یک مسئول:

توسعه بندر چابهار منافع ملی کشور را تضمین می کند

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی در جریان سفر دو روزه به بندر چابهار در معیت مدیر کل مهندسی عمران و مدیر کل مهندسی سواحل و بنادر سازمان، پروژه راه آهن و مسیر ریل خروجی و داخلی بندر شهید بهشتی را بررسی کرد.

به گزارش ایسنا- الهیار با تأکید بر اینکه بنادر در توسعه اقتصادی کشور نقش مهمی دارند، اظهار کرد: امروزه توسعه بنادر و تأمین اهداف لجستیکی بر اقتصاد ریل پایه استوار است.

الهیار با توجه به اهمیت تجارت دریایی و اقتصاد دریامحور گفت: توسعه بندر چابهار منافع ملی کشور را تضمین می‌کند و اتصال بندر شهید بهشتی به خطوط سراسری ریلی جزو اهداف و اولویت های سازمان بنادر و دریانوردی در توسعه زیرساختی بندر چابهار است که قطعا با فرمایشات مقام معظم رهبری و دولت بر توسعه محور شرق و تکمیل پروژه احداث راه آهن چابهار محقق خواهد شد.

الهیار افزود: توسعه بنادر با رشد اقتصادی جمعیت پسکرانه تکمیل می‌شود، از این رو توجه به اشتغالزایی و انتفاع جمعیت پسکرانه بندر در فرآیندهای توسعه ای و زیرساخت های بندری دارای اهمیت است‌.

وی تصریح کرد: با توصیه های وزارت راه و شهرسازی و در راستای انجام مسئولیت های اجتماعی، نگاه سازمان بنادر و دریانوردی بیش از پیش به تعامل شهر و بندر معطوف گردیده است که در همین راستا مطالعات جامعی در ۱۲ شهر و ۱۵ بندر صورت گرفته است، بر این اساس به عنوان اولین بندر طرح جامع توسعه بندر چابهار مبتنی بر نگاه ریل پایه توسط مشاور طرح ارائه و بررسی خواهد شد.

در این نشست مباحث مطالعاتی اراضی پسکرانه (لیپار)؛ مصوب در کمیته مدیریت سواحل و بنادر استان، مطالعات آبهای سطحی و امکان سنجی آن، برچیدن اسکله نصب سریع و جانمایی آن مورد بررسی قرار گرفت .

همچنین در جریان این سفر از اسکله های بنادر شهید بهشتی و مسیر پروژه های آزاد راه، احداث راه آهن و گالری خطوط انتقال مواد نفتی و پتروشیمی در معیت مدیر عامل منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار و معاون ساخت و توسعه آزاد راه های کشور بازدید بعمل آمد.

تاکید مدیرکل بنادر استان بر تسریع در مباحث زیرساختی ریل ورودی به بندر چابهار

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان نیز در این جلسه گفت: نگاه سازمان بنادر به بندر چابهار نگاه ملی است و در این راستا اداره کل بنادر و دریانوردی استان با همکاری سازمان بنادر اقدام به ارائه مشوق ها و تخفیفات تعرفه ای و غیر تعرفه ای به منظور حمایت از صاحبان کالا و سرمایه گذاران و ایجاد ترافیک دریایی و کالایی در این بندر کرده است‌.

به گزارش ایسنا- ‌بهروز آقایی با تأکید بر تسریع در مباحث زیرساختی مربوط به ریل ورودی به بندر چابهار و ریل داخلی بندر شهید بهشتی پیش از جانمایی فرصت هایی که در بنادر همسایه وجود دارد؛  توسعه بندر چابهار در پسکرانه را با معطوف داشتن نگاه به آینده بندر و افزایش ظرفیت این بندر به ۷۷ میلیون تن از ضروریات دانست‌.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: تکمیل فاز ۵ بندر شهید بهشتی، احداث دیوار حفاظت ساحلی و اتصال بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری از ضروریات توسعه بندر چابهار جهت برون رفت از محدودیت ترافیکی و همسو با اهداف پدافند غیر عامل است‌.

آقایی تصریح کرد: پیش بینی اراضی کافی جهت احداث آزاد راه و خطوط راه آهن جهت جلوگیری از ایجاد معارض در خروجی بندر شهید بهشتی و اراضی پسکرانه متناسب با توسعه بندر از ضروریات اهداف توسعه ای و لجستیکی بندر است‌.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به پتانسیل های ترانزیت و صادرات، صادرات مجدد پس از فرآوری مواد معدنی و توجه به واردات ۹۵ درصدی کشور افغانستان؛ ایجاد کریدور جاده ای، تأسیساتی، اتصال بنادر شهید بهشتی و کلانتری و تکمیل فاز ۵ طرح توسعه بندر، لازم و ملزوم و نیازمند توجه همه جانبه و تسریع در اجرای این پروژه‌هاست‌.


انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۱ مهر ۱۳۹۷ / ۱۲:۵۰
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 97072111689
  • خبرنگار :