رضا نفیسی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: بر اساس آمارها و ارزیابیهای صورت گرفته از عملکرد مرزهای ایران در شش ماهه ابتدایی سال جاری، ترانزیت کشور رشدی هفت درصدی را نشان میدهد.
به گفته وی، در طول این مدت بندر شهید رجایی به عنوان اصلیترین عرصه اقتصادی دریایی ایران توانسته ۲۹ درصد از کل آمار ترانزیت، جایگاه فعال ترین پایانه مرزی کشور را حفظ کند و پس از آن دو مرز پرویز خان و باشماق به ترتیب با ۲۴ و ۱۰ درصد در رتبههای بعدی قرار دارند.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل نقل سازمان راهداری درباره جزئیات آمار عملکرد مرزهای کشور در جابجایی کالا نیز گفت: در طول این مدت حدود پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا در ایران ترانزیت شده که از این عدد حدود دو میلیون و ۱۰۰ هزار تن کالا به مواد نفتی و سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن نیز به کالاهای غیر نفتی اختصاص یافته است.
مانند آمارهای گذشته همچنان کالاهایی که از عراق به سمت امارات متحده عربی حرکت می کنند، بیشترین سهم را در شکلگیری آمار ترانزیتی کشور داشتهاند.
به گزارش ایسنا، رشد آمار ترانزیت در ایران که از چند سال قبل آغاز شده و همچنان ادامه دارد، در حالی به ثبت رسیده که اقتصاد ایران از اردیبهشت امسال و به دنبال از سرگیری تحریم های آمریکا با تلاطمهایی رو به رو بوده است.
در طول هفتههای گذشته تعدادی از کشورها توانستهاند در حوزه واردات نفت از ایران معافیت دریافت کنند، اما دولت ترامپ اصرار دارد که فعالیت ایران در تمامی بخشهای اقتصادی محدود شود.
با تحریم شدن دوباره بنادر ایران در دور جدید تحریمها، تنها بندر چابهار از این موضوع مستثنی شده و وزارت خارجه آمریکا این بندر را از تحریمهای جدید معاف کرده است.
چابهار پس از پشت سر گذاشتن فاز نخست توسعه خود به عنوان مسیری کوتاه بهترین گزینه برای ترانزیت کالا از هند به سمت افغانستان و سایر کشورهای آسیای میانه به شمار می رود.
موقعیت خاص جغرافیایی ایران و در اختیار داشتن بخش مهمی از سواحل خلیج فارس و دریای خزر باعث شده وزارت راه و شهرسازی ترانزیت را به عنوان یکی از اصلیترین برنامههای کلان کشور در عرصه درامدزایی مطرح کند.
انتهای پیام