پاکستان: هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند طالبان را وادار به مذاکره کند

مقامات پاکستانی که به تازگی میزبان نماینده آمریکا در مذاکرات صلح افغانستان بوده‌اند، تاکید دارند که هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند طالبان افغانستان را به پای میز مذاکره بیاورد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، زلمای خلیل‌زاد، نماینده جدید آمریکا برای یافتن راه‌حلی مسالمت‌آمیز و سیاسی برای خاتمه جنگ ۱۷ ساله در افغانستان نهم اکتبر سفری به اسلام‌آباد داشت و با مقام‌های پاکستانی از جمله شاه محمود قریشی، وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. خلیل‌زاد حین این سفر برای جلب کمک پاکستان برای کشاندن طالبان افغانستان به پای میز مذاکره تلاش کرد.

محمد فیصل، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان پنج‌شنبه به خبرنگاران گفت: پاکستان به صورت کامل از سیاست مذاکره با طالبان حمایت می‌کند و برای آوردن طالبان به پای میز مذاکره یک مسوولیت مشترکی وجود دارد و نمی‌توان انتظار داشت که کشوری به صورت یکجانبه این وظیفه را انجام دهد.

این سخنگو توضیح داد که نقش آمریکا، دولت افغانستان و سایر قدرت‌های منطقه‌ای به یک میزان اهمیت دارد و به همین دلیل است که زلمای خلیل‌زاد برای جلب حمایت، به سایر کشورها از جمله امارات، قطر و عربستان هم سفر می‌کند. خلیل‌زاد پیش از سفر به اسلام‌آباد به کابل رفت و با مقام‌های افغان شامل اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان دیدار کرد.

سعید نظیر، از ژنرال‌های بازنشسته پاکستان به خبرگزاری آناتولی گفت: معتقدم آژانس اطلاعات آمریکا و افغانستان هر دو در شکست روند صلح سال ۲۰۱۵ نقش داشتند و آنها یکبار دیگر در ۲۰۱۶ فرصت را از دست دادند و به همین دلیل است که طالبان اکنون به صداقت آنها شک دارد.

با این حال سعید نظیر معتقد است که اسلام‌آباد هنوز هم تا حدی بر طالبان نفوذ دارد. او گفت آمریکا می تواند ابتکارهایی برای جلب اعتماد از جمله آزادسازی زندانیان طالبان و حذف اسامی رهبران آنها از لیست سیاه سازمان ملل انجام دهد. مقام‌های افغانستان ماه ژوئیه اعلام کردند، آمریکا و رهبران طالبان در قطر درباره راه‌های فراهم کردن مقدمات مذاکرات صلح رایزنی کرده‌اند.

تحریر خان، تحلیلگر امور افغانستان مستقر در اسلام‌آباد در این باره می‌گوید: پس از نشست ژوئیه، جلسه دیگری میان نمایندگان آمریکا و رهبران طالبان در ماه سپتامبر برگزار شد. با این حال منابع مطلع به من گفته‌اند که این دیدارها به تاخیر افتاد تا خلیل‌زاد فرصت زمینه‌چینی را پیدا کند و اکنون انتظار می‌رود که جلسه‌ای در هفته‌های آتی برگزار شود.  

تحریر خان معتقد است انتصاب زلمان خلیل‌زاد نشان دهنده آن است که آمریکا یک راه‌حل سیاسی برای جنگ افغانستان را دنبال می‌کند زیرا آنها نتوانستند طالبان را به لحاظ نظامی شکست دهند.

یک هیات هفت عضوی از شورای عالی صلح افغانستان به ریاست مولوی عطاالله لودین، در روزهای گذشته سفری به اسلام‌آباد داشت و در دیدار با مولانا سامی الحق، رئیس جماعت علمای اسلامی که به عنوان پدر طالبان افغانستان شناخته می‌شود، تلاش کرد تا حمایت او را برای احیای صلح در این کشور جلب کند. رهبر جماعت علمای اسلامی هم به شورای صلح تحت امر دولت افغانستان اطمینان داد که برای خاتمه دادن به درگیری‌ها کمک کند.

با این وجود، تحریر خان معتقد است طالبان برای دیدار با مقام‌های دولت افغانستان آمادگی ندارد زیرا اولین درخواست آنها خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان است. او گفت: طالبان اصلا آمادگی ندارد که یک طرف سوم وارد مذاکرات با آمریکا شود. البته ممکن است آنها بعدا به عنوان ضامن، سازمان ملل متحد یا چین یا روسیه یا دیگر طرف‌هایی که به آنها اعتماد دارند را بخواهند که ضامن توافقات شوند.  

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۲ مهر ۱۳۹۷ / ۱۱:۴۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 97072212223
  • خبرنگار : 71402