به گزارش ایسنا، همزمان با هفته دولت و در سفر استانی وزیر آموزش و پرورش به گلستان، جلسه شورای آموزشوپرورش و گردهمایی مدیران آموزشوپرورش شهرستانهای استان گلستان با حضور سید محمد بطحایی، وزیر آموزشوپرورش، در محل سالن کنفرانس باشگاه فرهنگیان گرگان برگزار شد.
سید محمد بطحایی در این جلسه، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان و بهویژه شهید رجایی و باهنر اظهار کرد: مسیری که ما برای تحول در آموزشوپرورش در پیشگرفتهایم، مبتنی بر سند تحول بنیادین است و این مسیر از دو جهت باید پیش برود؛ تحول در برنامهها و ارتقای کیفیت برنامههای آموزشی و پرورشی که ناخواسته و به دلیل مشغلههای کمی در طی سالهای گذشته، کیفیت در آموزشوپرورش، مورد غفلت قرارگرفته است، تغییر مدیریت در آموزشوپرورش است.
وزیر آموزشوپرورشافزود: برای دستیابی به تحول و افزایش کیفیت در برنامههای آموزشوپرورش، هدفگذاریهای مختلفی در قالب چند طرح برنامهریزیشده است که این اهداف را بهطور عملیاتی آغاز کردهایم.
بطحایی ادامه داد: خروجیهای ما در آموزشوپرورش باید خروجی مورد انتظار جامعه باشد اما در شرایط موجود، بچههای ما آن چیزی که از آنها توقع داریم، نیستند.
وزیر آموزشوپرورش، از مدرسه بهعنوان محلی برای تمرین زندگی یادکرد و افزود: مدرسه باید به سمتی برود که به معنای واقعی مدرسه و نه محلی برای حفظ کردن فرمولها و معادلات شود.
وی ادامه داد: تکالیف مدرسه باید مبتنی بر مسائل زندگی باشد و از حالت تکالیف صرف که جنبه رونویسی دارد خارج شود و تکالیف درسی ما نباید هدفهای تربیتی را به تباهی بکشاند بلکه باید تکالیف درسی به بچهها جرات صحبت کردن، داستاننویسی و قصهگویی، دست ورزی و مهارتآموزی، انتقادپذیری و هویتیابی را آموزش دهد.
بطحایی در ادامه گفت: برای تحول در آموزشوپرورش، به کمک همه دستگاههای اجرایی نیاز داریم و باید آموزشوپرورش اولویت اول همه دستگاههای اجرایی باشد و آموزشوپرورش از عهده یک وزارتخانه برنمیآید و نیاز به مشارکت و حمایت همه دستگاههای اجرایی دارد و اگر مشارکت همه دستگاهها در کنار آموزشوپرورش نباشد، پلههای دادگستریها خلوت نمی شود و خشونت در جامعه کمرنگ نمیگردد و حس عاطفه در جامعه تسری نمییابد.
وزیر آموزشوپرورش در ادامه خاطرنشان کرد: آموزشوپرورش نباید از مسیرهایی که بنبست رسیده است به دنبال حل مشکلات خود باشد و تا زمانی که محتوا و روش مدیریت آموزشوپرورش مطابق با روشهای منسوخ باشد، تحولی رخ نخواهد داد و به همین دلیل اولین مسیری را که ما برای تحول دنبال میکنیم، تحول در کیفیت برنامههای آموزشوپرورش است.
بطحایی تصریح کرد: جامعه ما باید نسبت به مدرسه احساس نیاز کند و رقابتهای فردی در دوره آموزشی جای خود را به رقابتهای گروهی بدهد و چشیدن طعم شکست و پیروزی باید گروهی باشد نه فردی.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش،وزیر آموزشوپرورش درزمینه تغییر مدیریت در آموزشوپرورش نیز اظهار داشت: رویکرد اصلی و اولویت اول مدرسه است و مدرسه بهعنوان اصلیترین سازمان در آموزشوپرورش است و بقیه سازمانها نقش پشتیبانیکننده برای مدرسه رادارند. وی ادامه داد: با این نگاه ما به دنبال چهار برنامه اصلی در مدرسه هستیم که عبارتاند از؛ ارتقای شایستگی و صلاحیت مدیران، تغییر و تحول در انتصاب مدیران، نظام کنترل و تضمین کیفیت مدارس، تفویض اختیار.
بطحایی افزود: اعتقاددارم که اگر مدیر مدرسه فرد شایستهای باشد، بسیاری از مسائل حل خواهد شد و باید همه افرادی که شایستگی دارند بتوانند متقاضی این جایگاه شوند.
وزیر آموزشوپرورش سنجش مستمر صلاحیتهای مدیران و نظام کنترل و کیفیت مدارس را دو استراتژی مهم وزات نام برد و گفت: مدارس باید بر اساس برنامههای خود رتبهبندی شوند و این رتبهها توسط ذینفعان قابلمشاهده باشد.
وی افزود: اعتقاددارم که خیلی از اختیارات قابل تفویض است و مدارس ما باید اختیار داشته باشند تا مسائل خود را مدیریت و حل نمایند.
وزیر آموزشوپرورش با تأکید بر این نکته که اجرای این برنامهها، نیاز به گفتمان سازی در جامعه دارد و تمامی مدیران کل و مدیران آموزشوپرورش شهرستانها باید در این زمینه اهتمام ویژه داشته باشند، خاطرنشان کرد: در مسیر تحولی که ما در پیشگرفتهایم، بدون شک مقاومتهایی وجود خواهد داشت ولیکن با اعتقاد به یاری خداوند متعال و اعتقاد به تواناییهای همکاران عزیزم، تحول در آموزشوپرورش را پیش خواهیم برد.
انتهای پیام