در واکنش به حرف‌های سفیر اخراج شده

نخست‌وزیر کانادا قصد دارد همچنان عربستان را به چالش بکشد

نخست وزیر کانادا تاکید کرد، کانادا با وجود اختلاف دیپلماتیک با عربستان، بر اعمال فشار بر این کشور در مساله حقوق بشر ادامه خواهد داد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه تورنتو استار چاپ کانادا، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا در جمع خبرنگاران به اظهارات دنیس هوراک، سفیر اخراج شده کانادا از عربستان اشاره کرده و گفت: بهتر بود سفیر قبلی در جریان این مساله قرار می‌گرفت که ما چند سالی است تلاش‌های دیپلماتیک بزرگی را با عربستان در مورد مساله حقوق بشر انجام می‌دهیم و به طرح این مساله در هر فرصتی در دیدار با رهبران عربستان ادامه خواهیم داد.

ترودو در حاشیه نشست سران کشورهای فرانسوی زبان اظهار داشت: ما به صحبت در دفاع از حقوق بشر در تمامی مناطق جهان با شفافیت و قدرتمند ادامه خواهیم داد.

این در حالی است که دنیس هوراک دو روز پیش اعتراف کرده بود که کانادا در تعامل خود با عربستان مرتکب اشتباه شد و همین امر به شعله ور شدن اختلاف دیپلماتیک دامن زد.

او گفت: هیچ دلیلی برای این وضعیت وجود ندارد، اگر فریاد بزنیم هم نتیجه‌ای ندارد.

این اولین واکنش هوراک پس از اخراجش از عربستان بود.

هوراک گفت: دولت جدید به رهبری جاستین ترودو به عنوان نخست وزیر باید وقت بیشتری را به اصلاح روابط دو کشور اختصاص دهد.

سفیر سابق کانادا در عربستان درباره توئیت منتشر شده از سوی سفارت کشورش گفت که در جریان این توئیت نبوده است.

او با تاکید بر اینکه توصیه کرده بوده که توئیتی منتشر نشود، گفت: فکر می‌کنم درخواست برای آزادی فوری مساله‌ای مبالغه‌آمیز بوده است.

هوراک در پایان گفت: ما با ادامه ندادن به ارتباط‌ با کشوری مانند عربستان اشتباه کردیم، با توئیت‌ها یا بیانیه‌هایی این را فریاد زدیم اما تلاش‌هایمان برای ایجاد تغییر یا تاثیرگذاری بر مسایلی که برایمان اهمیت دارد، موثر نبودند زیرا دولت کانادا برای ایجاد روابط سرمایه‌گذاری نمی‌کند.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان نیز در سخنرانی‌ که در نشست اخیر سازمان ملل داشت از کانادا خواست عذرخواهی کند.

عربستان در ماه اوت روابط تجاری جدید خود با کانادا را به حالت تعلیق درآورد و پس از آنکه سفارت کانادا با انتشار توئیتی خواستار آزادی فوری فعالان حوزه حقوق زنان شد، دنیس هوراک، سفیر این کشور را اخراج کرد.

همچنین عربستان سفیر خود را از کانادا فراخواند و از تمامی دانشجویان عربستانی خواست به کشورشان بازگردند.

خطوط هوایی عربستان نیز پروازهای ریاض-تورنتو را متوقف کرد.

همچنین وزارت آموزش عربستان برنامه‌های بورسیه تحصیلی در کانادا را متوقف کرده و طرحی فوری برای اعزام دانشجویان این طرح که تعدادشان نزدیک ۱۷ هزار تن بود به کشورهای دیگر را تدوین کرد.

طبق نوشته روزنامه "عاجل" چاپ عربستان، وزارت آموزش این کشور لیست کشورهای بورس تحصیلی را در برنامه‌های بورس خارجی پادشاه این کشور اعلام کرد.

در این لیست نام کشور کانادا نبود و در آن نام کشورهای آمریکا، استرالیا، هند، دانمارک، ژاپن، انگلیس، فنلاند، سوئد، اسپانیا، بلژیک، کره جنوبی، ایرلند، چین، سنگاپور، نیوزلند، نروژ، ایتالیا، سوئیس، هلند، اتریش، آلمان و فرانسه به چشم می‌خورد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۱ مهر ۱۳۹۷ / ۱۰:۴۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 97072111519
  • خبرنگار : 71496