به گزارش ایسنا، مسعود تجریشی در پیامی تصویری به جشنواره ملی تولید محتوای دیجیتال دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: دریاچه ارومیه بعد از 20 سال در طی سالهای 92 و 93 که به خشکی رسیده بود با یک سری اقداماتی که عمدتا به شکل فنی و مهندسی و با ماشین الات مکانیکی صورت گرفت، طی 4 سال اخیر در شرایط تثبیت قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه دولت اولویت اول خود را احیای دریاچه قرار داده است، اظهار کرد: دولت با تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه سعی کرد با همکاری وزارتخانهها و دستگاههای درگیر برنامهای در قالب 3 فاز اجرا کند تا در این 3 فاز ابتدا دریاچه ارومیه تثبیت شود سپس تراز آن افزایش یافته و در نهایت به احیای کامل و تراز 1274.1 متر برسد.
تجریشی افزود: با یاری خدا و تلاش اکنون به شرایط تثبیت رسیدیم اما یک فعالیت به مراتب سختتر، فشردهتر و پیچیدهتر وجود دارد و اینکه چگونه میتوانیم تراز دریاچه را هر ساله 30 تا 35 سانتیمتر افزایش دهیم؛ چگونه می توانیم شرایطی فراهم کنیم تا هم مردم زراعت و کشاورزی کنند، هم صنعت وجود داشته باشد و نیز مردم به فعالیتهای روزانه خود را ادامه داده و نیز دریاچه ارومیه آب داشته باشد.
وی به چالشهای دیگر احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و افزود: چگونه میتوانیم نزاع بین مصرف و تامین نیاز زیست محیطی دریاچه را به یک تعامل و هم زیستی تبدیل کنیم که بتوانیم هم دریاچه را داشته و هم کسب و کار و فعالیت اقتصادی داشته باشیم که این میطلبد که در فاز جدید فعالیتها از ظرفیت های فکری به جای ماشین الات استفاده کنیم.
معاون سازمان محیط زیست کشور خاطرنشان کرد: برگزاری اینچنین نشست ها و ماراتنهای دیجیتالی با هدف بیداری ظرفیتهای خفته، ایجاد خلاقیت و نوآوریها و راهاندازی فعالیتهایی است که میتواند منجر به تولید کسب و کار و تولید محتوی با بکارگیری شبکهها شود و در نهایت منجر به تغییر رویکردها شود. از دیگر اهداف این نشست این است که چگونه بتوانیم کشاورزی داشته باشیم ولی در مصرف آب صرفه جویی کرده و میزان بهره وری از آب را افزایش دهیم و چگونه بتوانیم علاوه براینکه تولید و درآمد را افزایش دهیم میزان آب مازاد مصرف را به سمت دریاچه هدایت کنیم و با تغییر الگوها در صنعتهای پر آب بر و در زندگی شهری با صرفهجویی به اهداف خود نایل شویم.
تجریشی اظهار کرد: چگونه ساکنان اطراف دریاچه ارومیه بهره برداران آب را آگاه کنیم که اگر دریاچه ارومیه خشک شود چه تبعات بهداشتی خواهد داشت و اینکه چگونه می توان چگونگی جلوگیری از خشک شدن دریاچه را از یک تهدید به یک فرصت کسب و کار و اقتصادی برای مردم منطقه تبدیل کرد؛ همه اینها از دغدغههای احیای دریاچه ارومیه هستند که باید توجه جدی به این موارد داشت.
وی ادامه داد: تمامی سوالها و اهداف و چشم اندازها میطلبد که فعالیتهایی در منطقه داشته باشیم که بتواند کسب و کارهایی جدیدی را برای ما ترسیم کند که کمتر شنیدیم و یا بصورت عملیاتی ندیدیم همانند بوم گردی، طبیعت گردی، زنجیره ارزش و گردشگری به عنوان آنچه که به عنوان ظرفیت های نهفته در استان بوده و متاسفانه نتوانستیم استفاده ببریم.
معاون سازمان محیط زیست کشور افزود: برای تبدیل ظرفیتها به فرصت، جشنواره ملی تولید محتوای دیجیتال دریاچه ارومیه و جشنوارههای اینچنینی با شناسایی فرصتها و فعالیتها و با ایجاد خلاقیت و نوآوری و تولید محتوی میتواند بستر و فرصتی برای احیای دریاچه ارومیه ایجاد کند.
انتهای پیام