ولی تیموری، معاون گردشگری سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری در پاسخ به این پرسش ایسنا، با این مقدمه که آژانسها و دفاتر خدمات مسافرتی در بُعد گردشگری داخلی، ورودی و خروجی، استراتژیهایی دارند که بر این اساس سعی میکنند با ابتکار عمل محصول خود را متمایز و گردشگران بیشتری را جذب کنند تا منتفع شوند، گفت: همه این فعالیتها توسط بخش خصوصی انجام میشود و دولت نظارت عالی بر آنها دارد و قطعا اجازه نمیدهد افراد یا مجموعههایی با عناوین فریبنده، جعلی و ضد ارزشهای کشور در اینباره اقدام کنند و حتما مقابل آنها خواهد ایستاد.
او با این حال اظهار کرد: آژانسهای گردشگری در چارچوب مقررات و قوانین مقصد، میتوانند محصولات خود را اطلاعرسانی و بازاریابی کنند و از این منظر، منافع خود را تامین کنند.
معاون گردشگری درباره تکفروشی ویزای آمریکا، کانادا و شینگن در دفاتر خدمات مسافرتی، گفت: در اینباره ابهام آییننامهای وجود دارد. سالهای گذشته پیگیریهای زیادی شد، چون بحث ما این است که دفاتر خدمات مسافرتی بهویژه آنهایی که مجوز بند «ب» (اجرای تور) از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دریافت میکنند، در قالب پکیج و بسته سفر، «ویزا» بفروشند. اما آییننامهای که سال ۱۳۸۰ در دولت تصویب شده است مشخصا کلمه «اخذ ویزا» را جزو فعالیت آژانسهای گردشگری قید کرده است. بنابراین تا زمانی که این آییننامه اصلاح نشده، گرفتن این حق از آژانسهای گردشگری، اقدامی «غیرحقوقی» است.
وی درباره اینکه بنا بر آن مصوبه دولت، آیا تکفروشی ویزا در آژانسهای مسافرتی «مجاز» است؟ تاکید کرد: «اخذ روادید» اولین نکتهای است که در آییننامه مصوب سال ۱۳۸۰ هیات دولت جزو فعالیت آژانسها ذکر شده است، اما برای کشورها و مقاصد خاص، سیاستهایی از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در قالب بخشنامههایی ابلاغ شده است که انتظار داریم رعایت شود.
او درباره این سیاستها توضیح داد: برای کشورهایی چون انگلیس، کانادا و آمریکا چارچوب و خط مشی مشخصی تعریف شده که به دفاتر خدمات مسافرتی ابلاغ شده تا در حیطه آن عمل کنند.
معاون گردشگری کشور درباره حکم تبلیغات لاتاری گرینکارت آمریکا در دفاتر خدمات مسافرتی و سامانههای رزرواسیون گردشگری نیز، گفت: قطعا سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با مواردی که خلاف فرهنگ داخلی کشور و مغایر با اخلاق و ارزشهای نظام باشد، موافق نیست.
تیموری در پاسخ به این سوال ایسنا که آیا همانند فروش ویزا در دفاتر خدمات مسافرتی، حکم یا قانونی درباره تبلیغات و ثبتنام لاتاری گرینکارت آمریکا در آژانسها، سامانههای رزرواسیون و مراکز مرتبط و یا حتی نامربوط وجود دارد؟ اظهار کرد: توصیهها در موضوع گردشگری در سطح دنیا بیشتر حالت حقوقی است تا قانونی. یعنی آنقدر گردشگری را منعطف میدانند که خیلی سفت و سخت با آن برخورد نمیکنند. از طرف دیگر «لاتاری» در کشور یا مقصدی خاص اتفاق میافتد و در صنعت گردشگری، این قوانین مقصد است که حاکمیت دارد نه مبدأ. با اینحال، تبلیغ و بازاریابی با عناوینی مغایر با ارزشهای جامعه، اخلاق و قانون کشور، مورد تایید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیست.
انتهای پیام