اسماعیل عفیفه در گفتوگو با ایسنا با اشاره به موضوعات سریالها در تلویزیون گفت: سریالهایی که در یک سال پخش میشود را میتوان به صورت موردی بررسی و مشاهده کرد که کدام به مسائل روز مردم و دغدغههای فعلی میپردازند؛ البته سریالهایی که به دغدغه مردم هم نمیپردازند در نهایت داستان مردم است. ممکن است به جهت نگاه منتقدانه بعضی از دغدغهها دارای اولویت باشند و برخی نباشند.
او درباره تکراری شدن موضوعات فیلمنامهها در تلویزیون اظهار کرد: نویسندگان، کارگردانان و تهیهکنندگان محافظهکارند و سراغ موضوعاتی میروند که تلویزیون به دلیل تجربیات گذشته با آنها مساله کمتری دارد. شاید تولیدکنندگان این ریسک را نپذیرند که سوژههای جدیدی پیشنهاد دهند چون نمیخواهند فیلمنامهشان پذیرفته نشود یا در تولید و یا پخش دچار مشکل شود. بنابراین از مدلهای امتحان پس داده استفاده میکنند. همچنین تلویزیون در این سالها، چارچوبهایی را به صورت ضوابط گفته و ناگفته تعیین کرده که خودآگاه و ناخودآگاه ملکه ذهن عوامل تولید شده و باعث شده که کارها در درون دایرهای بسته حرکت کنند و شخصیتها و داستانها تکراری شوند.
تهیهکننده سریالهای «آنام»، «زمانه»، «میوه ممنوعه» و «پس از باران»، تاکید کرد: اقبال مخاطبان از برخی کارها باعث میشود که تولیدکنندگان بخواهند همان نمونه موفق را تکرار کنند.
عفیفه با اشاره به راهحلهایی که به بهبود اوضاع تلویزیون کمک میکند، گفت: تلویزیون با وجود فراز و نشیب و رقبایی که در این سالها داشته، میتواند در جذب مخاطب موفق باشد؛ البته ابتدا باید مسؤولان تلویزیون بپذیرند که موضوعات سریالها به سمت تکراری شدن رفته است. اگر این موضوع را نپذیرند و از وضعیت موجود رضایت داشته باشند طبیعتا تصمیمی برای رفع مشکل گرفته نمیشود. سپس باید برای تشخیص آسیبهای احتمالی موجود فراخوان بدهند و با برگزاری سمینار و همایش، موقعیتی فراهم آورند تا تهیهکنندگان، کارگردانان، نویسندگان، جامعهشناسان، روانشناسان و متخصصان رسانه راهحلهایی برای رفع مشکلات فعلی و طراحی و پیشنهاد راهکارهایی برای بالا بردن و افزایش ضریب اعتماد مخاطب پیشنهاد دهند. این مساله میتواند یک کار پژوهشی و عمیقی باشد که به نتیجه مثبت ختم شود. همانطور که در همه جای دنیا این کار را انجام میدهند. پژوهش و مخاطب سنجی در همه تلویزیونهای دنیا و ایران انجام میشود و کاری است که پیوسته و به طور دائم صورت میگیرد. البته مهم این است که از نتایج پژوهشها در برنامهسازی بهرهبرداری شود.
او ادامه داد: مدیران گروه و شبکهها میتوانند دایره بسته سوژهها را با جسارت بازتر کنند و از اینکه سوژه جدیدی در تلویزیون عرضه شود و فضا و روابط جدید در کارهای نمایشی وارد کنند، نترسند.
تهیهکننده سریال «میوه ممنوعه» در پایان به دو سریال که تهیهکنندگی آنها را برعهده دارد، اشاره کرد و گفت: دو کار تصویب شده دارم که یک سریال با مشارکت وزارت بهداشت تولید خواهد شد که توسط سعید فرهادی نوشته میشود و قرارداد فیلمنامه آن با سازمان بسته شده است. سریال دیگر در فضای شمال و دهه ۴۰ خورشیدی سپری میشود و قرارداد نگارش آن بسته شده و فیلمنامه باید شروع شود. منتظر هستیم که مسائل مالی سروسامان بیشتری بگیرد و بودجهها به غیر از تولید، به فیلمنامهها نیز تخصیص پیدا کند.
انتهای پیام