به گزارش ایسنا، نمایندگان کشورهای عضو آیسسکو در این سه نشست تخصصی با گفتگو در مورد فعالیت های کشور متبوع شان در زمینه های علوم، تکنولوژی، آموزش عالی با یکدیگر به بحث و تبادل نظر پرداختند که در ادامه به خلاصه ای از روند برگزاری این سه نشست اشاره می شود.
تمام کشورهای آیسسکو سیاست های خودشان را در سطح ملی دارند. نمایندگان کشورهای عضو آیسسکو در این اجلاس، مدارک راهبردی در زمینه علوم، تکنولوژی و دانشگاهی نسل سوم را ارائه می کنند تا بتوانند با بررسی این مدارک، استراتژی مدونی را برای آیسسکو فراهم سازند.
کشورهای عضو آیسسکو در زمینه تکنولوژی، سیاستگذاری هایی دارند که در این اجلاس سعی بر به اشتراک گذاشتن این سیاستگذاریها می شود.
کشورهای آفریقایی مثل سنگال دانشگاه های بزرگی دارند که با یکدیگر در تعامل هستند و به فرهنگ اهمیت زیادی می دهند. آموزش و پرورش و آموزش عالی این کشور، مسئولانش را برای پیشرفت و توسعه کشورهای عضو آیسسکو تشویق می کند.
در سنگال، تحقیقات زیادی با همکاری آموزش عالی و سازمان های غیردولتی و صنعت برای رفع مشکلات این صنعت از جمله بیکاری انجام شده است.
نماینده سنگال در آیسسکو پیشنهادی را در مورد راه اندازی دفتری برای کمک های دو جانبه و چند جانبه در زمینه ارتقاء شاخص های علمی کشورهای عضو آیسسکو مطرح کرد.
تلاش کشورهای عضو آیسسکو بر این است که بتوانند شاخص های علوم و تکنولوژی را برای کشورهای آسیایی و آفریقایی تنظیم کنند.
در راستای اهمیت گسترش ارتباط صنعت با دانشگاه در کشورهای عضو آیسسکو، نماینده فلسطین اعلام کرد که پنج دانشگاه محلی این کشور برای تقویت این موضوع اقداماتی را آغاز کرده اند.
در سند شبکه اسلامی و پژوهشی آیسسکو، باید بهروز آوری و مدل سازی در کشورهای عضو مورد توجه قرار گیرد. به همین منظور برای تقویت همکاری ادارات علمی و آموزشی که پایگاه دیجیتال مشترک دارند، ساختار علمی بهبود یابد تا دانشمندان و پژوهشگران بتوانند از تجربیات یکدیگر در این شبکه بهره مند شوند. ضمن اینکه پژوهش تقویت شده و سطح آموزشی کشورها نیز ارتقاء می یابد.
گفتنی است در بسیاری از کشورهای اسلامی، شبکه آموزشی در ابعاد کوچکتر در حد ارتباط بین دو دانشگاه به منظور هم پوشانی فعالیت های علمی این کشورها تشکیل شده است.
کشورهای عضو آیسسکو بر این باورند که می توان با تقویت شبکه های آموزشی و پژوهشی قدم بزرگی برای فعالیت ها در جهت نوآوری و کارهای جدید برداشت.
دیگر نماینده عضو آیسسکو بر ایجاد فعالیت های اقتصادی و ثبت شبکه های علمی به منظور اطلاع رسانی تاکید کرد. شبکه های یاد شده از طریق این پیوند به تبادل اطلاعات علمی و آموزشی می پردازند و اطلاعات را بین دانشجویان و مدرسان در جهان اسلام منتشر میکنند.
نماینده اردن نیز با اشاره به تشکیل مرکز دیدهبانیِ علوم و تکنولوژی در این کشور تاکید کرد که این مرکز به تقویت مراکز آموزشی کشور مطبوعش کمک کرده و توانسته اند از طریق ایجاد شاخص های ملی و پیگیری آنها در زمینه تکنولوژی های نو دستاوردهای خوبی کسب کنند. پژوهشگران اردنی هم با همکاری دانشمندان پناهنده سوری فعالیت علمی خوبی دارند و این کشور اولویت های پژوهشی خود را در بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ تعیین کرده است.
کشورهای عضو آیسسکو اعتقاد دارند همکاری های علمی این امکان را برای آنها فراهم می کند به کارهای تحقیقاتی خود غنا بخشند که این موضوع در کشورهای در حال توسعه ای مثل آفریقا نمود بیشتری دارد.
از سوی دیگر همکاری های علمی کشورهای اسلامی با یکدیگر این امکان را فراهم می آورد تا از طریق شبکه های علمی، فرصت توسعه را به دست آورند در سطح بین المللی فعالیت کنند.
در توگو و دیگر کشورهای در حال توسعه تلاش بر این است از علوم تکنولوژی استفاده شود و به نوآوری، تحقیقات و علوم اهمیت میدهند.
در این کشور تلاش ها بر راه اندازی مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی به منظور انجام کارهای تحقیقاتی به صورت گروهی متمرکز است؛ چرا که ایجاد این مراکز به نفع مردمان کشورهای آفریقایی خواهد بود.
به گفته یکی از نمایندگان عضو آیسسکو، شاخص هایی در هر کشور وجود دارد که محصول آن کشور است و هدف مسئولان کشورها چگونگی استفاده از این موارد به منظور گسترش همکاری بین کشورهای اسلامی است.
بدین منظور، باید شبکه کارشناسی را ایجاد کرد تا به کشورها برای افزایش همکاری کمک کند.
آیسسکو برای کشورهایی که از غنای علمی برخوردار نیستند، می توانند برنامه هایی را تدوین و اجرایی سازد.
مسئولین آموزش عالی کویت مصوبه ای برای تاسیس گروهی به منظور تدوین استانداردها و معیارهای توسعه دانشگاه ها، ارائه کردند.
انتهای پیام