به گزارش سرویس بازار ایسنا، بنابر اعلام رسپینا، حتماً در فیلمهای قدیمی دیدهاید که فردی درون اتاقکی شلوغ و پر از سیم نشسته و به صورت دستی به انتقال و ارتباط تماسها میپردازد. شاید گمان کنید با تکنولوژیهای امروزی، کار این فرد که برای نخستین بار به معنای امروزین کلمه اپراتور نامیده میشد، از رونق افتاده و دیگر خبری از آن اتاقهای شلوغ و پر از سیم نیست! البته تمام آن اتفاقات، امروز هم جریان دارد، ارتباطات در سازمانهای مختلف به مراتب گستردهتر شدهاند و انتقال و ارتباط تماسها با پیچیدگی بیشتری جریان دارد. پیبیایکس PBX وظیفه اپراتورهای سابق را به عهده دارد، اخیراً PBXها با استفاده از بستر IP، به جای پروتکلهای مخابراتی، اینترنت را به استخدام گرفته تا بتواند ارتباطات را تسهیل کند و IP-PBX ها را پدید آوردهاند.
PBXها که در تلفنهای سانترال با آنها آشنا هستیم، به این صورت اند که به جای اینکه برای هر کاربر خط تلفن (سرشماره) جداگانه تهیه شود، به کاربران این امکان را میدهند، از یک خط تلفن شهری به صورت مشترک استفاده کرده و تماسهای داخلی رایگان برقرار کنند.
PBX مانند PSTN (خطوط تلفن شهری) در مقیاس کوچک عمل میکند. سرویس تلفن طراحی شده برای یک گروه (برای مثال کارمندان یک شرکت) است، بدون نیاز به خرید خط تلفن مستقل برای هر کاربر. PBX میتواند یک راهحل سختافزاری مانند تلفن سانترال باشد یا از روشهای نرمافزاری روی بستر ویپ، استفاده کند. در واقع PBX یک شبکه تلفن خصوصی را راهاندازی میکند و خطوط شهری از طریق آن بین افراد به اشتراک گذاشته میگذارد.
IP PBX چیست؟
جایگزینی تدریجی خطوط مسی با اینترنت باعث شد پروتکل اینترنت یعنیIP رایجترین سیستمهای مورد استفاده در شرکتها شود. ارائه و مدیریت خدمات ارتباطی و صوتی سرویس IP PBX بر اساس IP انجام میشود. یعنی تمامی امکانات و اطلاعات بر مبنای IP است که میتواند دایره بزرگتری از خدمات و ابزارها را به همراه داشته باشد. در سیستمهای تلفن جدید دیگر کیفیت مکالمات از آنالوگ خارج شده و تمامی تماسها به صورت دیجیتال و با کیفیت بالاتری انجام میشوند.
در حقیقت IP PBX همان PBX است؛ با این تفاوت که IP PBX یک نرمافزار است که روی یک سیستم نصب میشود و به جای استفاده از خطوط آنالوگ از بستر شبکه برای برقراری تماس بین کارکنان استفاده میکند. IP PBX از تکنولوژی VOIP که به معنی انتقال صدا در بستر IP است، استفاده میکند. به این ترتیب تعداد محدودی خط تلفن PSTN میان تعداد نامحدودی کاربر قابل توزیع است.
روش انعطاف پذیرتر و همچنین ارزانتری نسبت به PBX است درنتیجه برای رشد و توسعه کسب و کارها راهحل کاملتری نسبت به مدل پیشین است.
Hosted PBX چیست؟
Hosted PBX راه حلی مبتنی بر رایانش ابری است. به این صورت که کل سیستم تلفن سازمان توسط ارائه کننده سرویس میزبانی میشود. تمام مسولیتهای سختافزاری، نرمافزاری و نگهداری بر عهده ارائه کننده سرویس است و بر خلاف مدلهای قبلی که نیازمند سرمایهگذاری کلان برای خرید تجهیزات، نگهداری و آموزش مداوم است؛ این سرویس بدون نیاز به هیچ سختافزار و یا نرمافزاری هزینهها را به شدت کاهش میدهد. مشترک از ارائه کننده سرویس، مرکز تلفن مجازی با ظرفیت مورد نیازش را دریافت میکند و به ازای آن به صورت ماهیانه، سالیانه و یا هر مدل توافقی دیگر، هزینه را پرداخت میکند.
امروز یکی از محبوبترین راهحلهای ارتباطی برای کسب و کارها Hosted PBX است، زیرا هزینهها را به طور قابلتوجهی کاهش میدهد و محدودیتهای PBX های سنتی را ندارد. همچنین به سرعت راهاندازی و در اختیار مشترک قرار میگیرد. سیستمهای Hosted PBX یک راه حل نوین و مقرون بهصرفه با ویژگیهای متمایز برای بهروز کردن راههای ارتباطی در داخل و خارج سازمانها به شمار میآید.
مطالعه درباره تلفنهای Hosted PBX بر رشد کسبوکارها، نیز کمک بسیاری به علاقهمندان این حوزه میکند.
انتهای پیام