به گزارش ایسنا، خیرالله خادمی، امروز (دوشنبه) در نشست خبری با بیان این مطلب، اظهار کرد: بخش زیادی از قراردادهای تامین مالی پروژههای زیر ساختی ایران با چین نهایی شده است که هیچ یک از آنها پس از تغییرات شکل گرفته در اجرای بر جام با مشکلی مواجه نشدهاند و در حال حاضر نیز پیگیریها برای نهایی شدن هر یک از آنها ادامه دارد.
وی که در پاسخ به سوال ایسنا این توضیحات را ارائه میداد، ادامه داد: قراردادهای پروژههای ریلی مانند کرمانشاه ــ خسروی، شیراز ــ بوشهر و طرحهایی مانند خط ریلی سنندج، رشت و انزلی بخشی از پروژههایی هستند که مذاکرات برای نهایی کردن فاینانس آنها ادامه دارد. در کنار آن در طرحهایی که ما برای ساخت و تکمیلشان نیاز به مشارکت طرف خارجی داریم، خوشبختانه بخشهای مهم و کلیدی از سوی ایرانیان قابل ساخت هستند و از این رو تحریمهای فعلی که در قیاس با تحریمهای قبل گستردگی سابق را ندارد، چندان برای این پروژه ها خطرناک به شمار نمیرود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور در ادامه با اشاره به تخصیص حدود ۷۸ درصد از منابع اعتباری تصویب شده برای این شرکت در سال جاری، اظهار کرد: البته این رقم در قیاس با سال گذشته کاهشی حدود ۴۰ درصدی را نشان میدهد. ما سال قبل حدودا چهار هزار و ۱۲۶ میلیارد تومان اعتبار داشتیم که از این رقم چهار هزار و ۹۰ میلیارد تومان آن تخصیص یافت. البته نزدیک به ۹۰ درصد آن مربوط به اسناد خزانه میشد و تنها ۳۶۰ میلیارد تومان منابع نقد در اختیار ما قرار گرفت.
خادمی افزود: در سال جاری نیز با وجود کاهش اعتبارات ما ۷۸ درصد از بودجه خود را تحویل گرفتهایم که باز هم تنها ۱۵۴ میلیارد تومان آن نقدی بوده و بخش قابل توجهی از طریق اسناد خزانه دو ساله به شرکت ساخت تحویل شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که یکی از اصلی ترین اولویتهای شرکت ساخت تبدیل جادههای شریانی کشور به بزرگراه یا آزادراه است، در این باره توضیح داد: ما در حال حاضر ۳۵ هزار کیلومتر جاده شریانی داریم که ۷۵ درصد از ترافیک کشور بر روی آن تشکیل شده است. این خطوط برای این که از نظر تصادف و تلفات شرایط بهتری پیدا کند، باید به راههای بزرگراهی و آزادراهی بدل شود که خوشبختانه تاکنون یازده هزار کیلومتر آن اجرایی شده است، ولی برای مابقی نیاز به منابع اعتباری خواهیم داشت. کاهش منابع اعتباری ما در سال جاری این نگرانی را به وجود آورده که بخشی از پروژههای مهم برای تکمیل به زمان بیشتری احتیاج داشته باشند که در صورت عدم تغییر آن قطعا برخی از برنامهها با تاخیر اجرایی میشوند.
وی درباره آخرین وضعیت ساخت پروژه های ریلی اولویت دار کشور نیز، تصریح کرد: یکی از این طرحها اتصال چابهار به شبکه ریلی و سسپس استان خراسان رضوی است. خوشبختانه زیر سازی مسیر چابهار ــ زاهدان، پیشرفتی ۳۱ درصدی داشته است و با توجه به امیدواریهایی که برای رسیدن فاینانس به این پروژه وجود دارد امید داریم که کار طبق برنامه پیش برود. یکی از طرحهای مهم مسیر ریلی شیراز ــ بوشهر است که در صورت پیگیری تنها با ردیف بودجه به سالهای طولانی برای تکمیل نیاز دارد، اما خوشبختانه مذاکراتی برای تامین فاینانس آن داشته ایم که در هفتههای قبل برخی از تشریفات اداری و قانونی آن طی شده است و امیدواریم که به زودی نتیجه بخش شود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در ادامه این نشست با اشاره به دو پروژه ریلی که از راه آهن به این شرکت دوباره بازگشت، اظهار کرد: یکی از این طرحها راه آهن سنندج و دیگر طرح راه آهن قزوین به رشت و سپس انزلی بود که با پیگیریهای صورت گرفته بار دیگر ساخت آنها به ما واگذار شده است. البته بخش مربوط به آستارا همچنان در اختیار راهآهن خواهد بود که برای دریافت فاینانس با آذربایجان ادامه پیدا میکند.
خادمی در ادامه و با اشاره به این که پروژه های اولویت دار ریلی که در سال ۹۶ باقی مانده بودند امسال افتتاح خواهند شد، خاطر نشان کرد: پس از راهآهن همدان و کرمانشاه امسال خط ریلی ارومیه، خط دوم تبریز، راهآهن رشت و خط اتصال ایران به افغانستان به بهرهبرداری خواهد رسید که مجموعا ۵۳۰ کیلومتر ریل جدید را به ایران اضافه میکند. در کنار آن پیگیریها برای ساخت راهآهن شهرهایی همچون اردبیل نیز ادامه دارد که البته نتیجهبخش شدن هر یک از آنها منوط به تامین منابع اعتباری لازم خواهد بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت ساخت آزادراههای مهم کشور نیز، توضیح داد: خوشبختانه آزادراه اصفهان ــ شیراز پیشرفت خوبی دارد و میتوان امیدوار بود که در نیمه سال آینده به بهرهبرداری برسد. کنار گذر جنوبی تهران نیز با سرعت کار خود را ادامه داده و این پروژه نیز در کوتاه ترین زمان ممکن به بهرهبرداری خواهد رسید.
به گفته وی آزادراه همت ــ کرج نیز که تنها پانزده کیلومتر طول دارد به دلیل نیاز به تملک واحدهای مسکونی موجود در مسیر منابع اعتباری نقد میخواهد که اگر آن تامین شود امکان بهرهبرداری آن حتی تا پایان سال جاری نیز وجود دارد، اما در غیر این صورت باید برنامهریزی های دیگری را در نظر گرفت.
خادمی درباره وضعیت بدهی این شرکت به پیمانکاران نیز خود، گفت: طبق برآوردهای فعلی ما حدود پنج هزار میلیارد تومان به پیمانکارانمان بدهکار هستیم که از این رقم حدود سه هزار میلیارد تومان آن به پروژه های راههای روستایی باز میگردد که با توجه به اهمیت آنها امیدواریم که دولت و مجلس شورای اسلامی نسبت به ارائه کمک های لازم در تسویه آنها یاور ما باشند. در کنار آن نیز حدود دو هزار میلیارد تومان که به دیگر پیمانکارانمان بدهکار هستیم که تلاش شده با ارائه اسناد خزانه به آنها بخشی از این رقم جبران شود و در آینده همین فرایند ادامه خواهد داشت.
انتهای پیام