معاون فرماندار همدان تأکید کرد:

ساماندهی سریع واحدهای بازیافت غیرمجاز جاده گردشگری همدان

معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرماندار همدان با تأکید بر اهمیت ساماندهی واحدهای جمع‌آوری ضایعات و بازیافت غیرمجاز جاده انصارالامام - مریانج، گفت: این جاده، جایگزین مسیر ورودی غارعلیصدر است و باید به لحاظ گردشگری حداکثر سرعت را برای ساماندهی این جاده داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، رضا زمانی صبح دوشنبه 2 مهرماه در کارگروه مدیریت پسماند شهرستان همدان، درباره واحدهای جمع‌آوری ضایعات و بازیافت غیرمجاز در محدوده جاده انصارالامام - مریانج، بیان کرد: طبق قانون، شهرداری برای برخورد با این واحدها وظیفه‌ای ندارد اما می‌تواند در حریم جاده اقداماتی را انجام دهد.

وی با اشاره به دستگاه‌های وابسته در جهت ساماندهی جاده انصارالامام- مریانج، مطرح کرد: اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان، سازمان جهادکشاورزی و اداره‌کل راه‌وشهرسازی از جمله دستگاه‌های وابسته در جهت ساماندهی این جاده هستند.

معاون فرماندار همدان با بیان اینکه مهمترین دغدغه مدیریت شهرستان شیرابه‌های زباله است، تشریح کرد: با اجرا و راه‌اندازی کارخانه پسماند، می‌توانیم این مشکل را مدیریت کنیم.

وی با اشاره به اولویت این کارگروه مبنی بر جلوگیری از گسترش واحدهای جمع‌آوری ضایعات و بازیافت غیرمجاز جاده انصارالامام - مریانج، بیان کرد: اگر نسبت به فعالیت واحدهای غیرقانونی بی‌اهمیت باشیم، شاهد ایجاد شهرک غیرقانونی بازیافت هستیم.

زمانی با اعلام مهلت یک‌ماهه شهرداری و جهادکشاورزی برای ارائه طرح‌های ساماندهی این جاده، خاطرنشان کرد: این ادارات تا یک‌ماه آینده باید طرح‌های خود را به کارگروه امور زیربنایی تحویل دهند.

وی در رابطه با اقدام موثر برای جلوگیری از گسترش واحدهای جمع‌آوری ضایعات و بازیافت غیرمجاز جاده انصارالامام - مریانج، اظهار کرد: جلوگیری از ارائه انشعاب برق توسط اداره مربوطه یکی از عوامل اصلی بازدارنده است.

زمانی با اشاره به اشتغال تعداد زیادی از افراد در واحدهای بازیافت غیرقانونی، عنوان کرد: باتوجه به اشتغالی که این مراکز غیرمجاز ایجاد کرده‌اند، شهرداری باید در طرح‌های خود برنامه‌ای برای اشتغال این افراد داشته‌ و این طرح‌ها باید به‌گونه‌ای باشند تا این واحدها در چهارچوب خاصی اجازه فعالیت داشته باشند.

وی با اشاره به اقدامات خوب دهیاران برای ارائه زباله‌ها به شهرداری و بخشداری مربوطه، ادامه داد: طی یکسال گذشته دهیاران در جهت جلوگیری از دفن و تخلیه نامناسب زباله در روستاها اقدامات خوب و همکاری مناسبی را با بخشداری و شهرداری‌های مربوطه انجام داده‌اند.

وی در تشریح همکاری دهیاران اظهار کرد: بخش مرکزی ۲۷ دهیاری دارد که از این تعداد ۸ روستا زباله‌های خود را به  شهرداری قهاوند تحویل داده‌اند و باید شرایط به‌گونه‌ای شود تا تمامی روستاها از دفن و تخلیه غیرقانونی زباله جلوگیری کنند.

معاون فرماندار همدان با اشاره به افزایش تراکم جمعیت در شهرک فرهنگیان، اظهار کرد: قرار است به‌زودی خط فاضلاب اختصاصی از شهرک فرهنگیان تا بلوار سردار همدانی راه‌اندازی شود.

وی با بیان اینکه شهرداری در مکان‌های نامناسب مجوز بازیافت صادر کرده است، عنوان کرد: متأسفانه شهرداری در مکان‌هایی که طبق ضوابط ما قرار ندارند، اجازه بازیافت داده است.

نفوذ شیرابه پسماند واحدهای غیرمجاز بازیافت به زمین‌های کشاورزی

شهردار مریانج نیز با اشاره به الزام ساماندهی واحدهای بازیافت غیرمجاز به ویژه واحدهای جمع‌آوری زباله  در مسیر جاده انصارالامام- مریانج، گفت: 130 واحد فاقد مجوز در حریم و محدوده جاده انصارالامام وجود دارد که باعث اشتغالزایی 5 هزار نفر شده‌اند .

محسن معصوم‌علیزاده با بیان اینکه تعدادی از این واحدهای غیرمجاز تغییر کاربری داده‌اند، عنوان کرد: از سال 92 تلاش بر مدیریت فضا بوده است به طوریکه در سال 93 موفق به تعیین حریم و محدوده این جاده شده‌ایم .

وی با اعلام برگزاری 2 جلسه برای بررسی این جاده و ایجاد فضای کار در سال 95، مطرح کرد: تنها تخریب و جمع‌آوری کافی نیست چرا که این بناها باعث اشتغال تعداد زیادی از شهروندان شده و از لحاظ نگهداری پسماند به ما کمک می‌کنند به علاوه تخریب در این ابعاد کار بسیار سختی است و فعلا تمرکز بر مدیریت و جلوگیری از افزایش این واحدها است .

شهردار مریانج در رابطه با اهمیت نظر محیط‌زیست و جهادکشاورزی در جهت ساماندهی این جاده، اظهار کرد: تمامی طرح‌های شهرداری باید با بررسی محیط زیست و جهادکشاورزی انجام شود .

وی با اشاره به عدم پاسخگویی جهادکشاورزی، مطرح کرد: سه ماه پیش طرحی در رابطه با زمین‌های کشاورزی اطراف جاده انصارالامام به جهادکشاورزی ارسال شده که هنوز جوابی برای ما فرستاده نشده است .

معصوم‌علیزاده درباره اهمیت رسیدگی سریع به زمین‌های کشاورزی اطراف این جاده، تشریح کرد: متأسفانه شیرابه‌ پسماندها به آب‌های زیرزمینی و چاه‌های آب اطراف این زمین‌ها نفوذ کرده و برای کشاورزان مشکل ایجاد کرده است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲ مهر ۱۳۹۷ / ۱۵:۱۳
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 97070201220
  • خبرنگار :