بازنگری همه طرح‌های جامع کشور برمبنای توسعه حمل و نقل همگانی

رئیس شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با اعلام این خبر که کلیات راهنمای سند توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی مورد تصویب قرار گرفت، از ادامه گفت‌وگو برای دستیابی به جزئیات جامع از راهنمای سند فوق خبر داد و گفت: تمامی طرح‌های جامع بر مبنای توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی، بازنگری می‌شوند.

به گزارش ایسنا، وزیر راه و شهرسازی در دهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با اعلام تصویب کلیات سند راهنمای توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی و همچنین اعلام این خبر که جزئیات سند فوق باز هم مورد بازنگری قرار خواهد گرفت و اصلاحاتی در آن صورت می‌گیرد، گفت: مذاکره بین مهندسان و معماران، شاید یکی از سخت‌ترین کارهایی باشد که می‌توان انجام داد که امیدواریم این مجموعه گفت‌وگوها به نتایج مثبتی منجر شود.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با تاکید بر اینکه راجع به موضوع بسیار مهمی گفت‌وگو می‌شود که صبر و حوصله زیادی را نیز می‌طلبد، افزود: هیچ شتابی برای تصویب جزئیات سند توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی نداریم زیرا معتقدیم که در این رابطه باید ویژگی‌های فراوانی را در نظر بگیریم و به گفت‌وگوهای طولانی نیازمندیم.

رئیس شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ادامه داد: واقعیت این است که در حال تغییر پاردایم و تغییر انگاره از طراحی شهری مبتنی بر خودروی شخصی به طراحی شهری مبتنی بر حمل و نقل عمومی هستیم. بنابراین باید با یکدیگر گفتگو کنیم تا به تفاهم برسیم.

آخوندی گفت: قطعا شاهد بوده‌اید که تاکنون کسانیکه در ایران روی کارهای حمل و نقلی کار می‌کردند تمایل و دلیلی نمی‌دیدند تا وارد مسائل، موضوعات و توسعه شهری شوند و متقابلا کسانیکه روی موضوعات شهری و طرح‌های توسعه شهری و طرح‌های جامع، کار می‌کردند در بررسی طرح‌های خود در حد اینکه یک مشاور ترافیک بگیرند، اکتفا می‌کردند و معمولا دلیلی نمی‌دیدند که به مفهوم حمل و نقل عمومی مبتنی بر ریل از یک طرف و همچنین پیاده از سوی دیگر، بپردازند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: معمولا پیش‌تر شاهد بوده‌ایم که موضوعاتی از این دست که به حقوق پیاده احترام گذاشته شود در دستورکار طراحی شهری وجود نداشت.

رئیس شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، افزود: معتقدم برای تحقق این هدف و اهدافی که سند توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی دنبال می‌کند، مقاومت زیادی صورت می‌گیرد زیرا دو طرف باید رفتار خود را تغییر دهند و اینکار کار دشواری خواهد بود.

آخوندی تصریح کرد: قاعدتا برای شهرداری‌ها نیز که تمامی درآمدشان از فروش تراکم و مبتنی بر خودروی شخصی بوده است تغییر رفتار شهرداری به استفاده از حمل و نقل همگانی حتما با دشواری روبه‌رو خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه اتفاق بزرگی در حال رخ دادن است، گفت: ما باید حوصله و صبر کنیم و در این رابطه با هم گفت‌گوهای فراوانی داشته باشیم.

رئیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جمع بندی دهمین نشست شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با دستور جلسه بررسی سند راهنمای توسعه مبتنی بر حمل و نقل، گفت: با نظر اکثریت اعضا، سند راهنمای توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی را پذیرفته و به تصویب می رسانیم اما در رابطه با جزئیات با هم گفت‌وگو خواهیم کرد تا به درک بیشتری برسیم و بتوانیم با یکدیگر بهتر کار کنیم.

آخوندی ادامه داد: هدف از این گفتگوها و تداوم آنها به این دلیل است که هم معاونت حمل و نقل به مسئولیت آقای تقی‌زاده تصور نکنند که بخش‌های کارکردی که در حمل و نقل در نظر داشته‌اند از بین رفته است و در عین‌حال حوزه شهرسازی نیز حس نکند که بی‌بندو باری شهری از اجرای این طرح، رخ خواهد داد.

وی با تاکید بر اینکه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به دنبال نظم بخشیدن به شهرها و ممانعت از بی بندو باری شهری است، گفت: باید گام به گام با هم پیش برویم. جلسه بسیار خوبی است و اینکه این موضوع بعد از ۴۰ سال در دستور کار شورای‌عالی شهرسازی و معماری که هیچگاه به این موضوع نپرداخته، آمده است، گام رو به جلویی است. ما این موضوع را به فال نیک می‌گیریم و از آن حمایت‌های لازم را خواهیم کرد.

این مقام مسئول یادآور شد: قاعدتا اگر بخواهیم به فکر شهرهای سبز و شهرهای زیست‌محیطی باشیم باید به مفهوم شهرسازی و توسعه حمل و نقل حومه‌ای بپردازیم.

وی در ادامه به بیان نقطه نظرات خود نیز در رابطه با حمل و نقل همگانی پرداخت و گفت: شاهدیم که حمل و نقل عمومی در ایران عموما به مترو ترجمه می‌شود و باید این نکته را مورد توجه قرار دهیم که حمل و نقل عمومی تنها به مفهوم مترو نیست. بلکه می‌تواند تراموا، خط آهن سبک و حتی اتوبوس نیز باشد که این موضوع، می‌تواند مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

رئیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تصریح کرد: قطعا سیستم مترو، راه‌حل گران‌قیمتی است که معلوم نیست بتواند همه جا پاسخ بدهد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: خاطرم هست که در مورد اهواز نیز وقتی بحث می‌شد همین جا و در جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مطرح کردم که چرا حمل و نقل عمومی اهواز باید بر مترو محوری باشد. زیرا در اهواز، سطح آب زیرزمینی بسیار بالاست و کشیدن خط مترو در آن محدوده کار بسیار دشواری است. شاید کشیدن تراموا در اهواز کارکرد بهتری نسبت به مترو داشته باشد که اتفاقا همکاران وزارت کشور نیز همین اعتقاد را داشتند.

آخوندی ادامه داد: مترو قطعا راه‌حل گران‌قیمتی است که نه با منابع ملی ما سازگاری دارد و نه با درآمدهای شهری اهواز و دیگر شهرها. اینکه همه کلانشهرها به دنبال مترو بروند و اهواز نیز به تبعیت از سایر کلانشهرها به دنبال احداث مترو برود، کاری بر اساس منطق و منافع ملی نخواهد بود.

رئیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، گفت: فهم صحیح از حمل و نقل عمومی و اینکه به واقع حمل و نقل عمومی چیست؟،  موضوع مهمی است که باید در سطح جامعه و به ویژه مدیران تصمیم گیرنده، اتفاق بیفتد. دستیابی به این فهم و اینکه شهرها به لحاظ ویژگی هایی که دارند و فرم شان به اقتضای شهرها متفاوت هستند بسیار مهم است.  

وزیر راه و شهرسازی همچنین خطاب به رئیس کمیته معماری و شهرسازی شورای شهر تهران که گفته بود، صحبت کردن در رابطه به توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی صحبتی دیرهنگام است، خاطرنشان کرد: اینکه گفته می‌شود برای صحبت از توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی، زمان را از دست داده‌ایم معتقدم زمان را از دست نداده‌ایم و هر زمان که راجع به این موضوع بحث کنیم تازه است. همه ما در یک مقاطعی به سطحی از دانش می‌رسیم و هروقت که این دانش بخواهد به دانش عمومی تبدیل شود که همه شهرها از آن منتفع شوند قاعدتا به زمان نیازمندیم.  

رئیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، گفت: معتقدم ما به سختی این دانش را از این شورا می‌توانیم بیرون ببریم و تا بخواهد این دانش به یک دانش عمومی تبدیل شود راه طولانی و دشواری را پیش رو داریم. بدین معنا اگر بخواهیم  این دانش به دانشی عمومی تبدیل و در تمامی شهرها محقق شود، باید همراهی شوراهای‌شهر تمامی شهرهای کشور و شهرداری‌ها را داشته باشیم تا این موضوع تبدیل به یک خواسته عمومی شود.

آخوندی افزود: مطمئن هستم در برابر این طرح و اجرای کامل و درست آن مقاومت های فراوانی صورت می گیرد و اینگونه نیست که به راحتی از آن استقبال شود. در هر صورت می‌دانیم که روند توسعه در ایران، روند توسعه مبتنی بر خودروی شخصی بوده است و همه به دنبال خودروی شخصی و حمایت از آن بوده‌اند،  طبیعی است که تغییر این گفتمان بسیار دشوار است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۴ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۰:۵۰
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 97061407004
  • خبرنگار :