در پس پرده سفر رئیس‌جمهوری چاد فاش شد

چشم طمع اسرائیل به منابع نفتی لیبی

یک سایت عبری زبان هدف دیگر رئیس جمهوری چاد از سفر به اراضی اشغالی پس از ۴۴ سال و تقویت روابط خود با رژیم صهیونیستی را فاش کرد.

به گزارش ایسنا، سایت عبری زبان "دبکا" در گزارشی به مسائل پوشیده سفر اخیر ادریس دبی، رئیس جمهوری چاد به اراضی اشغالی و تقویت روابط خود با رژیم صهیونیستی پرداخت.

دبکا در این باره نوشت: رئیس جمهوری چاد در تلاش است تا به واسطه تقویت روابط کشورش با اسرائیل به مشارکت تل‌آویو در جنگ علیه دو گروه تروریستی القاعده و داعش در سراسر قاره آفریقا دست یابد و آن را به تلاش‌های آمریکا و فرانسه در این منطقه ملحق کند.

این سایت ادامه داد: ارتش ۲۵۰ هزار نفری چاد مشغول جنگ در سه جبهه در نزدیکی مرزهای جنوبی لیبی به ویژه منطقه سرشار از منابع نفتی است، جایی که خط لوله انتقال این منابع به بنادر صادراتی در سواحل دریای مدیترانه از آنجا عبور می‌کند.

این درحالی است که یگان‌های ارتش لیبی در حال مبارزه با شورشیان و مزدوران چادی هستند که در مناطق جنوب لیبی فعالیت می‌کنند و رئیس جمهوری چاد نیز پیشتر به وجود نیروهای مخالف نظامش در داخل اراضی لیبی اشاره کرده بود.

جبهه دومی که روی ارتش چاد باز است؛ نیروهای مشترک چند تابعیتی است که با گروه بوکوحرام می‌جنگند، نیروهایی که قوام آن به نیروهای چاد، نیجریه، آفریقای مرکزی و دیگر طرف‌ها استوار است و نیروهای چاد در این جبهه از حمایت آمریکا برخوردارند.

علاوه بر این دو جبهه ارتش چاد در فعالیت‌های یک ائتلاف نظامی دیگر ویژه مقابله با گروه‌های تروریستی موسوم به "نیروهای پنج کشور ساحل" مشارکت دارد.

این سایت عبری زبان در پایان گزارش خود نوشت: دولت اسرائیل آماده کمک‌های مختلف ازجمله نظامی، لجستیکی و اطلاعاتی به ارتش چاد در این سه جبهه است.

در همین راستا، روزنامه اسرائیل الیوم نیز به عواملی پرداخته که طبق نوشته این روزنامه به میزان قابل توجهی در بازگشت قدرتمند اسرائیل به قاره سیاه سهیم است.

این روزنامه عبری زبان نوشت: معمر قذافی، (دیکتاتور سابق لیبی) سیاست ضد اسرائیلی در پیش گرفت و سال‌ها با بهره‌گیری از تنش‌های قومی و مذهبی داخلی در چاد با این کشور به عنوان مرکز گسترش نفوذ لیبی در سراسر قاره آفریقا داد و ستد کرد.

اسرائیل الیوم در ادامه گزارش خود آورده است که لیبی و سودان تلاش‌های یک دهه گذشته برای بازگرداندن روابط میان اسرائیل و چاد را مختل و فشارهای خود در این زمینه را اعمال کردند و در نتیجه سقوط رژیم معمر قذافی در لیبی و آنچه "نظام میانه‌روی سودان" توصیف کرد، درها را روی اسرائیل برای بازگشت به آفریقا باز کرد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۶ آذر ۱۳۹۷ / ۱۳:۰۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 97090602469
  • خبرنگار : 71610