسیون برای تامین کامل قیر مورد نیاز وزارت راه از طریق وزارت نفت داده بود.

بر اساس اظهارات کوچی، طبق قانون بودجه سال جاری، وزارت نفت باید چهار میلیون تن قیر با رقمی نزدیک به سه هزار میلیارد تومان به بخش های مختلف دولتی واگذار کند.

میرشفیع معاون شرکت ساخت، چند روز قبل به ایسنا، اعلام کرد هرچند قیر وزارت نفت در حال تحویل است اما با تاخیر به وجود آمده در این فرایند، برخی پروژه ها شانس تحویل در سال جاری را از دست دادند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۷ آذر ۱۳۹۷ / ۱۲:۴۴
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 97090703139
  • خبرنگار : 71474